برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

گرفتن دست بیمار، درد را تسکین می‌دهد

گرفتن دست بیمار، درد را تسکین می‌دهد مطالعات جدید نشان داده اند وقتی شما دست فرد مورد علاقه‌تان را که از دردی رنج می‌برد در دستان خود می‌گیرید، فرد بیمار احساس آرامش می‌کند و امواج مغزی هر دوی شما هم‌فرکانس می‌شوند.

بدن ما در پاسخ به احساسات دیگران عکس‌العمل‌های فیزیولوژیک حیرت‌انگیزی از خود نشان می‌دهد. مطالعات جدید نشان داده اند وقتی شما دست فرد مورد علاقه‌تان را که از دردی رنج می‌برد در دستان خود می‌گیرید، فرد بیمار احساس آرامش می‌کند و امواج مغزی هر دوی شما هم‌فرکانس می‌شوند.

به گزارش «بهپو»، محققان می گویند: «تاثیر تماس دست‌ها را در کاهش درد نباید دست‌کم بگیریم. هنگامی که با فردی می‌رقصید یا آواز می‌خوانید، احساس فرد مقابل را بیشتر درک می‌کنید و حتی گاهی نظم ضربان قلب هر دو مثل هم می‌شود.»

حتی می‌توان قدم را فراتر گذاشت؛ دانشمندان نشان داده‌اند قلب دو نفر که عاشق یکدیگرند با یک نظم و میزان می‌تپد. به قول شاعران، یک قلب هستند در دو بدن.

همین موضوع محققان دانشگاه «کلرادو» را ترغیب کرد به علت فیزیولوژیک آن پی ببرند. «گلداشتاین» و همکارانش در دانشگاه «کلرادو» تلاش کردند با بررسی امواج مغز دو نفر که به هم علاقه‌مند بودند علت این وضعیت را بشناسند. برای مطالعه تیم تحقیق 22 زن‌وشوهر را انتخاب کردند و در حالی که امواج مغز آنها را به کمک الکتروانسفالوگرام مانیتور می‌کردند، آنها را در وضعیت‌های مختلف قرار دادند، مثلا از آنها خواستند در یک اتاق کنار هم بنشینند ولی هیچ‌گونه تماسی با هم نداشته باشند یا در وضعیت دیگر از آنها خواستند در یک اتاق بنشینند و دستان یکدیگر را بگیرند یا در دو اتاق جدا بنشینند. هر یک از این وضعیت‌ها 2 دقیقه طول کشید. در قدم بعدی مجددا این وضعیت‌ها تکرار شد، با این تفاوت که دست خانم‌ها را با یک محرک گرمایی به درد می‌آوردند.

مطالعه امواج مغزی آنها نشان داد وقتی زن‌وشوهر کنار هم بودند، امواج مغزی آنها هم‌فرکانس می‌شد که نشان‌دهنده توجه آنها به همدیگر بود. این هماهنگی امواج مغزی وقتی که زن‌وشوهر دست یکدیگر را می‌گرفتند و زن احساس درد داشت، بیشتر هم می‌شد اما وقتی دست یکدیگر را رها می‌کردند، با وجودی که زن درد داشت دیگر امواج مغزی‌شان با هم یکسان نبود. دکتر گلداشتاین می‌گوید: «این آزمایش نشان می‌دهد حس درد کاملا این ارتباط مغزی دو نفر را قطع می‌کند ولی تماس دست‌ها آن را برمی‌گرداند. ما در دنیای مدرن راه‌های مختلف ارتباطی را توسعه داده‌ایم ولی در عوض ارتباطات فیزیکی ما محدودتر شده است. این آزمایش نشان می‌دهد تماس فیزیکی انسان‌ها تا چه اندازه مهم است.»

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوزتودی»، گلداشتاین می‌افزاید:«مطالعات بیشتری باید انجام داد تا بفهمیم مکانیسم دقیقی که باعث می‌شود گرفتن دست یک نفر درد او را کاهش ‌دهد، چگونه است.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات