برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان کامل آلزایمر تنها با حذف یک آنزیم

درمان کامل آلزایمر تنها با حذف یک آنزیم نتایج تحقیقی جدید نشان داده است با کاهش آنزیمی خاص در مغز می توان بیماری آلزایمر را کاملا درمان کرد.

مطالعاتی که به تازگی روی گروهی از موش‌ها انجام شده حاکی از آن است که می‌توان بیماری موذی «آلزایمر» را با کاستن میزان یک آنزیم در مغز حیوان، به کلی درمان کرد.

به گزارش «بهپو»، این نتیجه بر این تئوری مهر تایید زد که پلاک‌های پروتیینی آملوئید زمینه بروز این بیماری را فراهم می‌کنند و همچنین به کمک خود این پلاک‌ها می‌توان درمانی برای این بیماری رنج‌آور پیدا کرد.

این مطالعه را محققان کلینیک  کلیولند آمریکا انجام داده‌اند و نتایج آن در مجله «Experimental Medicine» به چاپ رسید. در این مقاله نشان داده شده است که با کاهش تدریجی سطح آنزیم «BASE1» در مغز موش‌ها طی یک دوره زمانی، هم می‌توان جلوی تشکیل پلاک‌های آملوئیدی را گرفت و هم پلاک‌های تشکیل‌شده را از بین برد. تشکیل این پلاک مشخصه بارز این بیماری است.

در این مطالعه محققان با حذف یک ژن حیاتی مرتبط با تولید آنزیم BACE1 در گروهی از موش‌هایی که اختصاصا برای این مطالعه پرورش یافته بودند، دریافتند همراه با افزایش سن آنها با کاهش تدریجی سطح این آنزیم در مغز موش‌ها، آنها به آلزایمر مبتلا نشدند و تا آخر عمر خود سالم باقی ماندند. محققان متوجه شدند کاهش سطح این آنزیم نه‌تنها مانع بروز بیماری در موش‌ها شد، بلکه بیماری را در موش‌هایی که کم‌کم علایم بیماری آلزایمر را از خود بروز می‌دادند هم کاملا درمان کرد. فرزندان موش‌های نسل اول که سطح آنزیم آنها به‌تدریج کم شده بود، مانند والدین خود دچار کاهش سطح آنزیم بودند اما در مقابل ابتلا به بیماری ایمن نبودند و پلاک‌های آملوئیدی شروع به شکل گرفتن در مغز آنها کرد، اما در نسل دوم موش‌ها همزمان با افزایش سن فعالیت آنزیم BACE1 متوقف شد. پلاک‌های آملوییدی شروع به از بین رفتن در مغز آنها کردند. در انتهای مطالعه مغز فرزندان نسل سوم این موش‌ها فاقد هر گونه پلاکی بود.

 

بیشتر بخوانید: با 10 نشانه شروع زودرس آلزایمر، آشنا شوید

 

مدیر کلینیک پیشگیری از آلزایمر در نیویورک در گفت‌وگو با نیوزویک گفت: «این نتایج بسیار امیدبخش هستند و شواهد به دست آمده بر این نکته که کلید حل بیماری آلزایمر مهارکننده‌های BACE1 هستند مهر تایید می‌زند.» وی اضافه کرد: «بسیار زود است که دستیابی به این نتیجه را جشن بگیریم زیرا موش‌ها تفاوت‌های بسیاری با انسان‌ها دارند. روی دیگر سکه این است که 99درصد درمان‌های دارویی که برای درمان آلزایمر به کار گرفته شده با شکست مواجه شده است. ما علت آن را نمی‌دانیم. شاید افزایش تعداد پلاک‌ها علت بیماری نباشد، اما اگر علت بیماری این پلاک‌ها باشد، ما حداقل به 5 تا 7 سال وقت نیاز داریم تا متوجه شویم این روش درمانی روی انسان‌ها موثر است یا نه.»

به گزارش «بهپو» و به نقل از «نیوزویک»، یکی از نورولوژیست‌های مرکز سلامت کالیفرنیا نیز گفت:«فارغ از اینکه آیا این نتایج قابل‌تعمیم به انسان‌ها است یا نه، یافته‌هایی که از این مطالعه حاصل شده اهمیت بسیاری دارد. من معتقدم این یک یافته ارزشمند است و چرخش بنیادی نیست اما به ما نشان داد در مسیر درستی قدم برمی‌داریم. فکر نمی‌کنم زمانی از این مناسب‌تر برای فکر کردن به این موضوع باشد که ما راه درمان آلزایمر را یافته‌ایم.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات