برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کوری دیابتی در اثر مصرف نوشابه رژیمی

کوری دیابتی در اثر مصرف نوشابه رژیمی مطالعه جدیدی می گوید که مصرف نوشابه های گازدار رژیمی خطر ابتلا به نوعی از بیماری های چشمی دیابتی را که ممکن است منجر به نابینایی شود افزایش می دهند.

مطالعه جدیدی می گوید که مصرف نوشابه های گازدار رژیمی خطر ابتلا به نوعی از بیماری های چشمی دیابتی را که ممکن است منجر به نابینایی شود افزایش می دهند.

به گزارش «بهپو»، این مطالعه که در مجله چشم پزشکی بالینی و آزمایشگاهی منتشر شده است، اولین تحقیقی است که ارتباط بین نوشیدنی های غیر الکلی و  رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو را بررسی می کند.

«اوا فینویک»، پژوهشگر بالینی در موسسه تحقیقات چشم سنگاپور و استادیار دانشکده پزشکی سنگاپور، به مجله خبری می گوید: «در نمونه های بالینی مبتلایان به دیابت، مشخص شده است مصرف هفتگی بیش از چهار قوطی یا 1.5 لیتر نوشابه رژیمی با دو برابر شدن خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو ارتباط دارد.»

این مطالعه در میان افرادی که نوشیدنی های معمولی قندی مصرف می کردند به نتایج مشابهی نرسیده است.

فینویک می گوید تعیین قطعی اینکه نوشابه های رژیمی جایگزین ناسالمی برای نوشیدنی های قندی هستند، نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

نوشیدنی های رژیمی به عنوان نوشیدنی های سالم تر از نوشابه های معمولی به فروش می رسند، در حالی که شواهد رو به رشد نشان می دهد شیرین کننده های مصنوعی هم می توانند به سلامتی افراد آسیب برسانند. تحقیقات پیش از این نشان داده بود نوشابه های رژیمی خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سکته مغزی را بالا تر می برند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، برخی محققان معتقدند که نوشیدنی های رژیمی ممکن است بدن را گول بزند و به او القا کند که انرژی بیشتری مصرف کرده است. این مساله در بلندمدت باعث افزایش گرسنگی و مصرف بیشتر کالری می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات