برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بررسی انواع روش های جرم گیری دندان

بررسی انواع روش های جرم گیری دندان روش ها و محصولات زیادی برای سفید کردن دندان وجود دارد مانند خمیر دندان، ژل، دهانشویه، چسب دندان و محصولات سفید کننده ای که توسط دندانپزشکان استفاده می شوند. سفید کردن دندان برای افرادی که دارای دندان های سالم و پر نشده و زرد رنگی هستند بهتر جواب می دهد اما به همه افراد توصیه نمی شود. در این مقاله خواهیم گفت هریک از روش های سفید کردن دندان برای چه کسانی مفید است.
روش ها و محصولات زیادی برای سفید کردن دندان وجود دارد مانند خمیر دندان، ژل، دهانشویه، چسب دندان و محصولات سفید کننده ای که توسط دندانپزشکان استفاده می شوند.
به گزارش «بهپو»، سفید کردن دندان برای افرادی که دارای دندان های سالم و پر نشده و زرد رنگی
 هستند بهتر جواب می دهد اما به همه افراد توصیه نمی شود. در این مقاله خواهیم گفت هریک از روش های سفید کردن دندان برای چه کسانی مفید است.
 

1-خمیردندان سفید کننده

تمام خمیردندان ها به حذف لکه های سطحی کمک می کنند، زیرا حاوی ساینده های ملایمی هستند. برخی از خمیر دندان های سفید کننده موادی شیمیایی دارند که سبب حذف لکه های اضافی می شوند. خمیردندان های سفید کننده تنها لکه های سطحی را از بین می برند و حاوی بلیچ -محصولات سفید کننده حرفه ای و بدون نسخه که حاوی «کاربامید پراکساید» یا «هیدروژن پراکساید» هستند که رنگ دندان را به طور عمقی روشن می کنند- نیستند. خمیردندان های سفید کننده تنها به اندازه یک درجه رنگ دندان را روشن می کنند؛ اما سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی دندان ها را سه تا هشت درجه روشن تر می کند.
 

2-نوارچسب ها و ژل های سفید کننده

ژل سفید کننده ماده ای روشن و حاوی پراکسید است که با یک مسواک کوچک مستقیما به سطح دندان ها مالیده می شود. دستورالعمل های محصولات، بسته به قدرت پراکسید متفاوتند. حتما دستورالعمل هر محصول را با دقت دنبال کنید. نتایج اولیه ظرف چند روز دیده می شوند و اثر آن حدود چهار ماه طول می کشد.
نوارچسب های سفید کننده بسیار نازک و تقریبا نامریی هستند که با یک ژل سفید کننده پراکسید پوشیده شده اند. هنگام مصرف باید به دستورالعمل روی آن دقت کنید. نتایج اولیه ظرف چند روز دیده می شوند و اثر آن حدود چهار ماه طول می کشد.
 

3-دهانشویه سفید کننده

در میان جدیدترین محصولات سفید کننده، دهانشویه های سفید کننده هم در دسترسند. این دهانشویه ها همانند بیشتر دهانشویه ها، بوی بد دهان را از بین می برند و به کاهش پلاک دندان و بیماری های لثه کمک می کنند. علاوه بر این شامل ترکیباتی از جمله پراکسید هیدروژن هستند که دندان را سفید می کنند. تولید کنندگان می گویند حدود 12 هفته طول می کشد تا اثر این محصول را ببینید. فقط می بایست دو بار در روز قبل از مسواک زدن به مدت 60 ثانیه دهانشویه را در دهان خود بگردانید. البته، برخی از کارشناسان می گویند دهانشویه به اندازه دیگر محصولات سفید کننده موثر نیست. از آن جا که دهانشویه سفید کننده فقط برای مدت کوتاهی - فقط روزی دو دقیقه در مقایسه با 30 دقیقه نوار چسب- روی دندان است، اثر زیادی نخواهد داشت.
 

4-قالب سفید کننده دندان

قالب های سفید کننده دندان که به صورت بدون نسخه یا از دندانپزشک خریداری می شوند به صورت یک قالب گارد مانند هستند که با ژل سفید کننده آغشته می شوند. روزانه چند ساعت به مدت چهار هفته یا بیشتر -بسته به درجه تغییر رنگ- از این قالب ها استفاده می شود.
 

5-سفید کردن در مطب دندانپزشکی

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی، سریع ترین راه سفید کردن دندان است. در این روش مواد سفید کننده مستقیما روی دندان قرار می گیرند. اثر این محصولات با به کار گیری حرارت، نورهای ویژه یا لیزر تکمیل می شود. تنها پس از 30-60 دقیقه می توان نتیجه را مشاهده کرد. اما برای دستیابی به نتایج چشمگیر، معمولا چندین بار باید به پزشک مراجعه کرد. این نوع بلیچینگ گران ترین روش سفید کردن دندان است.
 

اثر سفید کنندگی تا چه مدت دوام دارد؟

سفید شدن دندان دایمی نیست افرادی که از غذاها و نوشیدنی های رنگی استفاده می کنند گاهی طول عمر سفید کنندگی را تا یک ماه کاهش می دهند؛ اما کسانی که از این مواد اجتناب می کنند اثر درمان را به اندازه یک سال یا بیشتر افزایش می دهند.
درجه سفید شدن دندان بسته به شرایط دندان ها، میزان تغییر رنگ و روش سفید کردن در هر فرد متفاوت است.
 

سفید کردن خانگی یا بلیچینگ در مطب؟

روش های خانگی به اندازه روش های پزشکی موثر نیستند. در اینجا به چند تفاوت مهم اشاره می کنیم:
  • قدرت سفید کنندگی بلیچینگ: محصولات نسخه ای و بدون نسخه خانگی معمولا حاوی ماده بلیچینگ با قدرت کمتر هستند که حدود 10٪ تا 22٪ کاربامید پراکساید و حدود 3٪ پراکسید هیدروژن دارند؛ اما غلظت پراکسید هیدروژن در تکنیک های مورد استفاده بلیچینگ داخل مطب، از 15 تا 43 درصد است.
  • قالب سفید کننده: دندانپزشک قالب سفید کننده ای را مخصوص دندان ها طراحی می کند. این قالب سفارشی بیشترین تماس بین ژل سفید کننده و دندان ها را برقرار می کند. همچنین قالب های سفارشی تماس ژل را با بافت لثه کاهش می دهند.
قالب های سفید کنند بدون نسخه هم وجود دارند که تنها یک سایز دارند و روی همه دندان ها چفت نمی شوند. قالب های موجود در بازار به علت ژل بیشتری که مصرف می کنند لثه و بافت نرم را اذیت می کنند؛ اما در قالب های طراحی شده به وسیله پزشک، ماده سفید کننده تنها روی دندان قرار می گیرد.
در مطب دندانپزشک پیش از شروع کار، به لثه ها ژلی خاص می مالد یا از یک محافظ لاستیکی استفاده می کند تا لثه ها و حفره های دهان از تاثیر ماده سفید کننده حفظ شوند. درحالیکه محصولات بدون نسخه چنین اقدامات حفاظتی را ندارند.
 

سفید کردن دندان ها؛ مفید یا مضر؟

در شرایط زیر سفید کردن دندان توصیه نمی شود یا در صورت انجام، اثر کمی خواهد داشت:
  • کم بودن سن یا عوارض بارداری: سفید کردن دندان در کودکان زیر سن 16 توصیه نمی شود. زیرا تا قبل از این سن پالپ یا عصب دندان در حال بزرگ شدن است و سفید کردن دندان ها در این شرایط باعث حساسیت یا آزردگی پالپ می شود. علاوه بر این سفید کردن دندان در زنان باردار و شیرده هم توصیه نمی شود.
  • حساسیت دندان و آلرژی: افرادی که دچار حساسیت دندانی، عقب نشینی لثه یا ترمیم های ناقص هستند می بایست قبل از سفید کردن دندان با دندانپزشک خود مشورت کنند. افرادی که به پراکسید -عامل سفید کننده- آلرژی دارند، نباید از محصولات سفید کننده استفاده کنند.
  • دچار بودن به بیماری لثه، آسیب مینا، حفره های دندانی و روباز بودن ریشه دندان: افراد مبتلا به بیماری لثه یا آسیب مینا بهتر است دندان هایشان را سفید نکنند. همچنین می بایست قبل از به کار گیری هر روش سفید کننده ای حفره های دندانی را درمان کرد. زیرا محلول سفید کننده وارد پوسیدگی ها می شود و حساسیت دندانی به وجود می آورد. به علاوه، روش های سفید کننده روی ریشه های روباز دندان کار نمی کنند، زیرا ریشه ها لایه مینایی ندارند.
  • دندان های ترمیم شده: پرکننده های رنگی دندان و مواد کامپوزیت رزین مورد استفاده در ترمیم دندان، سفید نخواهند شد. بنابراین، استفاده از عامل سفید کننده روی دندان هایی که ترمیم شده اند، منجر به نامتوازن شدن رنگ سفید دندان می شود- دندان های سالم سفید تر می شوند و دندان های ترمیم شده تیره تر خواهند ماند. سفید کردن دندان باید قبل از ترمیم آن انجام شود تا رنگ دندان یک دست شود.
بهتر است افرادی که دندان های ترمیم شده متعددی دارند از روش های باندینگ، ونیر یا کرون استفاده کنند تا سفید کردن. از دندانپزشک خود بپرسید چه روشی برای شما بهتر است.
  • انتظارات غیرواقعی: افرادی که انتظار دارند دندان هایشان سفید تر از قبل شود و مانند مروارید بدرخشد باید بدانند چنین انتظاری واقع بینانه نیست. سیگاری ها در جریان باشند که اثر سفید کننده ها روی دندان های آنها کمتر خواهد بود، مگر اینکه عادت مضر استعمال دخانیات را کنار بگذارند.
  • دندان های تیره رنگ: دندان های زردرنگ به خوبی سفید می شوند، اما دندان های قهوه ای کمتر به سفید شدن پاسخ می دهند، رنگ های خاکستری یا بنفش ممکن است اصلا سفید نشوند. لکه های آبی ناشی از مصرف تتراسایکلین به سختی از بین می رود و شاید نیاز به شش ماه درمان خانگی یا مراجعات متعدد به دندانپزشک داشته باشد.
دندان هایی که دارای لکه های تیره هستند گزینه های مناسب تری برای ونیر، باندینگ و کرون هستند تا سفید کردن. دندانپزشک گزینه های مناسب را به شما پیشنهاد خواهد داد.
 

خطرات احتمالی سفید کردن دندان

دو عارضه جانبی که اغلب با سفید کردن دندان ها رخ می دهد، افزایش موقت حساسیت دندان و تحریک خفیف بافت نرم دهان، به خصوص لثه هاست. حساسیت دندان اغلب در مراحل اولیه سفید کردن رخ می دهد. سوزش بافت لثه هم عارضه ای جانبی برای قالب های دندانی موجود در بازار است. البته هر دوی این شرایط موقت هستند و معمولا در عرض 1 تا 3 روز پس از اتمام درمان ناپدید می شوند.
 
اگر تجربه حساسیت دندانی دارید، به روش های زیر آن را کاهش دهید یا از بین ببرید:
  • کوتاه تر کردن زمان استفاده از قالب -به عنوان مثال، دو وعده 30 دقیقه ای به جای دو وعده 60 دقیقه ای.
  • سفید کردن دندان ها را به مدت 2 تا 3 روز متوقف کنید تا دندان ها خود را با روند درمانی پیش رو تطبیق دهند.
  • از دندانپزشک بخواهید محصول مراقبتی با فلوراید بالا به شما بدهد تا دندان ها بازسازی شوند. محصول مراقبتی حاوی فلوراید را به قالب بمالید و قالب را به مدت 4 دقیقه قبل و بعد از مصرف سفید کننده روی دندان قرار دهید.
  • دندان های خود را با خمیر دندان دندان های حساس مسواک کنید. این خمیردندان ها حاوی نیترات پتاسیم هستند و درد انتهای عصب دندان را تسکین می دهند.
 

ایمنی محصولات سفید کننده

بعضی از محصولات سفید کننده ای که از دندانپزشک دریافت می کنید و همچنین محصولات سفید کننده حرفه ای –داخل مطب- دارای تاییدیه انجمن دندانپزشکی آمریکا -ADA- هستند. در حال حاضر، فقط محصولات دندانپزشکی که دارای 10٪ کاربامید پراکساید و 35٪ پراکسید هیدروژن هستند، دارای این تاییدیه هستند.
ADA از داروهای بدون نسخه حمایت نمی کند، زیرا معتقد است وجود یک مشاوره حرفه ای برای اطمینان از استفاده بی خطر و کارامد محصول ضروری است. هیچ محصول سفید کننده لیزری در لیست محصولات ADA نیست.
خمیر دندان های سفید کننده مورد تایید این سازمان در سایت www.ada.org قابل مشاهده اند.
همه تولیدکنندگان به دنبال تاییدیه ADA نیستند. این یک حرکت داوطلبانه است که مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی است. پس به خطر داشته باشید فقط به این دلیل که یک محصول تاییدیه ADA ندارد، لزوما به این معنی نیست که محصول ایمن و موثری نیست.
سفید کننده های دندان دارو نیستند بنابراین FDA هم آنها را تایید نمی کند.
 

انتخاب کیت سفید کننده دندان بدون نسخه

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، سعی کنید محصولی را انتخاب کنید که به طور منحصر به فرد برای شما طراحی شده باشد. برخی از کیت ها قالب هایی دارند که تا حدودی قابل تنظیم هستند. این قالب ها بهتر از انواع دیگر موجود در بازار هستند.
قبل از این که از یک کیت سفید کننده استفاده کنید نظرات کاربران را درباره آن در اینترنت مطالعه کنید و کارامدی آن را مورد بررسی قرار دهید.
هر وقت در رنگ لثه یا حساسیت دندان به غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد تغییر طولانی مدتی را تجربه کردید، استفاده از قالب سفید کننده را کنار بگذارید و بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات