برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

6 عارضه جانبی عجیب قرص های ضد بارداری

6 عارضه جانبی عجیب قرص های ضد بارداری افزایش وزن، حالت تهوع، حساسیت سینه ها به لمس و تغییرات سیکل عادت ماهانه از جمله عوارض شناخته شده قرص های ضد بارداری هستند. اما عوارض جانبی دیگر به این اندازه برای همه آشنا نیستند. برخی از عوارض جانبی فقط آزار دهنده هستند و با گذشت زمان رفع می شوند، اما تعداد کمی از آنها ممکن است جدی و تهدید کننده سلامت شخص باشند.
افزایش وزن، حالت تهوع، حساسیت سینه ها به لمس و تغییرات سیکل عادت ماهانه از جمله عوارض شناخته شده قرص های ضد بارداری هستند. اما عوارض جانبی دیگر به این اندازه برای همه آشنا نیستند. برخی از عوارض جانبی فقط آزار دهنده هستند و با گذشت زمان رفع می شوند، اما تعداد کمی از آنها ممکن است جدی و تهدید کننده سلامت شخص باشند.
برای اینکه بتوانیم عوارض ناخوشایند را از جدی تفکیک کنیم با عده ای از متخصصان زنان صحبت کردیم و آن ها به ما گفتند به دنبال کدام علائم بگردیم و چگونه به شش عارضه جانبی نامطلوب قرص ها واکنش نشان دهیم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع روش های پیشگیری از بارداری
 

عفونت مخمر خارشی و آزار دهنده

پایین آمدن سطح استروژن با مصرف قرص های ضد بارداری می تواند احتمال تکرار عفونت مخمر را در زنانی که دارای این فاکتور خطر هستند بالا ببرد. و زنانی که قرص ضدبارداری مصرف می کنند و دیابتی که خوب کنترل نشده، رژیم پرقند یا الکل یا ضعف سیستم ایمنی دارند، احتمال بروز عفونت مخمر در آنها بیشتر است. درمان این عارضه با کرم های ضد قارچ بدون نسخه واژینال یا داروهای نسخه ای صورت می گیرد. اما اگر این مشکل مزمن باشد باید روش جلوگیری از بارداری را تغییر داد.
 

مشکلات بینایی ناشی از خشکی چشم

تغییرات هورمونی ناشی از مصرف قرص ضد بارداری می تواند باعث علائمی چون خشکی چشم شود که روی بینایی نیز اثر می گذارد. اگر دچارخشکی چشم همراه با ترشح یا تغییرات بینایی شدید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. خشکی چشم می تواند علامت برخی از عفونت های چشمی باشد و به مشکلات بزرگتری منتهی شود. اگر علائم دیگری نداشتید از قطره های سالین بدون نسخه استفاده کنید. بنابر تحقیقات آکادمی چشم پزشکی امریکا در سال 2013 ،ممکن است مصرف طولانی مدت قرص های ضد بارداری منجر به بالا رفتن خطر ابتلا به گلوکوم با زاویه باز شود، البته این احتمال ضعیف است.
 

لخته خون: عارضه ای غیر شایع اما جدی

تشکیل لخته خون یک عارضه نادر اما جدی است که با مصرف قرص های ضد بارداری رخ می دهد. کنگره متخصصان زنان و زایمان در امریکا می گوید هر ساله تعداد کمی از زنان مصرف کننده قرص های ضد بارداری (3 تا 10 نفر از 10000 نفر) دچار عارضه لخته خون می شوند. زنان سیگاری، چاق، بالای 35 سال یا آن هایی که به تازگی زایمان کرده اند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

علائم تشکیل لخته خون:
  1. مشکلات تنفسی یا درد قفسه سینه ممکن است نشانه ای از وجود لخته در قلب یا ریه ها باشد.
  2. درد، گرما و تورم پا ممکن است به علت وجود لخته در قسمت پایینی پا باشد که با نام ترومبوز ورید عمقی شناخته می شود.
اگر علائم محتملی از لخته خون را مشاهده کردید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: از قرص های ضدبارداری در درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟
 

سردرد میگرنی ناشی از هورمون

برخی از زنانی که پیش از این نیز دچار میگرن بودند ممکن است متوجه شوند با مصرف قرص های ضد بارداری سردردهایشان وخیم تر می شود. مطالعه ای در ژوئن 2014 که در مجله Current Opinion in Neurology به چاپ رسید نشان داد که افت سطح استروژن می تواند منجر به میگرن شود. این سردرد معمولا در روزهای نزدیک به پریود و سپس در چرخه قاعدگی اتفاق می افتد. در مورد تغییر روش جلوگیری از بارداری که نوسانات هورمونی منجر به میگرن کمتری داشته باشد با پزشک مشورت کنید. همچنین پزشک می تواند داروی ضد بارداری دیگری برای شما تجویز کند که روزهای پلاسبوی کمتری داشته باشد. دریافت قرص ضدبارداری به این شکل است که 3 هفته قرص فعال (داراری هورمون) و هفته چهارم قرص پلاسبو (فاقد هورمون) مصرف می کنید. در هفته چهارم خونریزی پریود اتفاق می افتد. بنابراین روزهای پلاسبو روزهایی است که شما قرص ضدبارداری فعال مصرف نمی کنید و منتظر پریود هستید.
 

افسردگی، خصوصا درصورت داشتن سابقه خانوادگی

زنانی که دارای سابقه شخصی یا خانوادگی اختلالات خلقی هستند بیشتر امکان دارد با مصرف قرص های ضد بارداری در معرض افسردگی قرار گیرند. طبق مطالعات منتشر شده در نوامبر سال 2016 در مجله JAMA Psychiatry ممکن است این عارضه به این علت باشد که هورمون های مصنوعی موجود در قرص ها می توانند روی تعادل انتقال دهنده های عصبی اثر بگذارند. اما افسردگی به علت های دیگری نیز بروز می کند، بنابراین شناخت عامل آن بسیار مهم است. اگر دچار افسردگی ناشی از مصرف قرص ضد بارداری شدید، پزشک ممکن است قرص هایی با سطح هورمون کمتر تجویز کند یا روش جلوگیری از بارداری شما را تغییر دهد.
 

مقاربت دردناک، گاها در اثر خشکی واژن

ممکن است قرص های ضد بارداری دوز پایین ایجاد درد لگن مزمن و ناراحتی در حین مقاربت نمایند. این عارضه ممکن است در اثر افت استروژن باشد که منجر به عوارض جانبی جنسی مانند کاهش میل جنسی، کاهش لوبریکاسیون و روانی واژن و مقاربت دردناک می شود. به سرعت درد لگن را به پزشک اطلاع دهید تا مشکلاتی مثل آندومتریوز و فیبروم بررسی شوند. اگر دچار مقاربت دردناک هستید با پزشک درمورد مصرف انواع دیگری از قرص های ضد بارداری مشورت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات