برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نکاتی برای در امان ماندن از صاعقه

نکاتی برای در امان ماندن از صاعقه بارش باران بهاری در روزهای گذشته که با صاعقه همراه بود باعث جان باختن سه نفر و مصدوم شدن 17 نفر از هموطنانمان شد. بیشتر مردم نمی دانند که تماشای صاعقه کار خطرناکی است؛ صاعقه قدرت بسیار زیادی دارد و خطراتی که در اثر آن به وقوع می پیوندد می‌تواند حتی تا پایان عمر همراه فرد باشد یا حیات او را به خطر بیندازد.
بیشتر مردم نمی دانند که تماشای صاعقه کار خطرناکی است؛ صاعقه قدرت بسیار زیادی دارد و خطراتی که در اثر آن به وقوع می پیوندد می‌تواند حتی تا پایان عمر همراه فرد باشد یا حیات او را به خطر بیندازد.
بسیاری از مردم نمی دانند که یک صاعقه ولتاژی برابر با 10 میلییون ولت ‌دارد در صورتی که قدرت برق خانگی 220 ولت است. یا قدرت آمپر‌ این صاعقه، 10 هزار آمپر است در صورتی که قدرت کنتور یک برق خانگی‌‌ 25 آمپر است.
به گزارش «بهپو» بهترین راهکار محافظتی در برابر صاعقه این است که از قرار گیری در معرض صاعقه پرهیز کنید. در شرایط آب و هوایی بد از خانه خارج نشوید یا طبق اصول ایمنی که در ادامه توضیح می دهیم خود را از خطر صاعقه زدگی حفظ کنید.
 

ایمنی از صاعقه وقتی بیرون از خانه هستید

آگاه باشید
قبل از خروج از منزل از وضعیت هوا مطلع شوید، اگر در پیش بینی وضع هوا صحبت از رعد وبرق شد از منزل بیرون نیایید یا اطمینان حاصل کنید که در پناهگاه مناسب قرار خواهید گرفت.
 
زیر سقف بروید
همیشه یادتان بماند وقتی صاعقه می زند به زیر یک سقف محصور پناه ببرید. وقتی صدای غرش رعد را شنیدید یک پناهگاه محصور و ایمن پیدا کنید. خانه، اداره، مراکز تجاری، اتومبیل های سقف دار که شیشه شان را بالا کشیده اید مکان های ایمنی هستند.
 
دولا شوید اما از زمین فاصله بگیرید
اگر در محیط‌های باز هستید بر روی دو زانوی خود بنشینید و خود را به حالت چمباتمه جمع کنید؛ سرتان را داخل بدن فرو ببرید و دست هایتان را روی گوش بگذارید، در این حالت علاوه بر این که با پایین آمدن، خود را از صاعقه دور کرده اید کمترین تماس را با زمین خواهید داشت. هرگز روی زمین دراز نکشید. رعد و برق در نزدیکی سطح زمین جریان الکتریکی ایجاد می کند که تا فاصله 30 متری مرگ آور است. خم شدن بهترین راهکار است که هم از صاعقه دور باشید و هم از جریان الکتریکی زمین.

تصویر
 
متفرق شوید
اگر به هنگام رعد و برق در فضای باز بین جمعی قرار دارید از هم جدا شوید. با این کار اگر صاعقه به زمین بزند میزان جراحات را کم تر می کنید.
 
ماندن در وسایل نقلیه بدون سقف، سازه ها و فضا های باز
در هنگام رعد و برق در وسایل نقلیه روباز مثل اتومبیل های اسپرت، موتورسیکلت و کارت ها قرار نگیرید. حتما از قرار گیری در فضاهای باز مثل زمین های ورزشی و پارک ها پرهیز کنید.
 
ایستادن نزدیک ساختمان های بلند
در طول رعد و برق روی کف های بتنی دراز نکشید. همچنین از تکیه دادن به دیوار های بتنی پرهیز کنید. رعد و برق می تواند در سیم های فلزی یا آرماتور داخل دیوارها وکف های بتنی جریان پیدا کند.
ایستادن نزدیک درخت یا اجسام منفرد: هرچه اجسام بلند تر باشند بیشتر در معرض صاعقه زدگی هستند. ایستادن زیر درخت و نزدیک تیر برق کار اشتباهی است. اگر در جنگل هستید نزدیک کوتاه ترین درختان یا بوته ها بایستید. اگر چترتان بلند ترین چیزی باشد که در اطرافتان قرار دارد ممکن است دچار صاعقه شود.
قرار گرفتن نزدیک اشیای فلزی: حصارها یا لوله های فلزی از جمله چیزهایی هستند که باید از آنها دوری کرد. فلز جریان الکتریکی را هدایت می کند. اگر در حال حمل فلزات بزرگ هستید آنها را زمین بگذارید. فلزات کوچک مثل گوشواره یا وسایل الکترونیکی بی خطرند.
دوچرخه سواری: اگر در حال دوچرخه سواری هستید آن را رها کنید. بیشتر دوچرخه ها از فلزاتی که هادی خوب الکتریسیته هستند ساخته شده اند.
به یاد داشته باشید که کفش های لاستیکی یا هر چیز لاستیکی لزوما شما را از جریان الکتریکی فلزات حفاظت نمی کند.
 
بیشتر بخوانید: کمک های اولیه در برق گرفتگی
 

ایمنی از صاعقه وقتی داخل خانه هستید

ممکن است افراد حتی در خانه هم دچار جراحت ناشی از صاعقه شوند. خوب است بدانید گاهی موارد صاعقه زدگی در منزل هم گزارش شده است.
  • آب را رها کنید: حمام نکنید، ظرف ها را نشویید. جریان الکتریکی می تواند در لوله های آب حرکت کند.
  • از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید: از کامپیوتر، گیم، لباسشویی، ظرفشویی، مایکروفر و دیگر وسایل الکتریکی منزل استفاده نکنید. جریان الکتریکی می تواند در سیم کشی منزل یا آرماتورهای فلزی دیوارها و کف جریان پیدا کند.
  • تلفن را کنار بگذارید: استفاده از تلفن ثابت در طول رعد و برق ایمن نیست؛ البته استفاده از موبایل مانعی ندارد.
 

نکاتی برای اتومبیل

  • اگر می بایست بین بیرون ماندن یا اتومبیل یکی را انتخاب کنید داخل اتومبیل بروید. پنجره ها و سقف را ببندید. استارت زدن به اتومبیل در صاعقه ایرادی ندارد.
  • دستتان را روی ران پایتان قرار دهید: بیشتر اتومبیل ها در هنگام صاعقه ایمن هستند اما تماس با وسایل فلزی عاقلانه نیست. اگر صاعقه به اتومبیل شما زد از روی سطح عبور می کند  و به زمین می رسد. تنها کافی است در این مدت دست ها را روی پایتان بگذارید، به اجسام فلزی دست نزنید و به درها تکیه ندهید.
  • رادیو یا سیستم GPS را روشن نکنید: به هیچ کدام از قسمت های الکترونیکی ماشین از جمله جی پی اس، رادیو و شارژر موبایل دست نزنید. جریان الکتریکی می تواند در آنها حرکت کند. در بعضی موارد رعد و برق می تواند به دستگاه های الکترونیکی آسیب بزند، اگر سیستم رادیویی یا جی پی اس گران قیمتی روی اتومبیلتان دارید از رانندگی با آن در زمان رعد و برق پرهیز کنید.
  • در رعد و برق شدید بزنید کنار: اگر برق رفت و در حال  رانندگی بودید کنار بایستید و چراغ های خطر خود را روشن کنید. رانندگی در بی برقی مخصوصا در چهارراه هایی که چراغ راهنمایی دارند خطرناک است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات