برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کمک های اولیه در سوختگی چشم

کمک های اولیه در سوختگی چشم گاهی پیش می آید که ماده ای شیمیایی مثل سفید کننده لباس به داخل چشمتان می پاشد یا به آتش اجاق گاز بیش از حد نزدیک می شوید؛ درد شدیدی که احساس می کنید ناشی از سوختگی چشم است. اقدام درمانی سریع مانع مشکلات بلند مدت چشم خواهد شد.
گاهی پیش می آید که ماده ای شیمیایی مثل سفید کننده لباس به داخل چشمتان می پاشد یا به آتش اجاق گاز بیش از حد نزدیک می شوید؛ درد شدیدی که احساس می کنید ناشی از سوختگی چشم است.
به گزارش «بهپو»، عوامل زیادی باعث آسیب به بافت ظریف چشم می شوند. از آن جمله می توان به مواد شیمیایی خانگی مانند سرکه، گاز پاک کن، جوهر نمک و مایع سفید کننده لباس اشاره کرد. اتوی مو، روغن داغ یا قهوه هم باعث سوختگی چشم می شوند.
وقتی چیزی به چشم آسیب می رساند، پاسخ خودکار بدن این است که پلک بزند. بنابراین پلک هم در معرض سوختگی قرار می گیرد.
توجه داشته باشید که اقدام درمانی سریع مانع مشکلات بلند مدت چشم خواهد شد.
 

کمک های اولیه

پس از حادثه، چشم خود را به سرعت بشویید. هرچه سریع تر اقدام کنید، شانستان برای بهبودی کامل بیشتر است. قبل از انجام هر کار دیگری، شیر آب سرد را به مدت حداقل 15-20 دقیقه روی چشم خود باز کنید. همچنین می توانید از محلول سالین یا از کیت شستشوی چشم استفاده کنید. اگر چشمتان درد می کند احتمالا تمایل دارید آن را ببندید؛ اما توجه داشته باشید که این کار فقط شدت آسیب را بیشتر می کند.

بیشتر بخوانید: برق زدگی چشم و راه های درمان آن
 

انواع روش های شستشوی چشم در سوختگی

  1. آب را وسط پیشانی خود بریزید. با این کار آب از طریق بینی به سمت چشم هایتان سرازیر می شود، اگر می خواهید تنها یک چشم را بشویید با جهت دادن به سر این کار میسر می شود.
  2. زیر دوش حمام بایستید و نازل را روی پیشانی خود قرار دهید. آب، صورت و چشم ها را در بر می گیرد.
  3. سینک یا ظرفی را با آب پر کنید و صورت خود را در آن فرو ببرید. مرتب پلک بزنید تا آب وارد چشم ها شود.
  4. اگر از لنز تماسی استفاده می کنید، آنها را در حالی که آب روی چشمانتان می ریزید، بردارید. صبر نکنید تا اول لنزها را دربیاورید. دست های خود را با آب و صابون بشویید تا اگر دستانتان هم آغشته به مواد شیمیایی است پاک شود. سپس لنزها را خارج کنید.
  5. مدام پلک بزنید تا اطمینان حاصل کنید که آب تمام قسمت های چشم را شستشو می دهد. اگر نمی توانید پلک بزنید، چشم ها را با انگشتان باز نگه دارید تا آب داخل بیاید. 
 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

  1. هنگامی که شستشوی چشم به پایان رسید، با اورژانس تماس بگیرید.
  2. معمولا خطرناک ترین نوع سوختگی شیمیایی، ناشی از مواد قلیایی مانند آمونیاک، مایع ظرفشویی، مواد شوینده و سفید کننده و سیمان -آهک- است. مواد شیمیایی اسیدی هم باعث آسیب جدی به چشم و بینایی می شوند. از جمله این مواد می توان به لاک پاک کن ها و آب باتری اشاره کرد.
  3. اگر نیاز شد به اورژانس بیمارستان منتقل شوید، ماده شیمیایی مورد نظر را با خود ببرید تا پزشک بداند دقیقا با چه نوع جراحتی روبرو است. اگر نور خورشید آزارتان می دهد از عینک آفتابی استفاده کنید.
  4. اگر سوختگی از نوع حرارتی است، برای دریافت مراقبت های پزشکی و جلوگیری از عفونت می بایست به اورژانس مراجعه کنید.
 

درمان سوختگی چشم

اگر سوختگی شیمیایی باشد، پزشکان به سرعت اقداماتی انجام خواهند داد که تعادل شیمیایی چشم را به حالت طبیعی برگردانند. آنها چشم را با آب می شویند و هر نیم ساعت میزان PH چشم را بررسی می کنند. همچنین ممکن است از یک ابزار ویژه برای باز نگه داشتن پلک استفاده کنند.
اگر سوختگی حرارتی باشد، پزشکان به سرعت بافت چشم را خنک می کنند. چشم را با آب می شویند و ممکن است روی چشم کمپرس سرد قرار دهند تا دمای آن کاهش یابد.
به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، اگر دردتان شدید باشد پزشک مسکن تجویز می کند. علاوه بر این پماد آنتی بیوتیک تجویز می کند تا از عفونت در امان باشید. اگر سوختگی، مجاری اشک شما را تحت تاثیر قرار دهد، پزشک به شما اشک مصنوعی یا پماد روان کننده می دهد تا چشم مرطوب نگه داشته شود.
همچنین پزشک از شما تست بینایی می گیرد تا ببیند آیا سوختگی بر میزان دیدتان تاثیر گذاشته است یا خیر. بهتر است بعد از مدتی با یک چشم پزشک ملاقات کنید تا آسیب های احتمالی طولانی مدت را روی چشم بررسی کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات