برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خارج کردن لوزه ها، عملی که بیشتر باید به آن فکر کرد

خارج کردن لوزه ها، عملی که بیشتر باید به آن فکر کرد خارج کردن لوزه ها در کودکی پایانی است بر درد مزمن گوش و مشکلات تنفسی؛ اما اگر این کار خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را افزایش دهد، آیا انجام آن همچنان ارزش دارد؟
خارج کردن لوزه ها در کودکی پایانی است بر درد مزمن گوش و مشکلات تنفسی؛ اما اگر این کار خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را افزایش دهد، آیا انجام آن همچنان ارزش دارد؟
به گزارش «بهپو»، «سین بیارز» محقق ارشد این مطالعه می گوید: «در مطالعاتمان فهمیدیم خطر بیماری های مزمن –به ویژه بیماریهای تنفسی، آلرژی و عفونی- پس از جراحی خارج کردن لوزه تا سن 30 سالگی به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.»
آسم و ذات الریه بیماری های تنفسی مورد نظر در این تحقیق هستند.
محققان به این نتیجه رسیدند که باتوجه به عوارض بالای این عمل در ارتباط با بروز برخی بیماری های خاص، عاقلانه آن است که قبل از خارج کردن لوزه ها و آدنوئیدهای کودک به تاثیری که بر سلامت طولانی مدت فرد می گذارد توجه بیشتری شود.
«سین بیارز» با اشاره به نتایج این تحقیق خاطرنشان کرد: «بهتر است درصورت امکان برای حفظ سلامتی دراز مدت بیمار از انجام این عمل در دوران کودکی پرهیز شود.»
در این تحقیق پرونده پزشکی بیش از 60000 کودک دانمارکی که پیش از سن 10 سالگی عمل خارج کردن لوزه، آدنوئید یا هردو را انجام داده بودند مورد بررسی قرار گرفت. محققان این داده های پزشکی را با داده های پزشکی 1.2 میلیون همتای متولد شده بین سال های 1979 و 1999 مقایسه کردند.
وقتی آنها به بیماری هایی که جراحان سعی در درمان آنها داشتند نگاهکردند، نتایج طولانی مدت پیچیده بود. مثلا تونسیلیت –التهاب لوزه ها- و اختلالات خواب بطور چشمگیری پس از خارج کردن لوزه ها و آدنوئیدها کاهش یافته بود؛ اما سایر بیماریها مثل سینوزیت تا سن 30 سالگی افزایش یافته بود.
محققان دریافتند بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی پس از خارج کردن لوزه یا آدنوئید دو تا سه برابر افزایش یافته است. آنها در ارتباط با بیماریهای عفونی و آلرژیک، افزایش کمتری مشاهده کردند.
پس از عمل آدنوتونسیلکتومی، خطر بیماریهای عفونی 17 درصد افزایش نشان داد.
به گفته محققان با این وجود ریسک خالص –احتمالاتی که خطر را در یک فرد خاص افزایش می دهند- تنها کمی بیش از 2 درصد افزایش یافت و این بخاطر اینست که این بیماریها در جمعیت عمومی بسیار شایعند.
تاکنون محققان بر روی خطرات کوتاه مدت پس از عمل جراحی تمرکز کرده اند. به گفته «سین بیارز» «این مطالعه پیش بینی های طولانی مدت روی خطرات بیماری را فراهم می کند.»
لوزه ها دو توده گرد پشت حلق هستند. آدنوئیدها در بالای حلق پشت بینی و سقف دهان قرار گرفته اند. لوزه ها و آدنوئیدها بخشی از سیستم ایمنی هستند که اغلب در دوران کودکی خارج می شوند تا به درمان عفونت مزمن گوش گوش و اشکالات تنفسی، کمک شود. اما این جراحی اغلب در سنینی اتفاق می افتد که توسعه سیستم ایمنی بدن حساس است.
«سین بیارز» می گوید: «اگرچه این مطالعه به تصمیم گیری دقیق تر پیش از جراحی خارج کردن لوزه ها تاکید می کند اما اجتناب از خارج کردن لوزه ها همیشه ممکن نیست.» او می گوید: «اگر علت خارج کردن لوزه ها بیماری های مزمن یا راجعه در کودک باشد دیگر نمی توانیم مانع این جراحی شویم.»
«مایکل گروس» استاد طب اطفال و افسر ارشد پزشکی در بیمارستان هانتیگتون گفت: «این مطالعه نمی تواند ثابت کند که جراحی خارج کردن لوزه ها باعث بروز مشکلات در سالهای آینده زندگی فرد خواهد شد.» او ادامه می دهد: «کودکانی که لوزه و آدنوئیدهای بزرگ دارند بطور کلی مبتلا به انواعی از بیماریهای تنفسی، عفونی یا آلرژیک هستند و این بیماریها در نتیجه عمل جراحی بروز نکرده بلکه جزو عللی محسوب می شوند که پیش از جراحی پزشک را به خارج کردن لوزه مجاب می کند و البته با این نظر که تصمیم برای جراحی باید دقیق تر صورت بگیرد، موافقم.»
«ریچارد روسفلد»، رییس دانشکده اطلاع رسانی در مرکز پزشکی «SUNY Downstate» در نیویورک، گفت: «این یافته ها تحریک آمیز هستند.» اما او با گروسو موافقت کرد که معلوم نیست که عمل جراحی این بیماری ها را بعدا ایجاد کند.
برای کودکانی که نیاز به خارج کردن لوزه و آدنوئیدها دارند؛ به دلیل مشکلات تنفسی نمی تواند دلیلی برای اجتناب از جراحی باشد.
نتایج این مطالعه هفتم ژانویه در مجله «JAMA Otolaryngology--Head & Neck Surgery» بصورت آنلاین به چاپ رسید.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، کودکانی که به علت عفونت های مکرر گلو –که بیماری خیلی جدی نیست- کاندید جراحی خارج کردن لوزه شده اند، نتایج مطالعه باید با پزشک معالج او در میان گذاشته شده و یک دوره انتظار مراقبتی در نظر گرفته شود؛ چون بسیاری از کودکان با گذشت زمان خودبخود بهتر می شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات