برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دلایل غیر منتظره حمله قلبی

دلایل غیر منتظره حمله قلبی حمله قلبی وقتی اتفاق می افتد که جریان خون به سمت قلب متوقف می شود. علل حمله قلبی زیاد است که ما با بسیاری از آنها آشنا هستیم؛ مثل بالا رفتن سن، سیگار، فشار خون و کلسترول بالا، چاقی، کم تحرکی، استرس و...؛ اما چیزهایی هم هستند که در بین مردم زیاد شناخته نشده اند و به عنوان عامل حمله قلبی افراد زیادی گزارش شده اند.
«حمله قلبی» از جمله عارضه هایی است که عوامل جسمی متعددی دارد. پزشکان برای این عارضه دلایل مشخصی را بر می شمارند و احتمال ابتلای هر کس به شرایط جسمی و سوابق خانوادگی او بستگی دارد.
به گزارش «بهپو»، بسیاری از ما مهم ترین علل حمله قلبی را می شناسیم، اما گاهی پیش می آید که علت حمله قلبی چیزی به جز عوامل مورد انتظار ماست. در این مقاله تعدادی از دلایل حمله قلبی را بر می شماریم که ممکن است برایتان عجیب و غیر منتظره باشد.
 

کمبود خواب

اگر دایما خواب ناکافی دارید احساس کلافگی و خستگی خواهید کرد. همچنین خطر ابتلا به حمله قلبی در شما افزایش می یابد. در یک پژوهش، محققان دریافتند افرادی که معمولا کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند نسبت به افرادی که 6 تا 8 ساعت می خوابند، دو برابر بیشتر در معرض حمله قلبی قرار می گیرند. پزشکان علت دقیق این فرایند را نمی دانند، اما می دانند کمبود خواب، فشار خون را افزایش می دهد و منجر به التهاب می شود که هیچ کدام از این پیامد ها برای قلب خوب نیست.
 

سردرد میگرنی

افرادی که مبتلا به سردرد میگرنی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به حمله قلبی در میانسالی هستند و به نظر می رسد آن هایی که دچار آئورا هستند ارتباط قوی تری با بیماری های قلبی دارند. دیدن مناظر، شنیدن صداها یا درک احساسات عجیبی که پیش از سردرد شروع می شود، از جمله عوامل آئورا هستند.
 

هوای سرد

هوای سرد ممکن است به بدن شوک وارد کند. بیرون رفتن در روزهای سرد زمستان باعث تنگ شدن شریان ها می شود و خون سخت تر به سمت قلب هدایت می شود. علاوه بر این برای گرم ماندن بدن، قلب باید سخت تر کار کند. اگر نگران هستید در هوای سرد دچار حمله قلبی شوید، مراقب فعالیت های خود در دمای پایین باشید و فعالیت بدنی سنگین مثل برف پارو کردن را در چنین شرایطی محدود کنید.
 

آلودگی هوا و دود خودروها

آمار حملات قلبی در زمان هایی که سطح آلودگی هوا بالاست بیشتر می شود. افرادی که دایما هوای کثیف تنفس می کنند بیشتر در معرض ابتلا به انسداد عروق و بیماری های قلبی هستند. از میان این عوامل حضور در ترافیک خطرناک تر است، زیرا این عامل ترکیبی است از تجمع دود و شرایط روحی پر تنش و عصبانی کننده.
 

خوردن یک وعده غذای سنگین

قبل از اینکه دوباره به سراغ غذاهای چرب و سنگین بروید کمی فکر کنید. اتفاقی که برای شما می افتد چیزی بیش از افزایش دور کمر است. وقتی در یک وعده مقدار زیادی غذا می خورید، سطح هورمون استرس -نوراپی نفرین- در بدن بالا می رود. در این حالت فشار خون و ضربان قلب افزایش پیدا می کنند و گاهی منجر به حمله قلبی می شود. وعده های غذایی بسیار چرب موجب افزایش ناگهانی نوعی چربی در خون خواهند شد که موقتا به برخی از عروق خونی آسیب وارد می کنند.
 

احساسات شدید، منفی یا مثبت

خشم، اندوه و استرس از جمله عوامل محرک ناراحتی های قلبی هستند، اما به یاد داشته باشید که اتفاقات خوب هم گاهی اوقات ممکن است منجر به حمله قلبی شوند. گاهی برگزاری غافلگیرانه یک جشن تولد، عروسی و یا تولد نوه می تواند عاملی برای سکته قلبی باشد.
 

فعالیت شدید یا ناگهانی

تناسب اندام در دراز مدت از قلب محافظت می کند، اما تنش فیزیکی بیش از حد برای قلب خطرناک است. حدود 6 درصد از حملات قلبی به علت فشار شدید جسمی بروز می کنند. درست است که ورزش راهی مناسب برای از بین بردن استرس است، اما نباید در زمان عصبانیت یا ناراحتی در انجام آن افراط کنید.
 

سرماخوردگی یا آنفلوآنزا

هنگامی که سیستم ایمنی بدن در حال برطرف کردن یک اشکال جسمی است، ممکن است منجر به بروز التهاب شود و به قلب و عروق آسیب وارد کند. در مطالعه ای، نشان داده شده است که افراد مبتلا به عفونت تنفسی دو برابر بیشتر در معرض حمله قلبی هستند. اما بعد از اینکه چند هفته از درمان عفونت گذشت، سطح خطر آنها به حالت عادی باز می گردد. آمار حمله قلبی در دوره شیوع آنفولانزای انسانی بالا است و این هم دلیل دیگری برای دریافت واکسن آنفولانزا است.
 

آسم

اگر آسم دارید احتمال ابتلا به حمله قلبی در شما حدود 70 درصد افزایش می یابد. حتی اگر برای کنترل آن از داروهای استنشاقی استفاده می کنید، خطر آسم در شما باز هم بالاتر از حد طبیعی است. تنگی قفسه سینه عاملی است که در آسم هم دیده می شود بنابراین اگر به علت مشکلات قلبی دچار این عامل اولیه شوید، ممکن است به علت سابقه آسم به آن بی توجهی کنید. پزشکان نمی دانند که آیا مشکلات تنفسی موجب حملات قلبی می شوند یا اینکه هر دوی آنها به علت عامل مشترک التهاب ایجاد می شوند.
 

بلند شدن از رختخواب

حملات قلبی در صبح شایع تر هستند؛ زیرا مغز هورمون های زیادی ترشح می کند تا شما را از خواب بیدار کند و این مساله فشار بیشتری بر قلب وارد می کند. همچنین گاهی پس از خواب طولانی، بدن کم آب می شود و این موجب می شود قلب سخت تر کار کند.
 

حوادث طبیعی یا انسانی

مطالعات نشان داده اند که میزان حملات قلبی پس از وقوع حوادث بزرگ مانند زمین لرزه یا حملات تروریستی افزایش می یابد؛ نه تنها بلافاصله پس از آن، بلکه حتی تا چندین سال بعد. گاهی ممکن است قادر به جلوگیری از این نوع موقعیت ها نباشید، اما می توانید برای کنترل استرس پس از واقعه نکاتی را رعایت کنید، مانند توجه به استراحت و ورزش کافی.
 

ارتباط جنسی

مانند بسیاری از انواع ورزش، فعالیت جنسی هم عاملی برای حمله قلبی است. اما این عامل بسیار کوچکتر از عامل ورزش است؛ به ویژه اگر از لحاظ جسمی سالم باشید این عامل ناچیز در نظر گرفته می شود. برای بیشتر افراد، رابطه جنسی یک بخش مهم و سالم از زندگی است؛ اما اگر در این زمینه نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.
 

تماشای مسابقه ورزشی

ورزش عاملی برای حمله قلبی است و البته تماشای آن هم همینطور. در سال 2006، آمار حملات قلبی در آلمان در طول بازی های جام جهانی فوتبال به طور چشمگیری بالا رفت و پس از مسابقات سوپر بول 1980 امریکا، حملات قلبی مرگبار در لس آنجلس افزایش یافت. در ایران هم اخبار از این دست کم نداشتیم و تازه ترین آنها حمله قلبی «شهرام شکوهی» خواننده پاپ بود که حین تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران با پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به دلیل هیجان و استرس زیادی که داشت دچار حمله قلبی شد.
 

الکل

نوشیدن زیاد الکل برای قلب آسیب زا است. این عامل با گذشت زمان، فشار خون و انواع کلسترول بد را افزایش می دهد و منجر به افزایش وزن می شود که همه این عوامل به قلب آسیب می زنند. علاوه بر این نوشیدن زیاد الکل در یک شب خطر ابتلا به حمله قلبی را در هفته آینده افزایش می دهد.
 

قهوه

به گزارش «بهپو»، به نقل از «وبمد»، کافیین برای مدت کوتاهی فشار خون را افزایش می دهد و منجر به ایجاد حمله قلبی می شود، به ویژه اگر اهل نوشیدن دایم قهوه نباشید یا دارای عوامل خطرساز دیگر باشید. با این حال، قهوه به طور کلی برای قلب خوب است. افرادی که 3 تا 5 فنجان در روز قهوه می نوشند، رسوبات کمتری در شریان هایشان دارند و این نکته خوبی است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات