برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ایران سرآمد کشورهای منطقه در اهدای خون

ایران سرآمد کشورهای منطقه در اهدای خون نهم مرداد ماه به بهانه تاسیس سازمان اتقال خون ایران، روز اهدای خون نامگذاری شده است. گرامیداشت چنین روزی داستان زندگی بیمارانی را پررنگ تر می کند که رشته های حیاتشان به همین خون اهدایی وابسته است و همین موضوع موجب تشویق انسان ها به شرکت در این کار انسانی می شود.
در مرداد سال ۱۳۵۳ شمسی «سازمان انتقال خون ایران» با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.
به گزارش «بهپو»، از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس این سازمان در نهم مرداد ماه، به عنوان»
روز اهدای خون» نام گذاری شده است. گرامیداشت چنین روزی داستان زندگی بیمارانی را پررنگ تر می کند که رشته های حیاتشان به همین خون اهدایی وابسته است و همین موضوع موجب تشویق انسان ها به شرکت در این کار انسانی می شود. بسیاری از بیماران مبتلا به لوسمی، آنمی آپلاستیک و بیماری های مغز استخوان نیازمند فراورده های خونی مانند پلاکت و گلبول سفید هستند که با استخراج این بخش ها از خون اهدایی این کار امکان پذیر می شود.
جمع آوری خون از داوطلبانِ اهدای خون و آماده سازی آن برای نجات بیماران و مصدومین، ایجاد پایگاه در بیمارستان ها و واحدهای سیار و ثابت جهت تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت برای اهدای خون به هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده های آن به مراکز درمانی و بیمارستان ها و... از جمله کارهای سازمان انتقال خون ایران می باشد.
طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ -بین ۱۷ تا ۶۵ سال- با وزن متوسط پنجاه کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا شش لیتر خون دارد و با اهدای ۲۵۰ سی سی تا ۴۵۰ سی سی از خون خود، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتی خود، نجات بخش زندگی دیگری نیز خواهد شد.
اهدای خون همچنین می تواند در کشف بیماریهای نهفته در اهدا کنندگان خون کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم می تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته -دو ماه- خون اهدا کند. مهمترین هدف انتقال خون در ایران تأمین خون و فرآورده های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بین المللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است.
در حالی‌که هنوز ۷۰ کشور در جهان به اهدای خون جایگزین و پولی وابسته‌ هستند، ایران از سال ۲۰۰۷ به اهدای خون صد درصد داوطلبانه دست یافته است و اولین کشور در منطقه است که چنین دستاوردی داشته است. ایران از نظر شیوع پایین عفونت‌ها در میان اهدا کنندگان خون نیز در میان کشورهای منطقه دارای رتبه نخست است. همچنین کشورمان به همراه کشور تونس دو کشور منطقه هستند که به تولید داروهای مشتق از پلاسما می‌پردازند.
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده سازمان جهانی بهداشت نزدیک به ۱۱۳ میلیون اهدای خون در جهان در سال ۲۰۱۳ انجام شده است که از این میان سهم کشورهای عضو مدیترانه شرقی حدود ۹.۹ میلیون اهدای خون بوده است. از این میزان بیش از دو میلیون اهدای خون در ایران انجام شده است که نشان می دهد بیشترین اهدای خون منطقه در ایران انجام می‌شود.

بیشتر بخوانیداهدای خون، چرا چقدر و چگونه

شرایط اهدای خون
سازمان انتقال خون ایران شرایط زیر را برای اهدا کننده خون تعیین کرده است:
حداقل سن 18 سال تمام و حداکثر 60 سال -اهداکنندگان مستمر تا 65
حداقل وزن 50 کیلوگرم
فواصل اهدا خون هر 8 هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از 4 بار و برای خانم ها از 3بار تجاوز ننماید.
همراه داشتن اصل کارت شناسایی -شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه و برای اهداکنندگان بار اول کارت ملی الزامی می باشد
 
درصورت وجود سابقه موارد زیر حتماً پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهید:
آلرژیها: تب یونجه و . . . .
مصرف دارو
سابقه بیماریهای قلبی و عروقی ـ ریوی ـ کلیوی ـ کبدی
سابقه تزریق خون و فرآورده های آن
سابقه غش ـ صرع ـ تشنج
سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی
سابقه اعمال جراحی
سابقه رفتارهای پر خطر -تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده
سابقه خالکوبی ـ حجامت ـ تاتو
سابقه زردی یا یرقان در خود و خانواده
مسافرت به مناطق آندمیک مالاریا
بیشتر بخوانیداهداکننده خون چه شرایطی باید داشته باشد

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات