برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پاسخ به پرسش  های رایج درباره عادت ماهانه

پاسخ به پرسش  های رایج درباره عادت ماهانه عادت ماهانه چرخه ای طبیعی در زنان است که از زمان بلوغ هر ماه تکرار می شود. حتی پس از سال ها تجربه عادت ماهانه، ممکن است هنوز سوال هایی ته ذهنتان داشته باشید که از پرسیدن آنها خجالت بکشید؛ اما نگران نباشید، ما پاسخ این سوال ها را به شما خواهیم گفت.

«عادت ماهانه» چرخه ای طبیعی در زنان است که از زمان بلوغ هر ماه تکرار می شود. چرخه طبیعی قاعدگی در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند فواصل نرمال یعنی بین 24 تا 35 روزه داشته باشد.

به گزارش «بهپو»، حتی پس از سال ها تجربه عادت ماهانه، ممکن است هنوز سوال هایی ته ذهنتان داشته باشید که از پرسیدن آنها خجالت بکشید؛ اما نگران نباشید، ما پاسخ این سوال ها را به شما خواهیم گفت.

 

چه می شود اگر یک دوره عادت ماهانه را جا بیندازم؟

آرام باشید. طبیعی نبودن دوره های عادت ماهانه کاملا طبیعی است! به ویژه در سال های اول آغاز آن.

استرس، ورزش و بیماری از جمله عواملی هستند که باعث می شوند یکی از دوره ها جا بیفتد. کاهش یا افزایش شدید وزن هم در این وضعیت دخالت دارد. البته، باردار شدن هم موجب توقف عادت ماهانه می شود. اگر بیش از دو بار پشت سر هم پریود نشدید، به پزشک مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانیدبی نظمی عادت ماهانه نشانه چیست؟ آیا خطرناک است؟

 

آیا استفاده از تامپون باعث سندرم شوک سمی می شود؟

تامپون ندرتا ممکن است باعث عفونت هایی شود که به «سندرم شوک سمی»  «TSS» منجر می شوند. برای کاهش احتمال ابتلا به این عفونت ها، حدودا هر 4 ساعت یک بار تامپون خود را عوض کنید. همچنین از تامپون های نازکتر استفاده کنید. اگر 2-3 روز پس از شروع دوره، دچار تب، لرز، اسهال، تهوع یا بثورات جلدی شدید به پزشک مراجعه کنید.

 

از کجا بفهمم خونریزی من شدید است؟

شاید آنقدرها هم که به نظرتان می آید خونریزی تان سنگین نیست. بیشتر زنان در هر دوره، حدود 3-4 قاشق غذا خوری خون از دست می دهند. اگر روزانه بیش از 10 پد یا تامپون استفاده می کنید یا هر ساعت نیاز به تعویض تامپون یا پد دارید، در این زمینه با پزشک خود صحبت کنید.

 

عادت ماهانه چقدر طول می کشد؟

در بیشتر زنان، عادت ماهانه حدود 3 تا 5 روز ادامه دارد. اگر این مورد در شما صدق نمی کند، نگران نباشید در برخی افراد این دوره 7 روز طول خواهد کشید. اگر بیش از 7 روز خونریزی دارید، می بایست با پزشک خود صحبت کنید.

 

چرا اندازه تامپون ها و پدها متفاوت است؟

تامپون ها انواع مختلفی دارند، از باریک گرفته تا معمولی، جاذب و فوق جاذب، پدها هم همین دسته بندی را دارند. هر فرد باید با توجه به میزان خونریزی خود از نوع مناسب استفاده کند. از تامپون هایی با قدرت جذب بالاتر از آنچه نیاز دارید استفاده نکنید. فراموش نکنید که حدودا هر 4 ساعت یک بار پد و تامپون را عوض کنید. شب ها که بیش از 4 ساعت در خواب هستید، از پد استفاده کنید تا احتمال رشد باکتری را در ناحه واژن کاهش دهید.

 

آیا در زمان عادت ماهانه می توان باردار شد؟

هر زمانی می توان باردار شد، حتی در زمان عادت ماهانه. اگر نمی خواهید باردار شوید، با پزشک خود صحبت کنید تا داروهای ضد بارداری متناسب با شما برایتان تجویز کند. همچنین از آن جایی که بدن زنان در این دوره بیشتر در معرض ابتلا به انواع عفونت است، توجه داشته باشید که حفاظت از خودتان در برابر عفونت های منتقله جنسی امر بسیار مهمی است. بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که از این خطر در امان هستید. در دستورات دینی هم زنان از ارتباط جنسی در دوران قاعدگی منع شده اند.

 

چطور از شر درد و انقباضات عضلانی خلاص شوم؟

از مسکن هایی مانند «استامینوفن»، «ایبوپروفن» یا «ناپروکسن» استفاده کنید. همچنین می توانید از پد حرارتی استفاده کنید و آن را روی شکم یا زیر شکم قرار دهید. برای کم شدن درد بهتر است آب بیشتری به بدن برسانید و از مصرف کافیین اجتناب کنید. گاهی اوقات حمام آب گرم هم در بهتر شدن حال و روزتان کمک زیادی می کند.

 

بیشتر بخوانید: راه کارهای طب سنتی برای تسکین درد قاعدگی

 

چرا در زمان پریود احساس پُری می کنم؟

وقتی پریود می شوید، بدنتان آب را در خود نگه می دارد و احساس تورم می کنید. ممکن است حتی احساس کنید شلوارتان کمی برایتان تنگ شده است. در چنین وضعیتی نمک را از رژیم غذایی خود حذف یا به شدت کم کنید و کافیین نخورید. به علاوه فعالیت جسمی در کاهش احساس پری و تورم نقش موثری دارد.

 

آیا استفاده از تامپون دردآور است؟

در بیشتر زنان خیر، واژن طوری طراحی شده است که به آسانی کش بیاید –به اندازه خروج یک نوزاد از مجرای آن. این فضا برای قرار گیری تامپون کافی و مناسب است، اما اگر هنگام استفاده از تامپون درد دارید، هرگز به زور از آن استفاده نکنید، به ویژه اگر اولین بار است که از تامپون استفاده می کنید. معمولا استفاده از تامپون های نازک با قدرت جذب پایین راحت تر است.

 

چرا هوس هله هوله می کنم؟

دقیقا نمی دانیم علت تمایل به مصرف غذاهای ناسالم و بروز نشانه های دیگر «سندرم پیش از قاعدگی» «PMS» چیست، اما به نظر می رسد هورمون ها نقش موثری در این امر داشته باشند. بعضی از زنان در زمان عادت ماهانه هوس می کنند خوراکی هایی مانند بستنی، شکلات و چیپس مصرف کنند. اگر دوست دارید یک چیز شیرین مصرف کنید، میوه بخورید. اگر غذای چرب و سرخ شده دوست دارید، نوع سالم تر آن را انتخاب کنید. ماهی سالمون، خشکبار یا آووکادو پیشنهادهای عالی هستند.

 

بیشتر بخوانید: علل لکه بینی بین دوره های عادت ماهانه

 

چگونه علایم سندرم پیش از قاعدگی را کنترل کنم؟

ورزش، اجتناب از مصرف غذا های شور و کاهش مصرف کافیین یک هفته قبل از آغاز پریود به شما در کاهش علایم آزار دهنده سندرم پیش از قاعدگی کمک می کنند. اگر دچار تغییرات خلق و خو و تحریک پذیری می شوید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است برای رفع این مشکل دارو تجویز کند.

 

آیا پریود شدن به این معناست که باردار نیستم؟

همیشه هم این طور نیست. به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، گاهی اوقات زنان در مراحل اولیه بارداری دچار خونریزی می شوند. اگر خونریزی تان مثل دوره های قبلی عادت ماهانه تان نبود یا اگر دچار حالت تهوع یا خستگی بودید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید یا آزمایش حاملگی بدهید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات