برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

همانژیوم های مادرزادی نیاز به درمان فوری دارند

همانژیوم های مادرزادی نیاز به درمان فوری دارند طبق دستورالعمل جدید آکادمی کودکان آمریکا، پزشکان باید خال هایی را که منجر به بروز بیماری یا زخم در کودک می شوند، شناسایی و به سرعت درمان کنند.

گروهی از متخصصان برتر اطفال می گویند رویکرد مرسوم انتظار و مشاهده، مناسب خال های همانژیوم مادرزادی نیست و می بایست هرچه زودتر آنها را درمان کرد.

به گزارش «بهپو»، طبق دستورالعمل جدید آکادمی کودکان آمریکا، پزشکان باید خال هایی را که منجر به بروز بیماری یا زخم در کودک می شوند، شناسایی و به سرعت درمان کنند.

همانژیوم های نوزادی نشانه های قرمز یا کبود رنگی هستند که در روزهای اول تولد کودک ظاهر می شوند. علت پدید آمدن آنها عروق خونی اضافی هستند که در حدود 5 درصد نوزادان ظاهر می شوند.

«ایلونا فریدن»، معاون کمیته فرعی آکادمی کودکان، در جدیدترین نشریه آکادمی عنوان کرد: « اتخاذ رویکرد سنتی نسبت به همانژیوم های مادرزادی کارامد نبود، زیرا اغلب آنها بدون اینکه مشکلی ایجاد کنند به خودی خود از بین می رفتند.»

 

بیشتر بخوانید: نگاهی به انواع لک های پوستی در کودکان و درمان آنها

 

فریدن افزود: «اما برای برخی از همانژیوم ها اینکه منتظر باشیم تا ببینیم چه بر سر آن می آید باعث می شود تمام فرصت های درمانی از دست برود؛ در این شرایط نمی توان از عوارض مهمی مانند زخم های دایمی، ضایعات شدید پوستی یا مشکلات جسمی پیشگیری کرد.»

همانژیوم ها شایع ترین تومورهای غیر سرطانی در کودکان هستند و معمولا بی خطرند. این ضایعات ظاهری شبیه توت فرنگی های قرمز و برآمده دارند و گاهی متورم و کبود رنگ هستند.

با این اوصاف، طبق دستورالعمل جدید، شناسایی و نظارت زود هنگام ضروری است تا در صورت نیاز به سرعت درمان انجام شود و از عارضه های جسمی آتی جلوگیری به عمل آید.

همانژیوم های بعضی از بخش های بدن بیشتر در معرض تبدیل شدن به زخم های باز، خونریزی، عفونی شدن و جراحت هستند. طبق گفته گروه پزشکی همانژیوم های نزدیک چشم، بینی یا دهان می توانند بر قدرت دید، بلع یا تنفس کودک تاثیر بگذارند.

همانژیوم های بزرگ روی بینی یا لب رشد این اندام ها را دچار نقصان می کنند. پزشکان می گویند در موارد نادر، ممکن است همانژیوم در داخل بدن رشد کند و نیاز به آزمایشات تصویربرداری داشته باشد.

بهتر است درمان همانژیوم های مشکل ساز را در 1 ماهگی آغاز کنیم. «دانیل کرووچوک»، رییس کمیته فرعی تمرینات بالینی، می گوید: «هدف این است که  در طول دوره رشدِ سریعِ همانژیوم ها از بزرگ شدن آنها جلوگیری کنیم یا آنها را تا حد ممکن کوچک کنیم.»

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، از جمله درمان های توصیه شده می توان به داروی مسدود کننده بتا پروپرانولول- اشاره کرد. گزینه های دیگر با توجه به دستورالعمل عبارتند از استروییدهای خوراکی، داروهای موضعی یا جراحی./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات