برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سلامت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان همه ما اصول اولیه حفظ سلامت دندان ها را می دانیم: مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کردن. اما عادت‌ها و انتخاب‌ سبک زندگی نادرست می‌تواند به سلامت دندان‌های شما آسیب برساند.

لبخند خود را سفید، روشن و سالم نگه دارید.
همه ما اصول اولیه حفظ سلامت دندان ها را می دانیم: مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کردن.

 

بیشتر بخوانید : چرا نخ دندان کشیدن مهم است؟ چگونه نخ دندان بکشیم؟

 


اما عادت‌ها و انتخاب‌ سبک زندگی نادرست می‌تواند به سلامت دندان‌های شما آسیب برساند.

عاداتی که باعث خرابی دندان می شود:

از جویدن یخ خودداری کنید.

جویدن یخ یک عادت به ظاهر بی ضرر و اغلب ناخودآگاه است. اما می تواند باعث آسیب دائمی به دندان های شما شود و ترک های کوچکی در مینای دندان شما ایجاد کند.این ترک ها می توانند در طول زمان بزرگتر شوند و در نهایت باعث شکستگی دندان شوند که نیاز به مراجعه به دندانپزشک و هزینه های غیرضروری برای رفع ترک ها دارد.

رد شدن از محافظ دهان شما

چرا یک ورزش پرتحرک بدون محافظ دهان انجام دهید؟ طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، گاردهای دهان سالانه از 200000 آسیب دهانی مرتبط با ورزش جلوگیری می کنند. و هر ساله ورزشکاران حدود 5 میلیون دندان را در ورزش از دست می دهند.ورود به زمین بازی بدون محافظ دهان شما را در معرض آسیب خطرناک دهانی قرار می دهد.

چه کسی باید محافظ دهان بپوشد؟

دندان‌های شما در برابر ضربه خوردن یا آسیب دیدن در اثر ورزش‌های شدید آسیب‌پذیر هستند.مانند هنرهای رزمی ترکیبی، فوتبال آمریکایی، واترپلو، هاکی و راگبی.ورزش‌های با توپ نیز می‌توانند باعث از بین رفتن دندان‌ها شوند، از جمله ورزش‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال و سافت‌بال. همچنین باید از محافظ دهان برای اسکیت بورد و سایر ورزش های شدید استفاده کنید.

آکادمی دندانپزشکی ورزشی استفاده از محافظ دهان را برای بیش از 40 ورزش مختلف توصیه می کند. محافظ های دهان ضربات سختی که به دندان ها و فک وارد می شود را مهار می کنند. آنها همچنین از بافت نرم لب ها، زبان، گونه ها و لثه ها در برابر برش خوردن توسط دندان محافظت می کنند.

آیا شیشه شیر باعث آسیب به دندان می شود؟

والدین خسته ممکن است وسوسه شوند که هر کاری برای خواباندن نوزادان بیقرار خود انجام دهند.
نوزادانی که با شیشه شیر در دهان خود به خواب می روند با خطر پوسیدگی زودرس دندان مواجه می شوند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض قند موجود در شیر با باکتری های دهان باعث از بین رفتن مینای دندان می شود و منجر به پوسیدگی بی رویه دندان می شود.

سوراخ کردن زبان 

سوراخ کردن زبان ممکن است به نظر تغییرات بی ضرری در بدن باشد، اما می تواند آسیب زیادی به دهان شما وارد کند. پیرسینگ زبان می تواند باعث مشکلات دندانی و در کل مشکلات دهان شود.ضربه زدن مکرر جواهرات به دندان ها می تواند به دندان ها و پرکردگی های شما آسیب برساند. پیرسینگ می تواند با اشعه ایکس دندانپزشکی تداخل داشته باشد. همچنین، در برخی موارد، سوراخ کردن زبان ممکن است به طور مکرر بین دندان های شما فشار وارد کرده و باعث ایجاد فاصله بین دندان ها شود.

دندان قروچه 

اگر متوجه شدید که دندان هایتان را به هم می سایید، تنها نیستید. در ایالات متحده، تقریباً 30 تا 40 میلیون نفر دندان قروچه می کنند. دندان قروچه می تواند یک ویژگی ارثی باشد و اغلب با استرس و اضطراب مرتبط است.بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند در خواب دندان قروچه می کنند.

دندان قروچه ممکن است مجموعه ای از مشکلات سلامتی را برای دهان شما ایجاد کند.شامل:

مینای دندان خرد شده
دندان های ترک خورده
لق شدن دندان ها
دندان های صاف و فرسوده
مشکلات مفصلی
از دست دادن دندان


از آنجایی که دندان قروچه اغلب هنگام خواب اتفاق می افتد، بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که این کار را انجام می دهند. برخی از علائم دندان قروچه عبارتند از لق شدن دندان ها، گردن درد، گوش درد و سردرد مبهم، فک خسته و دردناک، و صدای کلیک هنگام باز کردن دهان.

محافظ دندان قروچه 

اگر مشکوک به دندان قروچه هستید با دندانپزشک صحبت کنیدو از محافظ دندان قروچه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : دلیل و درمان دندان قروچه

آیا شربت سرفه برای دندان های شما مضر هست؟

شربت سرفه ممکن است گلودرد را کاهش دهد، اما می تواند مشکلات دندانی را بیشتر کند. شربت سرفه قند زیادی دارد.با دهان پر از قند، باکتری ها می توانند بدون کنترل رشد کنندو شانس شما برای پوسیدگی دندان و بیماری لثه افزایش می یابد.

برای کاهش سرفه، شربت های بدون قند انتخاب های بهتری هستند.


شیرینی صمغی 

شیرینی های قندی مانند تنقلات طبیعی مانند کشمش و سایر میوه های خشک،آب نبات های صمغی، کارامل، میوه های خشک، پاستیل و سایر شیرینی های چسبناک برای دندان هامضر هستند. آب نباتی که به دندان می چسبد می تواند بین شکاف دندان گیر کند و بزاق نمی تواند آن را بشوید.برای داشتن دندان های سالم تر، شیرینی های بدون قند را جایگزین کنید. اگر هنوز هم می‌خواهید این شیرینی‌های چسبناک را بخورید، 30 دقیقه بعد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.

نوشابه

نوشیدن مکرر نوشابه، می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. برای رفع تشنگی، آب را انتخاب کنید. پس از قرار گرفتن دندان ها در معرض نوشیدنی های اسیدی، با شستشو با آب، فرسایش مینا را به حداقل برسانید. سعی کنید نوشیدنی های اسیدی را از طریق نی بنوشید تا از تماس با دندان های خود جلوگیری کنید.

پاره کردن بسته بندی با دندان

دندان های شما چاقو و قیچی نیستند.

آیا نوشیدنی های ورزشی برای دندان های شما مضر هستند؟

ممکن است به نظر سالم‌تر از نوشابه باشد، اما نوشیدنی‌های ورزشی بسیاری از مشکلات مشابه را برای دندان‌های شما به همراه دارند. هر دو حاوی مقدار زیادی قند و اسید هستند و قند باکتری های تولید کننده اسید را تشویق می کند تا در دهان تکثیر شوند و باعث پوسیدگی دندان شوند. برای جلوگیری از خطر پوسیدگی و فرسایش مینای دندان، به جای آن آب تازه، بدون کالری و بدون چربی را انتخاب کنید.

آبمیوه 

آیا آب میوه سالم تر از نوشابه است؟ آب میوه به دلیل داشتن ویتامین و مواد معدنی می تواند سالم باشد. اما این مزیت را می توان با محتوای قند بالای بیشتر آب میوه ها از بین برد.

ما تمایل داریم میزان قند موجود در آب میوه های شیرین طبیعی را دست کم بگیریم. به عنوان مثال، آب سیب تقریباً به اندازه همان حجم نوشابه حاوی قند است.

سعی کنید آب میوه را با آب رقیق کنید تا به کاهش محتوای قند و به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض قند دندان ها کمک کند.

چیپس سیب زمینی 

میان وعده های نشاسته ای برای دندان ها مضر هستند. آنها در دهان شما تجزیه می شوند و به راحتی به دندان های شما می چسبند و محیط مناسبی برای تشکیل پلاک باکتریایی ایجاد می کنند و باعث خرابی می شوند. میان وعده های نشاسته ای شامل چیپس سیب زمینی، کراکر و نان های نرم هستند. بلافاصله پس از خوردن میان وعده، برای پایین نگه داشتن سطح پلاک خود از نخ دندان و مسواک زدن برنامه ریزی کنید.

میان وعده مداوم 

مصرف مداوم میان وعده در طول روز به این معنی است که بقایای مواد غذایی و پلاک برای مدت طولانی روی دندان شما می نشیند. اگر بین وعده های غذایی نیاز به میان وعده دارید، غذاهای پاک کننده ای را در نظر بگیرید که تجمع پلاک را به حداقل می رساند. چند انتخاب خوب سیب، هویج و کرفس هستند.

جویدن مداد

هنگام تمرکز ممکن است ناخودآگاه مدادها را بجوید یا اشیاء را گاز بگیرید. این امر فشار زیادی بر روی دندان ها وارد می کند که ممکن است به مرور زمان دچار پارگی یا شکستگی شوند. همچنین می تواند محرکی برای رفتار دندان قروچه باشد.

اگر این یک عادت عصبی شماست، جایگزین سالم تری را امتحان کنید. جویدن آدامس بدون قند می تواند از آسیب دندان جلوگیری کند و همچنین تولید بزاق را تحریک می کند و به تمیز کردن دندان ها در این فرآیند کمک می کند.

آیا قهوه برای دندان ها مضر است؟

یک فنجان قهوه صبحگاهی به بسیاری از ما کمک می کند روز را شروع کنیم. متأسفانه، کافئین می تواند تولید بزاق را کند کند و به طور بالقوه باعث خشکی دهان شود که ممکن است منجر به پوسیدگی دندان شود. یک مطالعه کوچک نشان داد که این اثر در افراد سالم قابل توجه، اما متوسط است.

همچنین، افزودن شکر به قهوه دم کرده، خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. برای مقابله با اثر خشکی دهان ناشی از کافئین، در طول روز به طور منظم آب بنوشید.

سیگار کشیدن 

آیا برای ترک سیگار به دلیل دیگری نیاز داشتید؟ خوب، این یکی است: استفاده از تنباکو دهان شما را خشک می کند و میزان تجمع پلاک در اطراف دندان ها را افزایش می دهد. احتمال از دست دادن دندان در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری به دلیل بیماری لثه بیشتر است.

علاوه بر این، مصرف تنباکو یک عامل خطر بزرگ برای سرطان دهان است. برای افزایش شانس موفقیت در ترک این عادت ناسالم، از پزشک خود کمک بگیرید. اگرچه ترک کردن سیگار ممکن است سخت باشد، اما افرادی که درخواست کمک می کنند، احتمال موفقیت بیشتری دارند.

پرخوری 

پرخوری معمولاً شامل مصرف مقادیر زیادی غذاها و نوشیدنی های شیرین است که ممکن است منجر به پوسیدگی دندان شود. پرخوری ممکن است با اختلال خوردن دیگری مانند پرخوری عصبی نیز رخ دهد که در این صورت غذا با استفراغ خارج می شود. از آنجایی که استفراغ بسیار اسیدی است، می تواند به مرور زمان باعث فرسایش و آسیب به دندان ها شود.

کمک به اختلال پرخوری 

مراقبت و مداخله پزشکی برای رسیدگی به این اختلالات خوردن مهم است. متأسفانه، بسیاری از کسانی که از اختلال پرخوری رنج می‌برند، تمام تلاش خود را می‌کنند تا وضعیت خود را از دوستان نزدیک و خانواده پنهان کنند و کمک گرفتن را سخت می‌کنند. اما درخواست کمک از یک متخصص پزشکی قابل اعتماد اولین قدم برای دریافت درمان مناسب است./

 

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات