برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علل دیر پریود شدن دختران در دوران بلوغ

علل دیر پریود شدن دختران در دوران بلوغ دختران معمولا در 12 - 13 سالگی، اولین دوره قاعدگی خود را تجربه می کنند. 98 درصد دختران نوجوان در سن 15 سالگی دوره عادت خود را آغاز می کنند. اگر دختر شما یکی از آنها نباشد، می بایست به پزشک مراجعه کنید
دختران معمولا در 12 - 13 سالگی، اولین دوره قاعدگی خود را تجربه می کنند. عادت ماهانه نشانه ای است که می گوید بدن به بلوغ رسیده است و اگر دختری تمایل داشته باشد، می تواند در این سن صاحب فرزند شود.
به گزارش «بهپو»، 98 درصد دختران نوجوان در سن 15 سالگی دوره عادت خود را آغاز می کنند. اگر دختر شما یکی از آنها نباشد، می بایست به پزشک مراجعه کنید. او از شما و فرزندتان درباره سابقه خانوادگی و سطح فعالیت های روزانه فرزندتان سوالاتی می پرسد و به بررسی علت تاخیر عادت ماهانه می پردازد. معمولا علت این تاخیر، مساله نگران کننده ای نیست. البته ممکن است نشانه عارضه ای باشد که نیاز به درمان دارد.
 
بیشتر بخوانید: پاسخ به پرسش های رایج درباره عادت ماهانه
 

سابقه خانوادگی

اگر شما پس از 15 سالگی عادت ماهانه شدید، احتمال اینکه دخترتان هم دیر پریود شود، زیاد است. این مساله در مورد عمه، خاله، مادربزرگ، دختر عمه، دختر خاله و... هم صدق می کند. معمولا عادت ماهانه دختران 2-3 سال پس از رشد سینه ها و 6-12 ماه پس از مشاهده ترشحات واژینال در لباس زیر آغاز خواهد شد. در برخی از خانواده ها این نقاط عطف در رشد جنسی دختران، می تواند پس از زمان مورد نظر بروز کند. با این وجود، پزشک به بررسی مشکلات جسمانی هم خواهد پرداخت.
 

وزن کم

اگر وزن دخترتان بسیار کمتر از حد طبیعی باشد، روی میزان هورمون های او تاثیر می گذارد و مانع از وقوع عادت ماهانه در زمان خود می شود. اگر وزن او 10٪ کمتر از قدِ سالم باشد منجر به کاهش عملکرد صحیح هورمون ها و در نتیجه توقف عادت ماهانه می شود. به همین دلیل است که دخترانی که دچار اختلال اشتها مانند پرخوری روانی –بولیمیا- یا بی اشتهایی عصبی  هستند، پریود نمی شوند.
 

اضافه وزن

اگر دخترتان مبتلا به چاقی است، ممکن است اولین عادت ماهانه خود را در زمان مورد نظر تجربه نکند. برای تنظیم چرخه ماهانه قاعدگی، بدن به یک سطح طبیعی از چربی نیاز دارد. اما چربی بیش از حد و یا خیلی کم می تواند منجر به تاخیر در پریود شود. اگر کسی با قد 158 سانتی متر 70 کیلو زون داشته باشد چاق محسوب می شود.
 
بیشتر بخوانید: بی نظمی عادت ماهانه نشانه چیست؟ آیا خطرناک است؟ 
 

ورزش بیش از حد

تحت فشار قرار دادن زیاد بدن از نظر فیزیکی یکی از دلایل تاخیر در شروع پریود است. تمرین شدید کالری زیادی می سوزاند و چربی کمی برای بدن باقی می گذارد. اگر این عامل با فشار ناشی از رقابت هم ترکیب شود دلیل موجه تری برای به تاخیر افتادن عادت ماهانه خواهید داشت.
 

استرس بیش از اندازه

استرس شدید از بسیاری جهات روی بدن تاثیر می گذارد و عامل محتملی برای به تاخیر افتادن اولین عادت ماهانه می شود. اگر دخترتان همیشه در معرض استرس قرار دارد –ممکن است استرس از انجام تکالیف زیاد، مشکلات خانوادگی، رقابت ورزشی شدید و یا مسائل دیگر ناشی شود- می توان انتظار به تاخیر افتادن عادت ماهانه را در او داشت.
 

داروها

مصرف برخی از داروها شروع عادت ماهانه را دچار اختلال می کنند. از جمله آن ها می توان به داروهای درمان سرطان، فشار خون بالا، آلرژی و افسردگی اشاره کرد. اگر دخترتان هر یک از این داروها را مصرف می کند، پزشک می بایست به او توضیح دهد که چنین عوارضی در پیش دارد.
 

مشکلات فیزیکی

به ندرت، ممکن است فرزندتان به دلیل شکل یا دیگر مشکلات واژن، تخمدان، لوله های فالوپ یا رحم، دچار عادت ماهانه نشود. ممکن است بافت اضافی جلوی مجرای خروجی را بپوشاند، انسدادی رخ دهد یا دخترتان دچار یک مشکل جسمی باشد.
 
بیشتر بخوانید: راه کارهای طب سنتی برای تسکین درد قاعدگی
 

سایر بیماری ها

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، عارضه هایی که روی تاخیر پریود تاثیر می گذارند، عبارتند از:
  • عارضه های مربوط به بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز. این دو غده با هم کار می کنند تا هورمون های را کنترل کنند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک، که تعادل هورمون ها را از بین می برد.
  • عارضه های ژنتیکی مانند سندرم X شکننده، سندرم ترنر یا سندرم عدم حساسیت به آندروژن/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات