برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

با این خوراکی ها سلامتی را به قلب خود هدیه کنید

با این خوراکی ها سلامتی را به قلب خود هدیه کنید برای اینکه سلامت قلب و عروق خود را بیمه کنید به جز ورزش که باید به جزوی لاینفک از زندگی‌تان تبدیل شود، تغذیه صحیح هم باید در قالب الزامی در برنامه غذایی‌تان اعمال شود.
برای اینکه سلامت قلب و عروق خود را بیمه کنید به جز ورزش که باید به جزوی لاینفک از زندگی‌تان تبدیل شود، تغذیه صحیح هم باید در قالب الزامی در برنامه غذایی‌تان اعمال شود. با تبدیل کردن برخی خوراکی‌ها به یک باید اساسی در زندگی‌تان می‌توانید همیشه خود را از دوا و درمان شیمیایی مصون نگه دارید و به روش‌های طبیعی از قلب و عروقتان محافظت کنید.
فهرستی از موادغذایی که می‌توانند در طول زمان مانع از مشکلات گرفتگی عروق و در نهایت بیماری‌های قلبی شوند پیش‌روی شما قرار دارد. انتخاب با خودتان است، اما آیا پیشگیری بهتر از درمان نیست؟
 

نوشابه را حذف کنید

سالانه 180 هزار نفر در دنیا به‌دلیل مصرف نوشیدنی‌های ترکیب‌شده با شکر، جان خود را از دست می‌دهند. آیا این آمار غم‌انگیز و البته متحیر‌کننده نیست؟ در واقع نوشیدنی‌ ترکیب‌شده با شکر ، چیزی جز همان نوشابه خودمان نیست. حالا جالب است بدانید از این 180 هزار نفر 45 هزار نفر به‌دلیل حمله‌های قلبی با زندگی خداحافظی می‌کنند. حالا این بیماری‌های قلبی از کجا پیدا می‌شوند؟ این بیماری‌ها معمولا در افرادی بروز می‌کنند که به هر دلیلی و گاهی حتی شاید برای اضافه وزن سراغ خوردن بی‌امان نوشابه و سایر نوشیدنی‌های آمیخته با شکر می‌روند. معمول‌ترین اتفاق در این صورت و البته در وهله اول ابتلا به دیابت است. پشت‌سر بیماری دیابت هم که اتفاقا به‌خودی‌خود بسیار آزار‌دهنده خواهد بود انسداد نا‌به هنگام عروق قلبی واقعه‌ای کاملا قابل پیش‌بینی است. نوشابه و نوشیدنی‌های هم‌خانواده‌اش همچنین با بالا بردن قندخون باعث اندوده شدن پروتئین و چربی‌ها می‌شوند. تبدیل شدن چربی و پروتئین به این فرم مضر اما در نهایت باعث آسیب‌دیدگی جدی عروق خواهد شد. تحقیقات هاروارد روی بیش از 40 هزار پزشک و البته 88 هزار پرستار در طول 2 دهه نشان داده است زنانی که روزانه بیش از 2 وعده از نوشیدنی‌های ترکیب‌شده با شکر مثل نوشابه استفاده می‌کنند 40 درصد بیشتر از بقیه به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.
 
راه درمان
نوشابه را از زندگی‌تان حذف کنید. اگر فکر می‌کنید جزو کسانی هستید که روزانه چند لیوان نوشابه می‌خورند بهتر است واقع‌بین باشید. هر روز به جای یکی از این دفعات سراغ چای سرد بروید یا اینکه به جای آیس‌تی یا همان چای سرد، نیم لیوان آب و نیمی دیگر آب گازدار را ترکیب کنید و بخورید. به همین ترتیب و به مرور زمان نوشابه را کم و کمتر کنید تا در نهایت به روزی برسید که آمار مصرف نوشابه شما عدد صفر را نشان بدهد. این‌کار را به خاطر هیچ‌کس انجام ندهید. بلکه فقط به خاطر خودتان انجام دهید.
 

درود بر سبزیجات

داروهای طبیعی پیش‌گیرنده. غذاهای گیاهی و در واقع همان سبزیجات منابع غنی از ویتامین، مینرال و فیبر هستند. در واقع شما سراغ بهترین نوع موادمغذی آمده‌اید که در سبزیجات به فراوانی پیدا می‌شوند و همه این موادمغذی برای سلامت قلب شما مفیدند. به‌عنوان مثال فلفل دلمه‌ای که یکی از انواع سبزیجات است به‌عنوان منبع غنی از ویتامین B به‌خصوص B6 شناخته می‌شود. این ویتامین مقدار هوموسیستین که یک اسید آمینه مربوط به بیماری‌های قلبی است را کاهش می‌دهد. همچنین هویج و گوجه فرنگی با برخورداری از کاراتنویید که خود شامل لیکوپن یعنی یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدها می‌شود می‌توانند نقس اساسی در سلامت قلب شما ایفا کنند همانطور که در تحقیقات هاروارد روی پرستاران مشخص شده افرادی که روزانه 8 وعده یا بیشتر از این سبزیجات استفاده می‌کنند 30 درصد کمتر از بقیه در معرض حمله‌های قلبی و گرفتگی‌های عروقی قرار دارند.
 
راه درمان
اگر سبزیجات دوست ندارید یا به خوردن بیش از معمول آنها عادت ندارید، بهتر است کم‌کم این مهم را در برنامه غذایی خود پیاده کنید. اگر هر روز یک وعده بیشتر از روز قبل سراغ خوردن سبزیجات بروید و یک هفته وعده‌های خود را در همان مقداری که اضافه کرده‌اید نگه دارید در حقیقت قدم اول را برداشته‌اید. هفته بعدی یک وعده دیگر اضافه کنید و باز یک هفته پیش رو را با همان مقدار اضافه‌شده حفظ کنید. برای 5 هفته این برنامه را ادامه بدهید. در واقع زمانی به نتیجه مطلوب دست پیدا خواهید کرد که روزانه بین 8 تا 12 وعده از سبزیجات استفاده می‌کنید. به‌خصوص به‌عنوان میان‌وعده.
 

چاشنی‌های طبیعی را چاشنی زندگی کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از قلب مزه‌دار کردن غذاها با چاشنی‌ها و ادویه‌های خوشمزه است. خیلی از همین چاشنی می‌توانند نقش دارو را برای سلامت بدن داشته باشند. ادویه‌جات معمولا ریشه‌های گیاهی دارند بنابراین همه موادمغذی که در سبزیجات و گیاهان خوراکی برای پس زدن بیماری وجود دارد در ادویه‌‌ها هم پیدا می‌شود. وقتی این موادمغذی در قالب ادویه‌ها مصرف می‌شوند این قابلیت را دارند که سلول‌های بدن را هم از شر بیماری‌ها مصون نگه دارند. به‌عنوان مثال آلیوم موجود در سیر می‌تواند کلسترول خوب خون را بالا ببرد و در عین حال فشار خون را پایین بیاورد. همین فعل و انفعال به ظاهر ساده کافی است تا خطر بیماری‌های قلبی به حداقل برسد. زردچوبه هم با توجه به برخورداری از ماده رنگی باعث کاهش کلسترول بد خون، تری‌گلیسرید و البته قندخون خواهد شد. زنجبیل با خاصیت طبیعی ضدالتهابی‌اش باعث رقیق شدن خون در رگ‌ها خواهد شد. دارچین ضمن روان کردن جریان خون، قندخون را هم در حالت طبیعی حفظ می‌کند.
 
راه درمان
ماجرا کاملا ساده است. جز اینکه ادویه‌ها را به غذای پختنی خود اضافه می‌کنید آنها را به انواع غذاها هم بیفزایید. املت صبحگاهی و سالاد هنگام ظهر و خلاصه هر خوراکی‌ای که میل می‌کنید. گاهی حتی می‌توانید با اضافه کردن این چاشنی‌ها به نوشیدنی‌های معمول خود مثل چای و تبدیل این رویه به یک عادت روزانه از ویژگی‌های بارز آنها بهتر بهره‌مند شوید.
 

برگ‌های سبز و البته زندگی سبز

کاهو، چغندر، کلم، اسفناج و سایر سبزیجات دیگری که غنی از نیترات هستند را دریابید. در واقع این خوراکی‌ها با جذب نیترات خاک جزو منابع غنی نیترات جای گرفته‌اند. در طول فرایند هضم این موادغذایی، ترکیب فوق به نوعی گاز مهم تبدیل می‌شود. این گاز چیزی نیست جز اکسید نیترات. این اکسید از انقباض عروق و پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند و مانع از لخته شدن خون می‌شود. بنابراین گرفتگی‌های عروقی و حمله‌های قلبی اتفاق نخواهد افتاد. شاید فقط روزانه یک کاسه بزرگ سالاد کاهو کافی باشد تا اکسید نیترات برای تمام طول روز در بدن شما باقی بماند و وظیفه‌اش را به نحو احسن انجام دهد.
 
راه درمان
خوراکی‌های دارای برگ سبز را به هر نوع غذایی که می‌خورید اضافه کنید، حالا فرقی نمی‌کند سوپ باشد یا ساندویچ یا هر غذای دیگری. اگر نتوانستید آنها را داخل غذا ترکیب کنید در قالب سالاد مصرف کنید. روزانه یک لیوان آب چغندر هم می‌تواند گزینه مناسبی برای رساندن نیترات کافی به بدن باشد.
 

ماهی، پای ثابت سفره

انواع ماهی می‌توانند به‌عنوان منابع غنی تامین امگا3 مورد نیاز بدن شما مورد استفاده قرار گیرند. شاید تا به حال بارها شنیده باشید امگا3 التهابات را به حداقل می‌رساند. ضربان تند قلب را در مواقع بی‌قراری و اضطراب کنترل می‌کند و تپش قلب را کاهش می‌دهد. همچنین قابلیت پایین آوردن تری گلیسرید و فشار خون بالا را دارد. اسید چرب موجود در این ماده غذایی می‌تواند مانع از ساخته شدن بیش از حد پلاکت‌های خونی در عروق شود.
 
راه درمان
باید به‌طور حتم 2 وعده در هفته را به مصرف ماهی اختصاص دهید. این موضوع یک باید است و باید آن را به یک الزام در برنامه غذایی‌تان تبدیل کنید.
 

گوشت، شسته و رفته و پوست کنده!

کنار گذاشتن گوشت یا مصرف حداقل آن اتفاق خوبی است. با این حال اگر جزو کسانی هستید که گوشت غذای اصلی شماست سعی کنید گوشت مصرفی‌تان کاملا تمیز و عاری از هر گونه پوست و چربی سطحی باشد. نباید فراموش کرد گوشت‌ها ممکن است حاوی آنتی‌بیوتیک، هورمون، نمک، رنگ مصنوعی، نیتریت و حتی مواد شیمیایی آفت‌کش باشند. نباید بحث ارگانیک و غیرارگانیک را هیچ‌گاه فراموش کرد. بنابراین اگر قرار است گوشت مصرف کنید برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی بهتر است آنها را کاملا تمیزشده استفاده کنید.
 
راه درمان
همیشه همراه گوشت انواع میوه و سبزیجات را هم استفاده کنید. ویژگی‌های منحصربفرد سبزی‌ها و میوه‌ها شاید بتوانند برخی از ضررهای گوشت را خنثی کنند. بیشتر فضای بشقاب غذای خود را به میوه‌ها و سبزیجات اختصاص دهید و مقدار کمتری را در اختیار گوشت بگذارید.
 

قهوه، وقتی متعادل مصرف شود

سال‌های گذشته وقتی افراد با مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی مواجه می‌شدند معمولا به آنها توصیه می‌شد از خوردن قهوه بپرهیزند. امروز اما شگفت‌آور است اگر بدانید قهوه بدون کرم و البته شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند یک خوراکی بسیار سالم و مفید برای بیشتر افراد باشد. قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و اگر به مقدار صحیح مصرف شود می‌تواند برخلاف تصور همه مانع از بسیاری بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی شود. در واقع قهوه تا زمانی که صدای تپش قلب شما را بلند و ریتم آن را تند نکند می‌تواند به بدنتان کمک کند بنابراین اگر قهوه می‌نوشید حتما گوشتان به صدای تپش قلبتان باشد. به این ترتیب می‌دانید چه مقدار قهوه باید بخورید تا از فواید آن بهره‌مند شوید.
 
راه درمان
در خوردن قهوه برای خودتان محدودیت قائل شوید. به این ترتیب که در روز بیش از 4 فنجان قهوه (در فنجان‌های قهوه‌خوری ) میل نکنید.تحقیقات اخیر نشان داده، مصرف روزانه بیش از 4 فنجان قهوه می‌تواند باعث کاهش طول عمر شود. بنابراین افراط در مصرف قهوه را کنار بگذارید و با رعایت سقف تعیین‌شده از نوشیدن آن نهایت لذت را ببرید.
 

یک فنجان چای داغ، نوش‌جان

چای، این نوشیدنی محبوب با بهره‌مندی از فراورده‌های گیاهی مانند فلاونویید می‌تواند فرایند اکسیداسیون را در بدن شما خنثی کند. به‌خصوص فلاونویید در چای سبز که اتفاقا کاتشین نامیده می‌شود می‌تواند از سلول‌های بدن در برابر لطماتی که ممکن است به آنها وارد شود محافظت کند. چای سبز و البته چای سیاه همراه چای اولانگ این قابلیت‌ را دارند که به راه‌های مختلف مانع از بروز بیماری‌های قلبی شوند. از جمله اینکه از جذب چربی‌ها در عروق خونی جلوگیری و قندخون را به‌طور منظمی تنظیم می‌کنند و البته التهابات را از بین می‌برند.
 
راه درمان
روزانه یک فنجان بیشتر از روز قبل چای بنوشید، البته اگر در جرگه افرادی هستید که از این نوشیدنی محبوب کمتر استفاده می‌کنند اما اگر یک چای‌خور حرفه‌ای هستید بهتر است روزانه 3 فنجان چای را در برنامه‌تان بگذارید/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات