برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علایم و عوارض مصرف ماده مخدر گل

علایم و عوارض مصرف ماده مخدر گل ماده مخدر گل یا THC ماده ای توهم زاست که به صورت تدخینی مصرف می شود. علایم از شروع مصرف تا تقریبا 4-3 ساعت بعد از آن ایجاد می شوند: افزایش اشتها، تپش قلب، پرخونی و قرمز شدن سفیدی چشم، گشاد شدن مردمک‌ها، خشکی دهان، احساس گرم شدن بدن، گرفتگی صدا و صدالبته احساس سرخوشی

قاعدتا آنچه خوب و مثبت است به گل تشبیه می‌کنند، اما گویا در عالم سوداگران مرگ، این قاعده نامگذاری صادق نیست. در واقع گل، علف، گراس، بنگ، حشیش، وید، ماری‌جوانا و... همگی از یک خانواده گیاهی با نام علمی «کانابیس» به دست می‌آیند که گیاه شاهدانه یکی از زیرشاخه‌های آن است.

به گزارش «بهپو»، تفاوت گل با حشیش که سال‌هاست در ایران مصرف می‌شود، تنها در میزان ماده نشئگی‌آور آن است. می‌توانیم گل را یک محصول تراریخته به‌حساب آوریم. آنچه برای موادفروش مهم است سود بیشتر است. بین ریشه، ساقه و گل گیاه شاهدانه، بیشترین غلظت ماده نشئه‌آور در قسمت گل آن وجود دارد، پس اگر با دستکاری گیاه کاری کنیم که گل بیشتری بدهد، می‌توانیم نشئه‌ بیشتری تولید کنیم. نام مخفف علمی این ماده نشئگی‌آور « THC » است. اگر غلظت THC در گل شاهدانه حداکثر 10درصد باشد، غلظت آن در گل گیاه دستکاری‌شده تا 30درصد و حتی بالاتر می‌رسد.

گل به‌اصطلاح جوان‌پسند است و بیشترین مصرف‌کنندگانش در دامنه سنی 18 تا 25 سال قرار دارند و به‌صورت تدخینی مصرف می‌شود؛ یعنی می‌توانند آن را داخل یک نخ سیگار بریزند و بکشند یا با توتون پیپ یا قلیان مخلوط کرده و دود کنند. کیت‌های نواری THC که در داروخانه‌ها به تست ادراری حشیش موسوم است برای مصرف‌کننده گل هم مثبت می‌شود. البته از آنجا که «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون» کمابیش می‌شود از ظاهر این افراد هم به مصرف گل شک کرد.

 

بیشتر بخوانید: ماریجوانا چه تاثیری بر جسم و روح شما می گذارد؟

 

علایم مصرف گل

علایمی که در مصرف‌کننده گل از شروع مصرف تا تقریبا 4-3 ساعت بعد از آن به وجود می‌آیند عبارتند از افزایش اشتها خاصه میل به خوردن شیرینی‌، تپش قلب، پرخونی و قرمز شدن سفیدی چشم، گشاد شدن مردمک‌ها، خشکی دهان، احساس گرم شدن بدن، گرفتگی صدا و صدالبته احساس سرخوشی که انگیزه اصلی مصرف است. برخی بعد از مصرف به مدتی طولانی به یک جا خیره نگاه می‌کنند و برخی دیگر بی‌دلیل و با صدایی بلند خنده سر می‌دهند. علاوه بر این موارد، تغییرات کوتاه‌مدت دیگری هم در مصرف‌کننده به وجود می‌آید که غالبا از چشم دیگران پنهان است و تنها توسط شخص مصرف‌کننده احساس می‌شود که از مهم‌ترین آنها توهم است.

THC  ماده‌ای توهم ‌زاست. توهم می‌تواند از هر دو نوع شنیداری یا دیداری باشد. به عبارتی شخص صداهایی را می‌شنود که در عالم واقع وجود ندارند یا مثلا مواردی را می‌بیند که واقعا وجود ندارد یا تغییراتی در دید رنگ‌ها برایش رخ می‌دهد که معمولا خوشایند است، مثلا رنگ‌ها را زنده‌تر، شادتر یا درخشنده‌تر از آنچه واقعا هست، می‌بیند. درک مصرف‌کننده از گذر زمان کند می‌شود و شاید همین آهستگی برای او احساس کاذبی از افزایش تمرکز دارد. برخی مصرف‌کنندگان دچار اضطراب و ترس شدید می‌شوند تا جایی که تنها به همین علت به بیمارستان مراجعه می‌کنند. قدرت استدلال، مهارت‌های شناختی و توان قضاوت نیز مختل می‌شود و گاهی تعادل حرکتی شخص به‌هم می‌ریزد.

آنچه گفته شد خلاصه شرایطی است که تا 24 ساعت بعد از مصرف ایجاد می‌شود و چنانچه فرد در این فاصله تکرار مصرف نداشته باشد، غالبا با هیچ‌کدام از موارد گفته‌شده به قوت خود باقی نمی‌ماند. البته بروز آثار و عوارض گل وابسته به مقدار مصرف و غلظت THC موجود در آن است و هر چه میزان THC کمتر باشد زمان ماندگاری این اثر کمتر خواهد بود.

 

عوارض مصرف گل در طولانی مدت

در شخصی که مصرف طولانی‌مدت گل داشته، عوارض دیگری هم امکان بروز دارند که درواقع تاوان وابستگی به آن است. آسیب بافت‌های مغزی و بروز کند ذهنی ازجمله عوارض مصرف مزمن کانابیس‌هاست و هرچه سن شروع مصرف پایین‌تر باشد، بروز این آسیب‌ها محتمل‌تر خواهد بود.

از عوارض گل بر مغز تاثیر بر جریان خون مغزی است. جریان خون مغزی برای شخص 30 ساله‌ای که مصرف مداوم این مواد را داشته، مانند فرد 60 ساله‌ای‌ است که هرگز از این مواد مصرف نکرده است. کانابیس‌ها می‌توانند جنون نهفته را فعال کنند و این مساله می‌تواند برای کسی که خودش یا بستگان درجه اول او چنین سابقه‌ای داشته‌اند خطرناک باشد. علاوه بر این اختلالات حافظه، خاصه حافظه کوتاه‌مدت در مصرف‌کنندگان مزمن، شایع است. کشیدن این مواد خطر بروز سرطان‌های نواحی سرو گردن و نیز سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

البته مصرف مداوم گل در خانم‌ها و آقایان به‌تدریج آسیب‌های جدی به توانایی جنسی و نیز تولیدمثل و باروری فرد وارد می‌کند. در آقایان تعداد و تحرک اسپرم‌ها را متاثر می‌کند و می‌تواند اسباب عقیمی ایشان را فراهم کند. در خانم‌ها نیز اثر منفی روی دستگاه تولیدمثل به جا می‌گذارد. مصرف این مواد در دوران بارداری یک زن، منجر به تولد نوزادانی با وزن کمتر از طبیعی می‌شود و این نوزادان پاره‌ای از عوارض مصرف THC مثل گریه‌های زیاد و لرزش و ترس را در بدو تولد تجربه خواهند کرد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، بی‌انگیزگی مفرط را نیز با مصرف مزمن این مواد مرتبط می‌دانند اما مشخص نشده آیا این بی‌انگیزه بودن نتیجه مصرف کانابیس است یا شخصیت مصرف‌کننده به‌گونه‌ای است که او را به سمت مصرف این‌گونه مواد سوق می‌دهد. در مکاتب جدید‌تر روان‌شناسی شخصیتی موسوم به بیکاره توصیف شده است. شخصیت‌هایی با احساس مسوولیت خیلی ضعیف که کار کردن را دون شان خود می‌دانند و برای خودشان چیزی به‌نام وظیفه نمی‌شناسند. آنها با کارهایی که انجام نمی‌دهند بیش از کارهایی که انجام می‌دهند اسباب آزار اطرافیان‌اند. شاید چنین شخصیت‌هایی تمایل بیشتری به مصرف گل داشته باشند./

بیشتر بخوانید: عوارض و پیامدهای مصرف مواد مخدر

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات