برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

رهایی از شر ترک های پوستی

رهایی از شر ترک های پوستی وقتی سرعت رشد بدن به هر دلیلی بالا باشد استرچ مارک ایجاد می شود. پوست به اندازه کافی زمان ندارد تا خود را بکشد و این تغییر سایز را کنترل کند. این خطوط بلند و نازک، «استریا» هم نامیده می شوند.

شما هم دچار ترک های پوستی هستید؟ شاید آرزو می کنید که روزی از خواب بیدار شوید و این استرچ مارک های آزاردهنده رفته باشند. این شیارها یا خطوط پوستی برای سلامتی مضر نیستند، اما ظاهر زیبایی هم ندارند.

به گزارش «بهپو»، استرچ مارک ها ترک های پوستی- حتی اگر واقعا هم از بین نروند، به مرور زمان یا با کمک بعضی از محصولات و روش ها کمرنگ می شوند.

 

چرا دچار استرچ مارک می شویم؟

وقتی سرعت رشد بدن به هر دلیلی بالا باشد استرچ مارک ایجاد می شود. پوست به اندازه کافی زمان ندارد تا خود را بکشد و این تغییر سایز را کنترل کند. این خطوط بلند و نازک، «استریا» هم نامیده می شوند.

کلاژن پروتیینی است که انعطاف پوست را تامین می کند. اگر پوست به اندازه کافی کلاژن نداشته باشد، با کشیده شدن آن، این علایم ایجاد می شوند.

 

استرچ مارک ها به دلایل زیر بروز می کنند:

افزایش وزن سریع یا رشد دوران کودکی

بارداری

جراحی ایمپلنت سینه

پرورش اندام

وجود مقدار زیادی استرویید در بدن، ناشی از مصرف داروهای استروییدی یا بیماری هایی مانند سندرم کوشینگ

سندرم مارفان، بیماری ژنتیکی که بافت پوست را تضعیف می کند و باعث رشد غیرمعمول آن می شود

سابقه خانوادگی

 

چه کسانی دچار استرچ مارک می شوند؟

استرچ مارک در زنان، به ویژه در دوران بارداری شایع تر است. با رشد شکم، پوست هم کشیده می شود. هورمون هایی که هنگام بارداری بالا می روند روی بافت پوست اثر گذاشته و آن را تضعیف می کنند؛ در نتیجه استرچ مارک ها پدیدار می شوند.

هر قسمت بدن که در دوران بارداری بزرگ تر شود می تواند دچار استرچ مارک شود. ممکن است این علایم پس از تولد کودک به حالت عادی برگردند.

هم زنان و هم مردان چاق دچار استرچ مارک می شوند. حتی بدنسازانی که چربی کمی دارند هم در نقاطی که عضلات رشد می کنند دچار این علایم می شوند.

کودکان هم از ترک های پوستی در امان نیستند، اگر به طور ناگهانی بلندتر و یا چاق تر شوند، مثلا در دوران بلوغ، احتمال ابتلا به این عارضه پوستی در آنها هم وجود دارد. به آن ها اطمینان بدهید که این علایم کاملا طبیعی هستند. با رشد کودک امکان محو شدن استرچ مارک ها وجود دارد.

 

استرچ مارک ها چه شکلی هستند؟

این خطوط بلند پوستی رنگ های مختلفی دارند و با گذشت زمان از قرمز یا صورتی به قرمز مایل به آبی در می آیند و به مرور زمان نازک تر و کمرنگ تر می شوند. با گذر زمان این خطوط دیگر آنچنان به چشم نمی آیند.

 

استرچ مارک ها در بسیاری از نقاط بدن دیده می شوند، از قبیل:

بازو

کمر

سینه

باسن

ران

شانه

شکم یا تنه

 

تشخیص

پزشک فقط باید نگاهی به پوستتان بیندازد تا عارضه را تشخیص دهد. البته احتمالا در مورد سابقه پزشکی تان هم سوالاتی خواهد کرد. اگر برای مدت زیادی استروییدهای خوراکی یا موضعی مصرف کرده باشید، سطح بالای کورتیزول مقصر این عارضه است.

 

کدام محصولات استرچ مارک را بهبود می دهند؟

می توان با محصولات آرایشی بدن استرچ مارک ها را از نظر پنهان کرد. کرم ها، ضماد ها، روغن ها و پماد های پوستی زیادی در بازار وجود دارند که ادعا می کنند از ابتلا به استرچ مارک جلوگیری می کنند یا آنها را درمان می کنند؛ اما شواهد کمی وجود دارد که این محصولات واقعا موثر باشند.

ترتینویین: کرم های ترتینویین -Retin A- دارای رتینویید هستند. آنها می توانند استرچ مارک های جدید را از بین ببرند، اما در بعضی موارد پوست را قرمز، ملتهب و پوسته پوسته می کنند. این محصولات برای درمان چین و چروک هم استفاده می شوند.

تقویت کننده های کلاژن: عصاره های استریوکتین SD و لوپین هر دو کلاژن را در پوست افزایش می دهند، اما به سختی می توان اطمینان داد که استرچ مارک ها را از بین می برند یا محو می کنند.

سنتلا آسیاتیکا: این روغن گیاهی با افزایش سلول های کلاژن ساز، بافت پوست را می سازد. بعضی از مردم از آن برای کمک به بهبود زخم استفاده می کنند. سنتلا آسیاتیکا در تعدادی از کرم های بدون نسخه استرچ مارک استفاده می شود، اما شواهد کمی برای از بین رفتن استرچ مارک ها به وسیله این کرم ها در دست است.

روغن بادام تلخ: مطالعه ای نشان می دهد که زنانی که روغن بادام تلخ را در طول بارداری روی پوست شکم خود ماساژ داده اند، نسبت به کسانی که بدون ماساژ ازاین ماده استفاده کردند استرچ مارک کمتری داشته اند.

کره کاکائو، کره شی، روغن زیتون، روغن ویتامین E و سایر مرطوب کننده ها: این کرم های طبیعی پوست را نرم تر می کنند، اما این که قطعا استرچ مارک ها را ناپدید کند یا از بروز آن ها جلوگیری کند هنوز مشخص نیست.

 

عمل های زیبایی برای از بین بردن استرچ مارک

متخصص پوست و یا جراح پلاستیک از لیزر یا درمان های دیگر برای محو شدن این علایم استفاده می کند. این کار به پوست کمک می کند که کلاژن بیشتری تولید کند:

لیزر درمانی با لیزر پالس دای: لیزر پالس دای یک درمان بدون درد است که برای درمان استرچ مارک های جدید و قرمز استفاده می شود. انرژی نور، رگ های خونی زیر پوست را شل می کند، این رگ ها عامل بروز  چنین علایمی هستند.

لیزر فرکشنال CO2: لیزر فرکشنال درمان جدیدی است که استرچ مارک های قدیمی و سفید را از بین می برد. مطالعه ای نشان می دهد که استرچ مارک های زنان پس از پنج جلسه لیزر فرکشنال از بین می رود و در مقایسه با افرادی که از کرم های موضعی با اسید گلیکولیک و ترتینویین استفاده می کردند نتیجه بهتری می دهد.

میکرودرم ابریژن: این روش درمانی از کریستال های ریزی استفاده می کند تا لایه بالایی پوست را بردارد. مطالعه جدیدی نشان می دهد که این درمان در کنار لایه برداری پوست باعث کاهش استرچ مارک های جدید و قرمز می شود.

جراحی زیبایی: جراحی شکم ابدومینوپلاستی یا تامی تاک، می تواند استرچ مارک ها را از بین ببرد، اما این کار باعث ایجاد زخم هایی می شود که ممکن است اثر آن روی بدن بماند. به علاوه اغلب دردناک و پر هزینه است. /

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات