برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بهترین روش های جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی

بهترین روش های جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی وقتی نوزادتان تازه به دنیا آمده است، احتمالا آمادگی بارداری دوباره را ندارید. اگر در چنین شرایطی بخواهید از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید، متوجه خواهید شد که همه روش ها برای یک خانم شیرده مناسب نیست. در این مقاله به شما می گوییم هر کدام از روش های جلوگیری از بارداری تا چه اندازه برای مادران شیرده مفید و موثر خواهد بود.
وقتی نوزادتان تازه به دنیا آمده است، احتمالا آمادگی بارداری دوباره را ندارید. اگر در چنین شرایطی بخواهید از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید، متوجه خواهید شد که همه روش ها برای یک خانم شیرده مناسب نیست.
به گزارش «بهپو»، همان طور که می دانید زمان زیادی برای تصمیم گیری ندارید. بیشتر پزشکان به مادران توصیه می کنند تا هفته ششم آمیزش نداشته باشند. بنابراین تا وقتی نوزادتان 6 هفته ای شود آزادید که از هیچ روش جلوگیری از بارداری استفاده نکنید، اما پس از 6 هفته وقت انتخاب فرا می رسد. در این مقاله به شما می گوییم هر کدام از روش های جلوگیری از بارداری تا چه اندازه برای مادران شیرده مفید و موثر خواهد بود.
 

قرص های ضد بارداری

احتمالا شنیده اید که امکان دارد قرص ها روی شیرتان تاثیر بگذارد و شیر دادن به کودک را با مشکلاتی همراه کند. درست است که بعضی هورومون ها روی شیر اثر می گذارند، اما همه این کار را نمی کنند.
دو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد:
  • ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژسترون
  • حاوی پروژستین؛ بعضی از افراد به آن ها «مینی پیل» یا «قرص شیردهی» می گویند
استروژن شیر را کم می کند. بنابراین وقتی به پزشکتان بگویید در حال شیردهی هستید، احتمالا مینی پیل تجویز خواهد کرد. این دارو روی شیر تاثیری نمی گذارد.
اگر پزشک فکر می کند قرص های ترکیبی از مینی پیل برای شما مناسب تر هستند، قبل از تجویز آنها احتمالا 5-6 هفته صبر می کند.
علت دیگری که مادر را مجبور می کند قبل از مصرف قرص های ترکیبی چند هفته صبر کند این است که احتمال تشکیل لخته خون در هفته های اول پس از زایمان بالاست. بنابراین حتی اگر نوزاد شیر مادر را نمی خورد می بایست یک ماه پس از زایمان صبر کند و پس از آن از قرص های ترکیبی استفاده کند.
 

آی یو دی

اگر می خواهید از روش های بلند مدت و غیر دایمی ضدبارداری استفاده کنید، آی یو دی گزینه خوبی است. پزشک 6 هفته پس از زایمان آن را در رحم قرار می دهد. خوبی آی یو دی این است که فرد مجبور نیست به خاطر بسپارد که هر روز قرص بخورد یا اینکه قبل از آمیزش نیازی به انجام کار خاصی که آی یو دی را فعال کند ندارد.
دو نوع آی یو دی وجود دارد: یکی از جنس مس و دیگری حاوی هورمون پروژستین است. هر دوی این ها برای یک مادر شیر ده مناسب هستند. آی یو دی مسی هیچ اثر هورمونی روی شیر مادر ندارد. آی یو دی هورمونی هم حاوی پروژستین کمی است که مشکلی برای شیر ایجاد نمی کند.
بهتر است در چکاپ هفته ششم زایمان آی یو دی را قرار دهید، اگر بلافاصله پس از زایمان این کار را بکنید ممکن است بدن آن را پس بزند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع روش های پیشگیری از بارداری-تصویری
 

کاشت، پچ و تزریق

روش های هورمونی ضد بارداری بیشتر از قرص های روزانه دوام دارند، بعضی ازآنها شیر را هم کم نمی کنند.
  • کاشت: می توان با کاشت کپسولی که به اندازه یک کبریت است به مدت 3 سال از بارداری پیشگیری کرد. پزشک این کپسول را زیر پوست بازوی شما می کارد. این روش جلوگیری از بارداری تنها دارای پروژستین است و روی شیر مادر تاثیری نمی گذارد.
  • تزریق: سه ماه یک بار آمپول ضد بارداری تزریق می شود. این روش نسبت به کپسول کاشتنی، پروژستین بیشتری دارد.
  • پچ ها –برچسب ها: لایه روی برچسب را برمی دارید و به مدت یک هفته روی پشت، بازو، شکم یا باسن می چسبانید. مثل قرص های ضد بارداری این برچسب ها حاوی دو هورمون هستند؛ استروژن و پروژستین. غالبا پزشکان این روش را بهترین روش جلوگیری برای مادران شیرده نمی دانند، اما اگر پزشکتان چنین روشی را به شما تجویز کرد 6 هفته پس از زایمان صبر کنید تا شیردهی روند عادی خود را پیدا کند.
  • حلقه واژینال: حلقه واژن را درون واژن قرار می دهند. این حلقه به مدت 3 هفته در واژن می ماند. این روش ضد بارداری دارای استروژن و پروژستین است. و معمولا پزشک در 6 هفته اول زایمان این روش را به مادران شیرده توصیه نخواهد کرد.
 

روش های انسدادی

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، در وسایل زیر از هیچ هورمونی استفاده نشده است:
  • کاندوم: استفاده از این روش بسیار آسان است و هر بار که تمایل داشتید می توانید از آن استفاده کنید. اگر همراه آن از فوم یا کرم اسپرم کش هم استفاده کنید احتمال بارداری را کمتر هم می کنید. اسپرم کش ها هورمون ندارند.
  • دیافراگم: 6 هفته یا بیشتر بعد از زایمان، بعد از این که بدن به حالت عادی خود قبل از بارداری برگشت می توان از این روش استفاده کرد. اگر قبل از بارداری هم از دیافراگم استفاده می کردید از پزشک بپرسید که آیا همان اندازه قبلی برای شما مناسب است یا خیر. بسیاری از خانم ها پس از زایمان به دیافراگم بزرگتری نیاز دارند.
  • کلاهک رحم: این وسیله دهانه رحم را می پوشاند. اگر قبل از بارداری از کلاهک استفاده می کردید از پزشک بپرسید که آیا هنوز هم می توانید از آن استفاده کنید یا نه. پس از زایمان دهانه رحم کمی بازتر می شود و ممکن است به کلاهک جدیدی نیاز باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات