برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ترکیبات چای سبز امیدی نو برای تولید داروهای قلبی و مغزی

ترکیبات چای سبز امیدی نو برای تولید داروهای قلبی و مغزی محققان در مطالعه ای جدید نشان دادند ترکیبی در چای سبز که پیش از این پتانسیل آن در درمان آلزایمر اثبات شده بود می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی هم مفید باشد.
محققان در مطالعه ای جدید نشان دادند ترکیبی در چای سبز که پیش از این پتانسیل آن در درمان آلزایمر اثبات شده بود می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی هم مفید باشد.
به گزارش «بهپو»، فواید چای سبز بر هیچکس پوشیده نیست، اما مطالعات جدید دانشمندان دانشگاه لنکستر و لیدز نشان می دهد ترکیب خاصی در این چای وجود دارد که می تواند پلاک های جمع شده در عروق خونی را حل کند. این پلاک های تجمع یافته عامل سکته قلبی یا بیماری های قلبی عروقی هستند.
ترکیب مورد نظر «اپی گالو کاتچین گالات 3- EGCG» نام دارد. این تحقیق روی اثر ضد التهابی ترکیب پلی فنول و کیفیت قابل قبول آن به عنوان محافظی در برابر آسیب نورون ها متمرکز شده است. پیش از این برخی از تحقیقات در زمینه آلزایمر به توانایی EGCG در مهار تشکیل «پلاک های آمیلوییدی» در مغز پرداخته اند.
این مطالعه بر چگونگی تاثیر EGCG بر رسوبات آمیلوییدی در عروق پرداخت. آترواسکلروز یک بیماری قلبی عروقی است که در آن رسوبات آمیلوییدی در عروق خونی تشکیل می شوند و ممکن است منجر به سکته قلبی یا مغزی شوند. این رسوبات مشابه آن هایی هستند که آلزایمر را به وجود می آورند.
تحقیقات نشان می دهد EGCG می تواند ساختمان فیبریل های آمیلویید را که به وسیله آپولیپوپروتیین های A-1 ساخته شده اند، تغییر دهد. این پروتیین در تشکیل رسوبات آمیلوییدی نقش مهمی دارد. یک نظریه می گوید EGCG می تواند شکل فیبریل های آمیلوییدی را تغییر دهد و اثر سمی آن ها را کم کند.
حتی محققان در مطالعات خود دریافته اند این ترکیب جذاب می تواند در ازبین بردن رسوبات عامل سکته قلبی و مغزی هم موثر باشد.
بخش جالب ماجرا این است که در این مطالعه میزان EGCG مورد نیاز برای اثر گذاری خیلی بیشتر از چند فنجان چای سبز است. در واقع برای مقابله با بیماری های گفته شده و همینطور سنگ کلیه می بایست حجم زیادی چای سبز خورده شود. از آن جایی که نوشیدن بیش از 5 فنجان چای سبز در روز عاقلانه نیست، این روش راه مناسبی برای رسیدن به نتیجه مورد نظر نخواهد بود.
محققان می گویند نتایج تحقیقات امیدوار کننده است، اما هنوز به ما نمی گوید که از بین نوشیدنی ها چای سبز را به انتخاب همیشگی خود تبدیل کنیم.
محققان بر این باورند که با مهندسی روی مولکلول های چای سبز می توان آن را به دارویی برای سکته قلبی و مغزی تبدیل کرد. البته برای رسیدن به داروهای انسانی راه زیادی در پیش است.
«تیم شیکو»، محقق دانشگاه شفیلد، می گوید: «هنوز تحقیقات روی حیوانات و داروهای انسانی انجام نشده است و ممکن است غلظت بالای EGCG باعث از کار افتادن بعضی از سلول های مهم انسانی شود.»
به گزارش «بهپو» و به نقل از «نیو اطلس»، این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است ولی تاثیر زیادی در انگیزه بخشی بر ادامه مطالعات گذاشته است. از سوی دیگر این تحقیقات نشان می دهد در چای سبز، این نوشیدنی کهن، چه ترکیبات شگفت انگیزی نهفته است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات