برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مصرف روزانه آسپرین در مسن سالان سالم، بی فایده است

مصرف روزانه آسپرین در مسن سالان سالم، بی فایده است نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین در افراد مسن با خطر بالای حمله قلبی، کمک کننده است؛ اما در افراد مسن سالم، ریسک مصرف آسپرین بیشتر از فواید آن است.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین در افراد مسن با خطر بالای حمله قلبی، کمک کننده است؛ اما در افراد مسن سالم، ریسک مصرف آسپرین بیشتر از فواید آن است.
به گزارش «بهپو»، بسیاری از افراد سالم روزانه آسپرین بچه مصرف می کنند تا از خطر حمله قلبی، سرطان و حتی آلزایمر در امان باشند؛ اما آیا این کار واقعا مفید است؟ نتایج یک مطالعه بزرگ پاسخی ناامیدکننده برای مسن سالان سالم داشت.
محققان می گویند نتوانسته اند فایده قابل توجهی از مصرف آسپرین بر افزایش طول عمر و سلامت مسن سالان پیدا کنند.
این مطالعه بر روی بیش از 19000 فرد بالای 65 سال در آمریکا و استرالیا انجام شد و نتایج آن در «New England Journal of Medicine» به چاپ رسید.
هنوز شواهد قوی وجود دارد که مصرف روزانه آسپرین بچه خطر حمله مجدد را در کسانی که پیش از این حمله قلبی یا سکته مغزی داشته اند، کاهش می دهد.
همچنین نتایج حاکی از آن است که مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین در افراد کمتر از 70 سال که حداقل 10 درصد خطر حمله قلبی دارند، مانع حمله قلبی یا سکته مغزی می شود. اما در افراد مسن تر سالم، خطرات مصرف آسپرین بیشتر از فواید آن است.
به گفته محققان خطر اولیه، خونریزی است. این مطالعه تایید کرد که مصرف روزانه آسپرین خطر خونریزی بالقوه، جدی و تهدید کننده زندگی را در افزاد مسن سالم افزایش می دهد.
به طرز شگفت انگیزی، کسانی که روزانه آسپرین مصرف می کردند احتمال بیشتری برای مرگ ناشی از سرطان داشتند. این نتیجه با توجه به تحقیقات قبلی که گفته بودند مصرف آسپرین خطر سرطان کولورکتال را کاهش می دهد، غیر قابل انتظار بود. با اینحال محققان تاکید کردند که یافته های سرطان ممکن است اتفاقی باشد و حتی این احتمال وجود دارد که فواید مصرف آسپرین بر سرطان کولورکتال دیده نشده باشد چون این افراد تنها 5 سال تحت بررسی بودند.
صرف نظر از این، یافته ها این سوال را مطرح می کند که آیا افراد مسن سالم باید به طور منظم آسپرین با دوز پایین مصرف کنند؟ شاید لازم باشد پیش از تصمیم به مصرف روزانه آسپرین در مسن سالان بررسی پزشکی صورت گیرد. در بسیاری از موارد پاسخ به سوال مطرح شده، خیر است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات