برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ماریجوانا چه تاثیری بر جسم و روح شما می گذارد؟

ماریجوانا چه تاثیری بر جسم و روح شما می گذارد؟ ماریجوآنا از گیاه شاهدانه گرفته می‌شود. ماریجوآنا یک ماده فعال به نام THC در خود دارد که می‌تواند باعث احساس سرخوشی در شما شود. اگرچه استفاده پراکنده از ماریجوآنا معمولا مضر نیست، اما هر وقت که ماریجوآنا وارد سیستم بدنی شما می‌شود می‌تواند روی بدن و روان شما اثر بگذارد.
از هر سه آمریکایی بیش از یک نفر آن‌ها در برهه‌ای از زندگی خود ماری جوانا را امتحان کرده‌اند. اگرچه استفاده پراکنده از ماریجوآنا معمولا مضر نیست، اما هر وقت که ماریجوآنا وارد سیستم بدنی شما می‌شود می‌تواند روی بدن و روان شما اثر بگذارد. در ادامه به اثرات ماریجوآنا اشاره می‌کنیم.
 

اثرات فیزیکی

به گزارش «بهپو»، ماریجوانا از گیاه شاهدانه (Cannabis Sativa) گرفته می‌شود. ماریجوآنا یک ماده فعال به نام THC در خود دارد که می‌تواند باعث احساس سرخوشی در شما شود. THC و دیگر ترکیب‌های موجود در ماریجوآنا می‌توانند روی شیوه کار کردن بدن شما اثر بگذارد.
اکثر افراد برگ‌های خشک‌شده، گل‌ها، ساقه‌ها و دانه‌های این گیاه را دود می‌کنند. اما ماریجوآنا را می‌توان با غذا (همچون بیسکوییت‌ها) مخلوط کرد. علاوه بر این، می‌توان ماریجوآنا را مثل چایی دم داد یا با یک افشانه استنشاق کرد. مهم نیست که ماریجوآنا چگونه وارد بدن شما می‌شود، بلکه مهم این است که در صورت وارد شدن به بدن شما تقریبا تمام‌اندام‌های بدن شما، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی‌که ماریجوآنا را دود می‌کنید، بدن شما فورا THC را جذب می‌کند. (اگر ماریجوآنا را به‌صورت پخته یا شیوه دیگری وارد بدن خود کنید، به زمان بیشتری نیاز خواهد بود تا ‌THC جذب بدن شما شود، چون از این طریق ماریجوآنا پیش از وارد شدن به جریان خون شما باید در معده شما تجزیه شود.) پس‌ازآنکه ماریجوآنا را دود می‌کنید فورا متوجه تغییراتی در بدن خود می‌شوید. این اثرات معمولا پس از 3 یا 4 ساعت متوقف می‌شوند. دود کردن ماریجوآنا باعث افزایش دو برابری ضربان قلب شما برای مدت 3 ساعت می‌شود. به همین دلیل است که بعضی از افراد پس از استفاده از ماریجوآنا با حمله قلبی مواجه می‌شوند. علاوه بر این، استفاده از ماریجوآنا باعث افزایش خونریزی و کاهش فشارخون می‌شود و روی قند خون شما اثر می‌گذارد.
هنوز نمی‌دانیم که آیا مصرف ماریجوآنا با احتمال بالای ابتلا به سرطان ریه در ارتباط است یا خیر. اما استفاده از ماریجوآنا واقعا روی ریه‌ها اثر می‌گذارد و به همین دلیل است که افرادی که به‌طور منظم از ماریجوآنا استفاده می‌کنند دچار سرفه‌های مکرر هستند و مشکلات ریوی همچون سرماخوردگی‌های موثر روی قفسه سینه و عفونت‌های ریوی دارند. از دیگر اثرات فیزیکی ماریجوآنا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • سرگیجه
  • تنفس بریده‌بریده
  • چشم‌های قرمز و مردمک‌های گشاد شده
  • دهان خشک
  • افزایش اشتها
  • کاهش‌ زمان واکنش (اگر پس از استفاده از ماریجوآنا رانندگی کنید، خطر تصادف شما دو برابر می‌شود.)
اگر فردی هستید که برای مدت طولانی از ماریجوآنا استفاده کرده‌اید، در صورت تلاش برای ترک آن با علائم ترک فیزیکی همچون تندخویی، بی‌خوابی و کاهش اشتها مواجه خواهید شد.
 

تغییرات روحی و روانی

اکثر افراد به این دلیل از ماریجوآنا استفاده می‌کنند که باعث احساس شادی، آرامش یا رهایی آن‌ها از واقعیت می‌شود. دود کردن ماریجوآنا می‌تواند تاثیرات ناخوشایندی نیز روی ذهن و روحیه شما داشته باشد. در صورت مصرف ماریجوآنا ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:
  • اختلال حس زمان
  • تفکرات در هم
  • پارانویا
  • اضطراب
  • افسردگی
  • فراموشی کوتاه‌مدت
پس‌ازآنکه چند ساعت از استفاده از ماریجوآنا گذشت معمولا این اثرات تسکین می‌یابند.
 

خطرات مصرف ماریجوآنا

اگرچه ممکن است در مورد اعتیادآور نبودن ماریجوآنا چیزهایی شنیده باشید، اما در حقیقت ماریجوآنا می‌تواند اعتیادآور باشد. تقریبا 10 درصد از افرادی که از ماریجوآنا استفاده می‌کنند وابسته به آن می‌شوند. مشخص نیست که آیا با امتحان ماریجوآنا می‌توان دست به امتحان دیگر مواد قوی‌تر همچون کوکائین و هروئین زد یا خیر. در سال‌های اخیر میزان THC موجود در ماریجوآنا بالا رفته است. اکثر برگ‌های ماریجوآنا که مصرف می‌شوند حاوی 1 تا 4 درصد THC هستند. اما اکنون اکثر برگ‌های ماریجوآنا حاوی تقریبا 7 درصد THC هستند. کارشناس‌ها این نگرانی را دارند که میزان بالای THC موجود در ماریجوآنا می‌تواند احتمال وابستگی یا اعتیاد به ماریجوآنا را آسان‌تر سازد و همچنین اثرات بسیاری از مواد مخدر تغیر دهنده ذهن را تقویت کند.
اگرچه ممکن است ماریجوآنا را از یک فرد مجوز دار بخرید، اما نمی‌توان به‌طور دقیق بیان داشت که میزان THC و دیگر ترکیبات موجود در ماریجوآنا چقدر است. درنتیجه اثرات مصرف ماریجوآنا غیرقابل‌پیش‌بینی است، حتی اگر ماریجوآنا را از یک فرد مجوز دار تهیه کنید. علاوه بر این، در صورت ابتلا به بیماری‌هایی همچون بیماری کبد، فشارخون پایین یا دیابت مصرف ماریجوآنا می‌تواند باعث مشکلات سلامتی بیشتری شود.
در مردان، مصرف ماریجوآنا می‌تواند سطوح تستوسترون را کاهش دهد و روی تعداد و کیفیت اسپرم اثر بگذارد. همین امر می‌تواند غریزه جنسی و باروری فرد را تحت تاثیر قرار دهد. به‌عبارت‌دیگر، مصرف ماریجوآنا می‌تواند کیفیت زندگی جنسی فرد را کاهش و احتمال ناباروری را افزایش دهد.
تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که میان مصرف ماریجوآنا و مشکلات سلامت روانی همچون افسردگی، اضطراب، تفکرات خودکشی، روان‌پریشی کوتاه‌مدت و اسکیزوفرنی پیوندی وجود دارد. باوجوداین، اگرچه هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که مصرف ماریجوآنا می‌تواند باعث این مشکلات روانی شود، اما تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ماریجوآنا می‌تواند باعث بدتر شدن این مشکلات روانی شود.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد» و «سپیدآنلاین»، در پایان باید بیان داشت که اگرچه مصرف ماریجوآنا می‌تواند باعث سرخوشی کوتاه‌مدت شود، اما همین تلاش در جهت سرخوشی کوتاه‌مدت می‌تواند باعث مشکلات سلامتی روانی و فیزیکی بلندمدت شود. درنتیجه، سرخوشی کوتاه‌مدت ناشی از مصرف ماریجوآنا ارزش این را ندارد که سلامت روحی و فیزیکی خود را فدا کنیم./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات