برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چاره اندیشی برای حالت تهوع و استفراغ کودکان

چاره اندیشی برای حالت تهوع و استفراغ کودکان گاهی پیش می آید که حالت تهوع کودک به استفراغ تبدیل می شود و شما را نگران و پریشان می کند. خوشبختانه، «استفراغ کودکان» معمولا خطرناک نیست و به سرعت بهبود پیدا می کند. علل شایع این عارضه ورود بعضی ویروس ها به معده و گاهی مسمومیت غذایی است.

گاهی پیش می آید که حالت تهوع کودک به استفراغ تبدیل می شود و شما را نگران و پریشان می کند. خوشبختانه، «استفراغ کودکان» معمولا خطرناک نیست و به سرعت بهبود پیدا می کند. علل شایع این عارضه ورود بعضی ویروس ها به معده و گاهی مسمومیت غذایی است.

به گزارش «بهپو»، اگر فرزندتان کمتر از 12 هفته سن دارد، بیمار است یا اگر حال او شما را نگران کرده است، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

مراقب علایم کم آبی بدن باشید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید بررسی کمبود آب در کودک است. بدن بچه ها سریع تر از بزرگسالان کم آب می شود. برای اینکه متوجه شوید کودکتان کم آب شده است یا نه، باید به دنبال نشانه هایی مانند خستگی و بدخلقی، خشکی دهان، کم شدن اشک به هنگام گریه، خنک بودن پوست، گود شدن چشم ها، ادرار کردن دیرتر از حد معمول یا اصلا ادرار نکردن، کم بودن حجم ادرار و ادرار زرد تیره باشید.

 

کم آبی را درمان کنید

برای جلوگیری و درمان کم آبی کودک، سعی کنید فرزند خود را به نوشیدن آب و مایعات وادار کنید. حتی اگر استفراغ ادامه پیدا کند، باز هم مقداری از آب را جذب خواهد کرد. آب، نوشیدنی های ورزشی یا مکمل های مخصوص جبران کم آبی مانند «پدیالیت»، «سرالیت» و «اینفالیت» را امتحان کنید. بعد از اینکه استفراغ کرد، مقدار کمی از این مایعات را به او بدهید؛ هر چند دقیقه یک بار چند قاشق غذا خوری به او بخورانید. با گذشت زمان، وقتی متوجه شدید می تواند مقدار بیشتری مایع بنوشد بی آنکه استفراغ کند، مقدار آن را افزایش دهید. توجه داشته باشید که کودک باید به طور منظم ادرار کند.

 

نوشیدنی های بدون گاز خانگی

سالیان سال پدر و مادرها از شربت آبلیمو و زنجبیل برای جبران کم آبی کودکان دچار اسهال و استفراغ استفاده می کردند. بسیاری از پزشکان هنوز هم معتقدند این ترکیب موثر است. اما تحقیقات نشان داده اند مکمل های جبران کم آبی که از داروخانه ها تهیه می شود، برای کودکان بهتر است. مقدار شکر و نمک در این نوشیدنی ها صحیح و مناسب است. اگر بخواهید چیزی را جایگزین این مکمل ها بکنید توصیه می کنیم از نوشیدنی ورزشی استفاده کنید و به میزان برابر به آن آب اضافه کنید.

 

رژیم غذایی مایع را شروع کنید

چند ساعت پس از آخرین استفراغ کودک، می توانید علاوه بر آب، نوشیدنی های ورزشی و مکمل کم آبی، از یک رژیم غذایی مایع بسیار سبک استفاده کنید. ابتدا با مایعات شفاف مثلا آب مرغ شروع کنید. هضم این مواد آسان تر است و مواد مغذی مورد نیاز کودک را هم تامین می کنند. آب گوشت ساده، آب گیلاس و آب سیب نوشیدنی های مناسبی هستند. بستنی یخی و ژله هم گزینه های خوبی برای جبران کم آبی هستند.

 

داروها

استفراغ کودکان معمولا با گذشت زمان بهبود پیدا می کند. بهتر است صبور باشید. توصیه نمی شود از داروهای بدون نسخه برای درمان استفراغ بچه ها استفاده کنید. اگر عامل استفراغ ویروس نباشد، این داروها کمک کننده نیستند؛ معمولا هم عامل این عارضه ویروس نیست. بهترین روش درمانی این است که به جای دارو از مایعات استفاده کنید. اگر استفراغ شدید باشد، پزشک معمولا دارو تجویز می کند.

 

درمان خانگی استفراغ

هزاران سال است که از زنجبیل برای کاهش درد و ناراحتی های معده استفاده می شود. محققان معتقدند که مواد شیمیایی زنجبیل در معده و روده تاثیر مثبتی بر جای می گذارد، همچنین مغز و سیستم عصبی را به کنترل حالت تهوع تشویق می کند. با اینکه هنوز نقش زنجبیل در توقف تهوع و استفراغ کودکان به اثبات نرسیده است، اما ارزش امتحان را دارد. مصرف زنجبیل در کودکان بالای 2 سال بی خطر است. در باره نحوه استفاده از آن از متخصص اطفال مشورت بگیرید.

 

از طب فشاری کمک بگیرید

این تکنیک به بعضی افراد در کاهش حالت تهوع کمک می کند. در طب فشاری «Acupressure» روی یک بخش از بدن فشار وارد می کنیم تا تغییری در جاهای دیگر بدن ایجاد شود. این کار شبیه طب سوزنی چینی است. برای از بین بردن تهوع و استفراغ کودک، با انگشت وسط و اشاره بین دو تاندون بزرگ مچ دست را که به کف دست ختم می شوند، فشار دهید.

 

چه وقت با پزشک تماس بگیریم؟

در موارد زیر می بایست به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

• کودک کمتر از 12 هفته سن دارد و بیش از یک بار استفراغ کرده است.

• علایم کم آبی را بروز می دهد، یا  احتمال می دهید مسموم شده است.

• گیج است یا دچار تب بالا، سردرد، بثورات جلدی، سفتی گردن و یا درد معده شده است.

• در استفراغ او خون یا صفرا دیده اید یا فکر می کنید دچار آپاندیسیت شده است.

• به سختی از جا بلند می شود، ظاهر بیمار و رنجوری پیدا کرده است، بیش از 8 ساعت است که استفراغ می کند یا وضعیت او شما را نگران کرده است.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، این ها نشانه هایی از جدی بودن بیماری است و کودک باید به پزشک مراجعه کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات