برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا سرفه می کنیم؟ آشنایی با علل بروز و روشهای درمان

تسکین سرفه خشک هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا اگر چیز تحریک کننده ای مانند گرد و خاک یا دود را تنفس کنید، ممکن است دچار سرفه خشک شوید. یک مهارکننده سرفه می تواند مانع از تحریک شما به سرفه شود. ضمنا می تواند کمک کند خواب بهتری داشته باشید. قطره سرفه یا حتی آب نبات سرفه، می تواند خارش پشت گلوی شما را برطرف کند. به کودکان زیر 4 سال قطره سرفه ندهید.
چه چیزهای دیگری باعث سرفه می شود؟ اگر سرفه شما بیش از 8 هفته طول بکشد موارد متعددی را باید در نظر گرفت. سرفه های مزمن می تواند به دلیل رفلاکس اسید معده یا بیماری رفلاکی گاستروازوفاژیال باشد. اینها می توانند عوارض جانبی مهارکننده های ACE که نوعی داروی فشار خون هستند، ایجاد شوند. همین طور می توانند علامت سیاه سرفه و حتی اختلال قطبی باشند. در همه این موارد باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید.
سرفه سیگاری ها اگر سیگاری هستید این احتمال وجود دارد که به ویژه هنگام صبح دچار سرفه شوید. ولی این سرفه می تواند علامت چیز جدی تری باشد. کشیدن سیگار بعضی مواقع باعث تحریک مجاری تنفسی و منجر به التهاب می شود که می تواند تبدیل به برونشیت مزمن شود. همچنین می تواند علامت هشدار دهنده سرطان باشد. اگر سرفه شما متفاوت از سرفه های معمولی است یا اگر حدودا یک ماه پس از ترک سیگار ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید.
داروهای سرفه و کودکان داروهای ضدسرفه که عمدتا از طریق اثر بر مرکز سرفه در مغز باعث توقف سرفه می‌شوند به نام مسکن‌های سرفه مرکزی مشهورند. به‌طور مثال می‌توان از دکسترومتورفان نام برد که مصرف آنها آداب و شرایط خاصی دارد و فقط باید توسط پزشک تجویز شود. آنتی‌هیستامین‌ها نیز عوارض خاص خود را دارند. به‌طور مثال خشک کردن مجاری تنفسی، خواب‌آلودگی و گاهی عوارض عصبی را به همراه دارند. مصرف آنتی‌هیستامین‌ها در شیرخواران کمتر از 6 ماه ممنوع و در سنین کمتر از 3 سال بسیار با احتیاط و تجویز با نظر پزشک صورت می‌گیرد. هیچگاه به کودکان کمتر از چهارسال داروی سرفه ندهید زیرا می تواند عوارض جانبی شدید داشته باشد. درمورد کودکان 4 تا 6 سال قبل از دادن هرنوع داروی سرفه یا سرماخوردگی با پزشک خود مشورت کنید. این داروها برای کودکان پس از شش سال بی خطر هستند. به کودکان 1 ساله و بالاتر، یک قاشق یا نصف قاشق عسل بدهید. این کار باعث خروج خلط همراه با سرفه می شود.
تسکین سرفه آبکی اگر همراه با سرفه خلط بیرون می آید سراغ داروی اکسپکتورانت بروید. این دارو باعث شل شدن خلط شده و به شما کمک می کند هنگام سرفه آن را بیرون بریزید. اگر حجم خلط زیاد باشد، از پزشک خود بخواهید بهترین دارویی را که مناسب وضعیت شماست معرفی کند. همچنین قبل از استفاده از داروهای مخصوص سرفه در شرایط جدی مانند امفیزما (نفخ)، پنومونی (ذات الریه)، برونشیت مزمن یا آسم با پزشک خود مشورت کنید. چون کودکان و شیرخواران قادر به خروج خلط نیستند و همچنین در مواردی که سرفه خشک و تحریکی است مصرف اکسپکتورانت مشکلی را حل نمی‌کند. داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی را به کودکان کمتر از 4 سال ندهید.
سرفه های ناشی از آلرژی یا آسم آلرژی ها می توانند باعث عطسه، سرفه یا هردوی اینها شوند. در اینگونه موارد آنتی هیستامین ها می توانند موثر باشند. برخی از اقلام جدید آنتی هیستامین ها باعث خواب آلودگی نمی شوند. اگر سینه شما هنگام تنفس خس خس (صدایی شبیه به سوت زدن) می کند ممکن است دچار آسم شده باشید و ضروری است به پزشک مراجعه کنید.
چه هنگام باید به پزشک مراجعه کرد؟ • هنگام سرفه عمیق همراه با خلط فراوان یا هنگامی که خلط خونی باشد. • سینه شما خس خس می کند، نفس کم می آورید یا سینه شما درد می کند. • هنگامی که تب شما پس از 3 روز از بین نمی رود. • فرزند شما دچار لرز یا سرفه های شبانه است. • هنوز پس از یک هفته سرفه کردن بهتر نمی شوید./
درمان خانگی سرفه مایعات فراوان بنوشید یا از یک رطوبت ساز سرد یا بخارساز (دستگاه بخور) برای تسکین گلوی ملتهب و خلط نرم و شل استفاده کنید. شب هنگام سر خود را روی یک بالش اضافی به بالا نگه دارید و قبل از خواب کمی عسل میل کنید. مطالعات نشان می دهند عسل می تواند به تسکین سرفه کمک کند. به کودکان کمتر از 12 ماه عسل ندهید.
آیا آنتی بیوتیک ها می توانند مانع سرفه شوند؟ معمولا نه. به این دلیل که علت بیشتر سرفه ها عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا است و معمولا در عرض یک هفته بهبود می یابند. آنتی بیوتیک ها فقط بر عفونت های ایجاد شدهتوسط باکتری ها تایر می گذارند. اگر سرفه شما بعد از یک هفته بهتر نشد به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید بدلیل یک بیماری باکتریایی مانند عفونت سینوس یا پنومونی (ذات الریه) ایجاد نشده باشد. اگر اینطور باشد ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشید.
چه‌طور سرفه کلید می‌خورد؟ سرفه نتیجه یک پدیده رفلکسی است. رفلکس سرفه با تحریک‌ گیرنده‌هایی که در سطح مخاط‌های تنفسی است شروع می‌شود. گیرنده‌های محرک سرفه در سرتاسر مخاط مجاری تنفسی وجود دارند. این تحریکات مرکز سرفه به مغز منتقل می‌شود و مغز عمل سرفه را هماهنگ و تولید می‌کند. سرماخوردگی، حساسیت‌های تنفسی، سینوزیت، عفونت‌‌های ریه، عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی شامل گوش و حلق و حنجره، مسمویت با نفت از دلایل بروز سرفه است.
چرا سرفه می کنیم؟ سرفه یکی از عوامل مهم‌ دفاعی بدن برای خروج ترشحات و اجسام خارجی از مجاری تنفسی است. همان‌طور که می‌دانید در حالت‌ عادی انسان‌ها کمتر سرفه می‌کنند زیرا ترشحات طبیعی مجاری تنفسی به وسیله سازوکارهای دیگر از جمله مژک‌های مجاری تنفسی پاک و تخلیه می‌شوند ولی در مواردی که ترشحات مجاری تنفسی زیاد شوند و یا تحریکی در مجاری تنفسی پیدا شود ساز و کار سرفه به کار می‌افتد تا ترشحات را خارج نماید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات