برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

افزایش خطر سرطان روده بزرگ با مصرف آنتی بیوتیک

افزایش خطر سرطان روده بزرگ با مصرف آنتی بیوتیک محققان می گویند مصرف طولانی مدت یا تکرار شونده برخی آنتی بیوتیک ها، خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

نتایج یک مطالعه بزرگ نشان می دهد مصرف آنتی بیوتیک های خاص به ویژه اگر تکرار شود یا مدت طولانی مصرف شود خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

به گزارش «بهپو»، محققان دریافتند هرچه مصرف «آنتی بیوتیک» بیشتر می شود خطر بروز «سرطان روده بزرگ» هم افزایش می یابد؛ به ویژه آنتی بیوتیک هایی که باکتری های غیرهوازی را از بین می برند مثل پنی سیلین ها و سفالوسپورین ها.

نتایج این مطالعه از بررسی اطلاعات پزشکی بیش از 166 هزار نفر میانسال و سن بالاتر بین سال های 1989 و 2012 به دست آمد. از این افراد تقریبا 29 هزار نفر با سرطان روده بزرگ –سرطان کلون- یا مقعد –سرطان رکتال- تشخیص داده شدند و هر یک از اینها با تقریبا 5 نفر که سرطان نداشتند مورد مقایسه قرار گرفتند.

یافته ها نشان داد به طور میانگین بیمارانی که آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند در مقابل کسانی که آنتی بیوتیک مصرف نکرده بودند خطر سرطان روده بزرگ در آنها کمی بالاتر -9 درصد بیشتر برای مصرف دو هفته آنتی بیوتیک- بود. خطر سرطان روده بزرگ در افرادی که بیش از 60 روز آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند 17 درصد بود.

 

بیشتر بخوانید: نقش باکتری های روده در سلامت عمومی بدن

 

در سال های اخیر، دانشمندان تلاش کرده اند تا نقش مهم باکتری های روده در حفظ سلامت بدن را تبیین کنند. از آنجا که آنتی بیوتیک ها باکتری های روده را می کُشند، این توانایی را دارند که تاثیری ماندگار بر سلامت انسان بگذارند. اگر آنتی بیوتیک ها باکتری های خوب روده را هدف قرار دهند فضای فعالیت و رشد برای باکتری های بد فراهم می شود. در بین این باکتری های بد، باکتری های سرطان زا هم پیدا می شود.

تحقیقات نشان می دهند باکتری های خاص مثل «ای کولی» ممکن است در مواردی با سرطان روده بزرگ در ارتباط باشد.

نتایج این مطالعه در نشریه «Gut» منتشر شده است.

یافته های این مطالعه هشدار دیگری بر مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک است و تاکید دارد که باید از مصرف خودسرانه این دارو پرهیز شود. از طرفی به پزشکان توصیه می‌شود که فقط در مواقع حاد و در صورت بروز عفونت‌های شدید آنتی بیوتیک تجویز کنند.همچنین از مصرف آنتی بیوتیک برای دوره های طولانی مدت تا حد ممکن باید پرهیز شود.

 

بیشتر بخوانید: روش های غربالگری سرطان کولون

 

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، پزشکان توصیه می کنند اگر می خواهید خطر سرطان روده بزرگ را در خود کاهش دهید مرتب ورزش کنید، الکل ننوشید و رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار داشته باشید.همچنین غربالگری های توصیه شده سرطان روده بزرگ را دنبال کنید. اگر سابقه مصرف آنتی بیوتیک تجویزی داشته اید بهتر است توجه بیشتری به آزمایشات غربالگری و علایم خود داشته باشید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات