برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر غافلگیر کننده ترک سیگار روی زیبایی و سلامت

تاثیر غافلگیر کننده ترک سیگار روی زیبایی و سلامت سیگار کشیدن روی پوست، دندان و مو تاثیر منفی می گذارد، طوری که سنتان سال ها بیشتر نشان می دهد. این ماده نه تنها روی زیبایی ظاهرتان تاثیر می گذارد بلکه سلامتی شما را هم تهدید می کند. سیگار همه چیز از باروری گرفته تا قلب، ریه و استخوان را درگیر می کند.

درست است که برای زیباتر شدن و جوان ماندن هیچ چشمه جوانی ای وجود ندارد، اما برای پیرتر شدن یک راه قطعی و تضمینی وجود دارد؛ سیگار کشیدن!

به گزارش «بهپو»، سیگار کشیدن روی پوست، دندان و مو تاثیر منفی می گذارد، طوری که سنتان سال ها بیشتر نشان می دهد. این ماده نه تنها روی زیبایی ظاهرتان تاثیر می گذارد بلکه سلامتی شما را هم تهدید می کند. سیگار همه چیز از باروری گرفته تا قلب، ریه و استخوان را درگیر می کند. به نظرتان سیگار کشیدن انتخاب بهتری است یا سیگار نکشیدن؟ به پاسخ این سوال فکر کنید و در انتهای مقاله یک بار دیگر پاسختان را مرور کنید.

 

رد پای تنباکو روی پوست

دوقلوی B مدت 14 سال است که روزانه نصف پاکت سیگار می کشد، در حالی که خواهرش هرگز سیگار نکشیده است. متخصصان پوست می گویند شلی پوستِ زیر چشم، عارضه ای شایع در افراد سیگاری است. شلی پوست زیر چشم تنها یکی از بلاهایی است که سیگار سر پوست می آورد. البته دوقلوی B علاوه بر سیگار، بیشتر آفتاب گرفته است و آسیب بیشتری به پوست خود رسانده است.

بد رنگ شدن پوست

سیگار کشیدن مداوم، پوست را از اکسیژن و مواد مغذی محروم می کند. به همین علت برخی از سیگاری ها رنگ پریده و برخی دیگر دچار غیر یکنواختی رنگ پوست می شوند. متخصصان پوست عقیده دارند که این تغییرات پوستی از سنین جوانی آغاز می شوند. در افراد غیر سیگاری جوان، در موارد زیادی غیر یکنواختی پوست را مشاهده نمی کنیم، اما در افرادی که سیگار می کشند، این اتفاق سریع تر می افتد.

 

شل شدن پوست

در دود سیگار بیش از 4000 ماده شیمیایی وجود دارد و بسیاری از آنها باعث تخریب کلاژن و الاستین پوست می شوند. کلاژن و الاستین فیبرهایی هستند که به پوست قدرت و انعطاف می دهند. سیگار کشیدن و یا حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار ساختار یکدست پوست را تخریب می کند و عواقبی چون افتادگی پوست و چروک های عمیق در پی دارد.

 

افتادگی سینه ها و شلی بازوها

سیگار کشیدن نه تنها به ظاهر و صورت شما آسیب می رساند، بلکه عوارض جانبی دیگری هم به همراه خواهد داشت. با از دست رفتن و کم شدن انعطاف پوست، بخش هایی که قبلا سفت و محکم بودند هم شروع به شل شدن و افتادگی می کنند. از اولین بخش هایی که دچار افتادگی می شوند سینه ها و بخش داخلی بازو است. محققان سیگار را یک عامل مهم افتادگی سینه ها می دانند.

 

چروک اطراف لب

سیگار کشیدن برای پوست اطراف دهان دو مشکل همزمان به وجود می آورد. اول دچار چروک ویژه سیگاری ها می شوید. افراد سیگاری برای سیگار کشیدن از عضلات خاصی در اطراف لب ها استفاده می کنند که سبب ایجاد چین و چروک های دینامیک می شود که افراد غیر سیگاری آنها را ندارند. چروک دینامیک چروکی است که در اثر حرکت مکرر عضلات صورت طی سال ها ایجاد می شود.

مشکل دوم، از بین رفتن انعطاف پوست است. این دو عامل با هم، سبب ایجاد و ماندگار شدن خطوط عمیق اطراف لب می شوند.

 

لکه های پیری

لکه های پیری لکه های تیره ای هستند که در صورت و دست ها دیده می شوند. با اینکه هر کسی که زمان زیادی زیر نور آفتاب باشد ممکن است به این لکه ها دچار شود، اما تحقیقات نشان می دهد که افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به این لکه ها هستند.

در این تصویر، دوقلوی سمت راست، ده ها سال است که سیگار می کشد و آفتاب می گیرد، در حالی که خواهر او این کار را نمی کند.

صدمه به دندان و لثه

زرد شدن دندان از جمله شایع ترین عواقب سیگار کشیدن طولانی مدت است، اما آسیب سیگار به دهان و دندان به این مرحله ختم نمی شود. افرادی که سیگار می کشند، بیشتر دچار بیماری لثه، بوی بد مداوم دهان و سایر مشکلات بهداشت دهان می شوند. احتمال از دست دادن دندان در افراد سیگاری دو برابر بیشتر از غیر سیگاری ها است.

 

زشت شدن انگشتان

اکثر مردم فکر می کنند وقتی در حال سیگار کشیدن هستند دستانشان جذاب تر به نظر می آید، اما اگر برای مدتی سیگار بکشید، باید در مورد ناخن ها و پوست دستان خود تجدید نظر کنید. سیگار پوست دست و ناخن ها را پر از لکه های زشت و ناخوشایند می کند.

خبر خوب این است که این لکه ها با ترک سیگار از بین می روند.

 

ریزش مو

هم مردان و هم زنان با بالا رفتن سن موهای نازک تری پیدا می کنند و سیگار کشیدن این روند را تسریع می کند. حتی بعضی از مطالعات نشان می دهد احتمال طاسی در افرادی که سیگار می کشند بیشتر است. محققان تایوانی سیگار کشیدن را به عنوان یک عامل خطرساز ریزش موی مردانه در مردان آسیایی عنوان کرده اند.

 

آب مروارید

با مصرف سیگار حتی چشم ها هم آسیب پذیرتر می شوند. سیگار کشیدن باعث می شود با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به آب مروارید بالا برود. آب مروارید به تار شدن عدسی چشم می گویند که نور را به شبکیه می رساند. در صورتی که آب مروارید باعث بروز مشکلات شدید بینایی شود با عمل جراحی آن را درمان می کنند.

 

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری مزمن است که اغلب باعث ایجاد ضایعات ضخیم و پوسته ای روی پوست - معمولا زانو، آرنج، کف سر، دست، پا یا پشت- می شود. این پوسته های فلسی رنگِ سفید، قرمز یا نقره ای دارند. مطالعات اخیر نشان می دهد خطر ابتلا به پسوریازیس در سیگاری ها بیشتر است.

 

چروک پاکلاغی گوشه چشم

هر کسی بالاخره دچار چروک اطراف چشم می شود، اما این چروک ها در سیگاری ها زودتر پدید می آیند و عمیق تر می شوند. گرمای حاصل از دود کردن سیگار و جمع کردن صورت برای دور کردن دود از چشم ها بعد از مدتی باعث به وجود آمدن چروک پاکلاغی می شود. در عین حال، مواد شیمیایی استنشاق شده هم باعث آسیب داخلی به ساختار پوست و عروق خونی اطراف چشم می شوند.

 

ترک کردن، زیبا ترتان می کند

ترک سیگار ظاهر شما را زیباتر می کند. با ترک سیگار گردش خون بهتر می شود و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوست می رسد. در نتیجه یک چهره سالم تر و جوان تر خواهید داشت. اگر سیگار کشیدن را کنار بگذارید، لکه های روی انگشتان و ناخن هایتان هم ناپدید می شوند. حتی ممکن است دندان هایتان هم سفیدتر شوند.

 

مبارزه با آسیب پوستی: کرِم ها

با ترک سیگار پوست شروع می کند نسبت به پیری زودرس مقاومت نشان دهد. اما چروک ها و لکه های پیری که قبلا به آنها دچار شده اید چه؟ متخصصان می گویند محصولاتی وجود دارند که کسانی که سیگار را ترک کرده اند می توانند برای زیباتر شدن پوست به کار ببرند. این محصولات شامل رتینوییدهای موضعی و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های C و E است. همچنین به این دسته افراد توصیه می شود هر روز از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند.

 

مبارزه با آسیب پوست: درمان های زیبایی

برخی از افرادی که سیگار را ترک کرده اند تصمیم می گیرند برای نتایج چشمگیر بیشتر، از روش های زیبایی بهره ببرند. استفاده از لیزر لایه برداری پوست و استفاده از لایه بردارهای شیمیایی باعث می شود لایه خارجی پوست که بیشتر آسیب دیده است برداشته شود. یکی از متخصصان می گوید وقتی سیگار را ترک کردید می توانید به خودتان یک دوره درمانی پوست جایزه بدهید، وقتی که نتایج شگفت بهبود پوستتان را ببینید انگیزه بیشتری برای ماندن روی تصمیم خود خواهید داشت.

 

استخوان های شکننده

همه می دانند که سیگار کشیدن به ریه ها آسیب می زند، اما تحقیقات نشان می دهند سیگار چه تاثیر مخرب و شدیدی روی تمام بدن می گذارد و این تخریب را از استخوان ها شروع می کند. سیگار کشیدن خطر ابتلا به ضعف استخوان و یا پوکی استخوان را افزایش می دهد. این عارضه خطر شکستگی های استخوانی از جمله شکستگی ستون فقرات را افزایش می دهد. ممکن است این شکستگی ها در بخش هایی از ستون فقرات باشد که باعث قوز کردن یا خمیده شدن فرد شود.

 

بیماری قلبی و اختلال نعوظ

سیگار تقریبا روی تمام اعضای بدن، از جمله قلب تاثیر می گذارد. در افرادی که سیگار می کشند، به مرور زمان شریان هایی که خون را به قلب می رسانند، تنگ می شوند. همچنین سیگار فشار خون را افزایش می دهد و لخته شدن خون را آسان تر می کند. این عوامل موجب افزایش احتمال ابتلا به حمله قلبی می شود. در مردان سیگاری، کاهش جریان خون منجر به اختلال نعوظ هم می شود.

 

کاهش توانایی فعالیت جسمی

تاثیر منفی سیگار روی قلب و ریه باعث بروز معضلی بزرگ در انجام ورزش های هوازی می شود. افراد سیگاری ضربان قلب سریع تر، گردش خون ضعیف تر و تنگی نفس دارند. این موارد برای یک ورزشکار نکات منفی محسوب می شود. ورزش مورد علاقه تان هرچه می خواهد باشد، اگر می خواهید در آن موفق باشید می بایست ابتدا سیگار را ترک کنید.

 

مشکلات باروری

زنان سیگاری، سخت تر حامله می شوند و با دشواری بیشتری زایمان می کنند. داشتن بچه های سالم در این دسته از زنان بسیار سخت است. سیگار با مشکلات باروری ارتباط مستقیم دارد و سیگار کشیدن در دوران بارداری احتمال سقط جنین، زایمان زودرس یا کم وزن شدن نوزاد را افزایش می دهد.

 

یائسگی زودرس

یائسگی چیزی است که در همه زنان مشترک است: یائسگی، مرحله ای است که در آن هورمون های زنانه کاهش می یابد و چرخه قاعدگی برای همیشه متوقف می شود. اکثر زنان این تغییرات را در سن 50 سالگی تجربه می کنند. اما سیگاری ها حدود 1 سال و نیم زودتر از زنان غیر سیگاری به این مرحله می رسند. در زنانی که چندین سال به طور سنگین سیگار می کشیده اند، این تاثیر شدیدتر است.

 

سرطان دهان

سیگاری ها یا کسانی که تنباکوی بدون دود مصرف می کنند در مقایسه با افراد غیر سیگاری، بیشتر در معرض سرطان دهان هستند. سیگاری هایی که شدیدا الکل مصرف می کنند 15 برابر بیشتر در معرض سرطان دهان هستند. شایع ترین علامت این سرطان بروز زخم هایی در زبان، لب، لثه یا نواحی دیگر دهان است که خوب نمی شوند و گاهی دردناکند. ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان دهان را پس از چند سال به طور چشمگیری کاهش می دهد.

 

سرطان ریه

سرطان ریه، کشنده ترین سرطان در ایالات متحده امریکاست. از هر 10 نفری که از این بیماری می میرند 9 نفر در اثر سیگار به این بیماری مبتلا شده اند. سیگار همچنین به شیوه های دیگری هم به بدن صدمه می زند و آسیب پذیری افراد را به مشکلات تنفسی و عفونت های خطرناک مثل ذات الریه بیشتر می کند.

 

ترک سیگار، بازیابی سلامتی

تنها در عرض 20 دقیقه پس از ترک سیگار، فشار خون و ضربان قلب به حالت طبیعی باز می گردند. در عرض 24 ساعت، خطر حمله قلبی شروع به کاهش می کند. در هفته های اول پس از ترک، پرزهای کوچک ریه شروع به کار و مواد محرک و مضر را جارو می کنند. پس از یک سال، خطر ابتلا به بیماری قلبی نسبت به افرادی که هنوز سیگار می کشند به نصف می رسد و پس از 10 سال بدون سیگار، احتمال ابتلا به سرطان ریه در شما با کسی که هرگز سیگار نکشیده است برابر می شود.

 

بوی زننده سیگار

ترک سیگار باعث می شود بوی زننده تنباکو از نفس، مو و لباس های شما رخت ببندد. این بوی سمی افراد را از اطراف شما پراکنده می کند و باعث آسیب زدن به جسم کودکان و غیر سیگاری های اطراف شما می شود.

 

آیا می توانم ترک کنم؟

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، کارشناسان معتقدند که ترک سیگار بسیار دشوار است، اما اگر به خودتان می گویید که کاری غیرممکن است، بهتر است در این باره تجدید نظر کنید. هم اکنون در ایالات متحده امریکا 45 میلیون سیگاری وجود دارد، اما حداقل 48 میلیون نفر وجود دارند که در گذشته سیگار می کشیدند. اگر 48 میلیون نفر بتوانند ترک کنند، پس این یک تصمیم کاملا شدنی است. فقط به یاد داشته باشید که اکثر افراد باید بیش از یک بار سعی کنند تا موفق شوند و تنها 4٪ -7٪ آنها بدون کمک به نتیجه می رسند. از دکتر خود بپرسید که آیا استراتژی های ترک سیگار برای شما مناسب است یا خیر./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات