برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درد گوش به هنگام بلع غذا

درد گوش به هنگام بلع غذا درد گوش به هنگام بلع غذا عارضه ای آزار دهنده است که عفونت گوش، عفونت بینی یا عفونت گلو سه دلیل عمده و شایع آن است. این وضعیت در فعالیت های روزانه مثل حرف زدن، خوردن و آشامیدن هم مزاحمت ایجاد می کند.

کسانی که به هنگام بلع دچار گوش درد می شوند، می دانند که این عارضه تا چه اندازه آزار دهنده است. اگر دچار این عارضه شده باشید در فعالیت های روزمره مانند خوردن، نوشیدن و صحبت کردنتان تداخل ایجاد می شود.

به گزارش «بهپو»، بروز گوش درد هنگام بلع غذا علل متعددی دارد. سه تا از شایع ترین علت های این عارضه عبارتند از:

1- عفونت گوش

2- عفونت بینی

3- عفونت گلو

در این مقاله، به توضیح بهترین روش درمان گوش درد در هنگام بلع می پردازیم و به شما خواهیم گفت چه زمانی نیاز به مراجعه به پزشک دارید.

 

بیشتر بخوانید: بررسی علل شایع گوش درد در کودکان و بزرگسالان

 

1- درد گوش به هنگام بلع به دلیل عفونت گوش

عفونت گوش بسیار دردناک است. گاهی علت این عفونت ناشناخته است و گاهی علت آن بروز یک بیماری است. عفونت های گوش اغلب با بیماری های زیر همراهند:

● سرماخوردگی

● آنفولانزا

● عفونت سینوسی

● عود آلرژی

 

علایم عفونت گوش عبارتند از:

● تورم

● تجمع مایع در گوش

● گوش درد

● احساس فشار در گوش

در بیشتر موارد گوش درد، ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی در گوش میانی است. این عفونت ها در کودکان شایع تر است و حدود 50 درصد نوزادان قبل از یک سالگی یک بار آن را تجربه می کنند.

 

علایم عفونت گوش میانی

علایم عفونت گوش در هر سنی متفاوت است، در کودکان عفونت گوش میانی دارای علایم زیر است:

● تب

● وخیم تر شدن درد گوش با خوابیدن

● گریه و تحریک پذیری

● بی اشتهایی

● از دست دادن تعادل

● خواب کمتر از حد معمول

● دست بردن طرف گوش آسیب دیده

● ترشح مایعی از گوش

● سردرد

 

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم کودک گوش درد دارد؟ آیا عفونت گوش کودک خطرناک است؟
 

علایم در بزگسالان:

● درد

● تب کم درجه

● ترشح مایعی از گوش

● مشکلات شنوایی

 

درمان عفونت گوش

اگر عفونت باعث ناراحتی یا علایم شدیدی شود، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. توقع نداشته باشید که علایم در کمتر از یک هفته بهبود پیدا کنند. عفونت گوش میانی گاهی به خودی خود از بین می رود؛ به ویژه در بزرگسالان.

 

2- درد گوش به هنگام بلع به دلیل عفونت بینی یا گلو

در حالی که عفونت گوش شایع ترین علت درد گوش به هنگام بلع است، گاهی ممکن است عفونت بینی یا گلو هم مسوول این اتفاق باشند.

هرچه میکروب هایی که به وسیله بینی یا دهان جمع آوری می شوند بیشتر باشند، در پاسخ به این وضعیت آدنوییدها -بخشی از بافت ایمنی و همان لوزه سوم- بزرگ تر می شوند.

آدنوییدها در نزدیکی لوله های استاش –شیپور استاش- قرار دارند. لوله های استاش کانال هایی هستند که گوش میانی را به بالای گلو و حفره بینی متصل می کنند. اگر آدنوییدها آنچنان بزرگ شوند که این لوله ها را مسدود کنند، گوش درد به سراغتان می آید. احتمال این اتفاق در دوران کودکی بیشتر است، در این دوران آدنوییدها در بزرگترین حالت خود هستند.

 

بیشتر بخوانید: درد گوش به هنگام بلع غذا

 

علایم عفونت بینی یا گلو

● درد گلویی که هنگام بلع غذا بدتر می شود

● سرفه

● احساس خشکی و خراشیدگی گلو

● قرمزی پشت دهان

● بوی بد دهان

● تورم غدد گردن

 

3- سایر علل درد گوش هنگام بلع غذا

عوامل دیگری هم هستند که باعث درد گوش هنگام بلع غذا می شوند:

 

تونسلیت –التهاب لوزه

تونسیلیت زمانی بروز می کند که لوزه ها عفونی می شوند. تونسیلیت معمولا عارضه ای جانبی برای عفونت گلوست و نتیجه آن گلودرد شدید است. پزشک این عارضه را با آنتی بیوتیک درمان می کند.

 

آبسه پری تونسیلار

این عفونت معمولا همراه با تونسیلیت دیده می شود. اگر تونسیلیت بدون درمان رها شود، تجمع چرک در اطراف یکی از لوزه ها درد شدیدی ایجاد می کند. درد معمولا در یک طرف شدیدتر است و هنگام خوردن غذا یا باز کردن دهان بدتر می شود یا حتی ممکن است درد به گوش هم سرایت کند.

در برخی از موارد به عمل جراحی نیاز است، که طی آن جراح برش ایجاد می کند و از طریق آن چرک را تخلیه می کند. در این شرایط مصرف آنتی بیوتیک ضروری است.

 

نورالژی عصب‌ گلوسوفارنژیال

عصب گلوسوفارنژیال در سر و گردن قرار دارد و اگر دچار مشکل شود عارضه ای نادر و دردناک ایجاد می کند. از جمله علایم آن می توان به درد تیر کشنده در اطراف یکی از گوش ها و درد گلو، صورت، زبان و زیر فک اشاره کرد. این علایم در برخی افراد با دارو بهبود می یابد. البته در موارد شدید، جراحی ضروری است.

 

عارضه گوش شناگران

هنگامی که آب وارد مجرای گوش می شود، محیطی گرم و مرطوب ایجاد می شود که در آن قارچ ها و باکتری ها تکثیر می شوند. به این عارضه گوش شناگران می گویند. برای درمان این عارضه معمولا پزشک قطره گوش تجویز می کند و عفونت ظرف 7-10 روز از بین می رود.

 

اختلال مفصل فکی - گیجگاهی

اختلال مفصل فکی - گیجگاهی TMJ هنگامی رخ می دهد که مفصل تمپوروماندیبولار که استخوان فک را به جمجمه متصل می کند آسیب دیده باشد. فرد هنگام جویدن، صحبت کردن یا بلعیدن غذا دچار درد می شود. این درد گاهی به گوش می زند.

درمان این عارضه با تجویز مسکن، کمپرس گرم یا سرد، تغییر در سبک زندگی، داروهای ضد التهاب غیر استروییدی و استراحت امکان پذیر است. پزشکان توصیه می کنند از دندان قروچه یا فشردن دندان ها روی هم پرهیز کنید.

 

اوتیت میانی سروز

وقتی مایعی داخل گوش جمع می شود ممکن است فرد دچار اوتیت میانی سروز شود. این عارضه معمولا بدون درد است، اما باعث کاهش موقت شنوایی می شود و فشار ناشی از انباشت مایع منجر به بروز درد خواهد شد.

اوتیت میانی سروز معمولا نیازی به درمان ندارد، اما گاهی چند ماه طول می کشد تا کاملا برطرف شود. اگر عارضه شدید باشد، پزشک برای تخلیه مایع، لوله های کوچکی به نام گرومت را در گوش قرار می دهد.

 

موم گوش یا جسم خارجی در گوش

گاهی وجود جسم خارجی در گوش منجر به گوش درد می شود. در چنین شرایطی پزشک می بایست این مانع را خارج کند.

برای نرم کردن موم انباشته شده معمولا از قطره گوش استفاده می شود. اگر موم بسیار سخت باشد، ممکن است پزشک آن را با فشار آب تخلیه کند.

 

آبسه دندانی

عفونت باکتریایی سبب تجمع چرک در دندان و لثه می شود. این عارضه آبسه دندانی نامیده می شود. درد در دندان مورد نظر از جمله علایم اولیه است که ممکن است به گوش بزند، اما خود آبسه هم می تواند باعث گوش درد شود.

فرد باید در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرد. دندانپزشک چرک را تخلیه می کند و آبسه را از بین می برد، این کار موجب کاهش درد و سایر علایم می شود.

 

سندرم عقاب

گاهی مشکلات مربوط به رباط ها و استخوان های جمجمه و گردن باعث ایجاد سندرم ایگل یا عقاب می شود. فرد در پشت گلو، صورت و گوش ها احساس درد می کند. این درد با حرکت سر بدتر می شود.

گاهی درمان علت زمینه ای با جراحی میسر خواهد شد.

 

آسیب به گوش

گاهی علت گوش درد آسیب وارده به گوش است. داخل شدن بیش از حد هدفون به گوش یا خراشیده شدن آن با ناخن یا گوش پاک کن از جمله عوامل سوراخ شدن پرده گوش است.

بیشتر آسیب های وارده به گوش به خودی خود بهبود می یابند. اما ترمیم سوراخ شدگی پرده گوش چندین ماه طول می کشد تا کاملا بهبود یابد.

 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی بروز درد در هنگام بلع غذا نشان دهنده عارضه ای است که به پزشک نیاز دارد. اگر فرد علایم زیر را تجربه کند، می بایست در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید:

● تب بالا

● لرز بدن

● خروج مایع از گوش

● کاهش شنوایی

● تورم گوش یا اطراف آن

● گوش دردی که بیش از چند روز طول می کشد

● استفراغ

● گلودرد شدید

● سرگیجه

● عفونت عود کننده و مکرر گوش

به گزارش «بهپو» به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، دقت داشته باشید که اگر درد گوش با یک عارضه دراز مدت مانند دیابت یا بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی، عصبی یا بیماری ای که سیستم ایمنی را تضعیف می کند، همراه شود بلافاصله به پزشک مراجعه کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات