برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

6 عامل خطر ساز سکته مغزی در زنان

6 عامل خطر ساز سکته مغزی در زنان سومین علت مرگ در زنان در جهان است درحالیکه در مردان پنجمین عامل مرگ محسوب می شود. زنان در مقایسه با مردان بیشتر عمر می کنند و سکته مغزی تاثیرات منفی بیشتری بر زندگی آنها خواهد داشت. به دلایلی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، شانس سکته مغزی در زنان بیشتر از مردان است. به همین دلیل دستورالعملی ویژه زنان تدوین شده که به این فاکتورهای خطر خاص و راه پیشگیری و درمان آنها اشاره کرده است.
«سکته مغزی» سومین علت مرگ در زنان در جهان است درحالیکه در مردان پنجمین عامل مرگ محسوب می شود. زنان در مقایسه با مردان بیشتر عمر می کنند و سکته مغزی تاثیرات منفی بیشتری بر زندگی آنها خواهد داشت. علاوه بر این مطالعه اخیر مجله نورولوژی نشان می دهد که کیفیت زندگی زنان بعد از سکته مغزی از مردان بدتر است.
به گزارش «بهپو»، یکی از بهترین راه ها برای کاهش خطر سکته مغزی، در پیش گرفتن سبک زندگی سالم و در صورت لزوم مصرف داروست. در کنار فاکتورهای خطر کلی مثل فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، سیگار، ورزش نکردن و چاقی زنان نسبت به مردان به دلایلی که در ادامه اشاره خواهیم کرد، شانس بیشتری برای سکته مغزی دارند. به همین دلیل دستورالعملی ویژه زنان تدوین شده که به این فاکتورهای خطر خاص و راه پیشگیری و درمان آنها اشاره کرده است.

 

پره اکلامپسی

«پره اکلامپسی» یا مسمومیت حاملگی یک عامل خطرساز مهم در طول و بعد از بارداری است. بنابراین اگر قصد باردار شدن دارید نکات لازم برای پیشگیری را رعایت کنید. این دستورالعمل می گوید زنان مبتلا به پرفشاری مزمن خون یا کسانی که در بارداری قبلی دچار فشار خون بالا شده اند، از هفته 12 بارداری تا لحظه زایمان آسپرین با دوز پایین مصرف کنند؛ همچنین اگر روزانه کمتر از 600 میلی گرم کلسیم مصرف می کنند می بایست با مشورت پزشک از مکمل های کلسیم استفاده کنند.
اگر در دوران بارداری فشار خون بالا دارید برای کنترل آن با پزشک مشورت کنید. داروهای فشار خونی در بازار موجودند که مصرف آنها در دوران بارداری بی خطر است. فراموش نکنید که تغییرات سبک زندگی هم نقش مهمی در بهبود این عارضه دارد.
اگر دچار پره اکلامپسی شوید خطر اینکه در آینده به فشار خون و سکته مغزی مبتلا شوید در شما زیاد است. به همین علت می بایست همیشه تحت نظر پزشک باشید.

بیشتر بخوانید: بارداری برای زنان مبتلا به بیماری های قلبی چه خطراتی دارد؟
 

قرص های ضد بارداری

مصرف داروهای خوراکی ضدبارداری خطر سکته مغزی را بالا می برند. به همین علت است که این دستورالعمل پیشنهاد می کند پیش از شروع مصرف قرص های ضد بارداری فشار خون خود را چک کنید. همچنین اگر سیگار می کشید حتما آن را ترک کنید. «استیون نیسن»، مشاور پیشگیری و رییس دپارتمان قلبی عروقی کلینیک کلیولند، می گوید: «زنان جوان که قرص ضد بارداری و سیگار را همزمان مصرف می کنند خطر ابتلا به سکته های قلبی و مغزی را بسیار بالا می برند. در واقع اگر پزشکی برای یک زن سیگاری قرص ضد بارداری تجویز کند معالجه غلطی کرده است.»

بیشتر بخوانید6 عارضه جانبی عجیب قرص های ضد بارداری
 

درمان جایگزینی هورمون

محققان می گویند درمان جایگزینی هورمون با ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مرتبط است. این دستورالعمل تاکید می کند نباید از این درمان ها برای پیشگیری از سکته مغزی بهره گرفت.
 

میگرن با اوورا

زنان چهار برابر بیش از مردان در معرض ابتلا به میگرن هستند. میگرن با آئورا یکی از انواع سردردهای میگرنی است که در آن علایمی چون اختلال بینایی، گزگز یا سوزن سوزن شدن یک طرف بدن، بی حسی، ضعف یک طرف بدن یا مشکل تکلم که گاهی به سردرد ختم می شود، مشاهده می شود. در مورد میگرن های خود با پزشک صحبت کنید، زیرا بین بالا بودن تعداد دفعات میگرن و خطر سکته مغزی ارتباط محکمی وجود دارد. در مورد اینکه کاهش دفعات میگرن بتواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد شواهدی در دست نیست. این دستورالعمل می گوید در هر صورت بهتر است میگرن خود را درمان کنید.

بیشتر بخوانید: چگونگی تشخیص سکته مغزی از درد میگرنی
 

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی شایع ترین مشکل ریتم قلب و بزرگترین عامل سکته مغزی است که البته قابل درمان است. در واقع فیبریلاسیون دهلیزی خطر سکته مغزی را 4 تا 5 برابر افزایش می دهد. با بالا رفتن سن، خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در زنان بالا تر می رود. اگر احساس کردید ضربان قلبتان بالا رفت، نامنظم تپید یا هر اتفاق غیر معمولی برایش افتاد به پزشک مراجعه کنید و فراموش نکنید کنترل فیبریلاسیون دهلیزی خطر سکته مغزی را کم می کند.

بیشتر بخوانید: چند راه ساده و کاربردی برای کاهش فشار خون
 

فشار خون بالا

«فشار خون بالا» مهم ترین عامل خطر در بروز سکته مغزی است. اگر فشار خون را پایین بیاورید خطر سکته مغزی را کم کرده اید و بهترین راه برای این کار داشتن یک سبک زندگی سالم شامل ورزش و رژیم غذایی صحیح است.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «پریونشن»، منظور از داشتن سبک زندگی سالم انجام فعالیت های فیزیکی منظم، سیگار نکشیدن و پیروی از رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزی، دانه ها، مغزها و روغن زیتون است که چربی اشباع هم در آن پایین باشد. تحقیقی که در مجله طب امریکا منتشر شده است نشان می دهد یک رژیم غذایی کامل نسبت به یک رژیم غذایی صرفا کم چرب، خطر بیماری های قلبی عروقی را بیشتر کاهش می دهد. همچنین مطالعات دیگر نشان می دهند ورزش هایی با شدت متوسط مثل راه رفتن سریع، نسبت به فعالیت نکردن، به میزان 20 درصد خطر سکته مغزی را کاهش می دهند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات