برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

لزوم حمایت دولت از واکسیناسیون ملی HPV

لزوم حمایت دولت از واکسیناسیون ملی HPV در دنیا توصیه می‌شود واکسن HPV برای دختربچه‌ها تا قبل از آغاز زندگی و فعالیت جنسی‌شان تزریق شود. با تزریق این واکسن دیگر افراد به فرم سرطان‌زای های‌ زگیل تناسلی مبتلا نمی‌شوند. نکته مهم این است که از زمان ابتلا به این زگیل تا ابتلا به سرطان دهانه رحم و مرگ، شاید ۲۰ سال طول بکشد.
طرح مباحث مربوط به یک بیماری عفونی به نام HPV در برنامه ماه‌عسل، روش‌های ابتلا، انتقال و همچنین درمان این بیماری، سوالات زیادی را در اذهان عموم به دنبال داشته؛ بر همین اساس عضو کمیته کشوری تحقیقات ایدز ضمن پاسخ به نگرانی‌های ایجادشده در افکار عمومی، از مسئولان خواست که تزریق رایگان واکسن این بیماری را در برنامه واکسیناسیون ملی قرار دهند.
به گزارش «بهپو»، «مسعود مردانی» عضو کمیته کشوری تحقیقات ایدز، درباره ویروس HPV گفت: «ویروس HPV ویروسی است که عامل ایجاد زگیل است. زگیل عنوانی نام‌آشنا برای مردم است و مردم زگیل را می‌شناسند و ممکن است در طول عمرشان یک یا چند بار در جایی از بدنشان یک زایده پوستی مانند زگیل تظاهر پیدا کند.»
او با بیان اینکه زگیل‌ها می‌توانند از سر تا نوک پای فرد ایجاد شوند و عمدتاً هیچ عارضه خاصی در پی ندارند، افزود: «البته اگر زگیل‌ها در ناحیه تناسلی ایجاد شوند، حایز اهمیت هستند و به آنها «زگیل تناسلی» می‌گویند. باید توجه کرد که زگیل‌های تناسلی نزدیک به ۱۰۰ گونه دارند که چند نوعشان مانند HPV نوع ۱۶ و ۱۸ به‌عنوان عاملی با ‌ریسک بالا در ابتلا به سرطان محسوب می‌شوند. جالب است که اگر فردی به گونه‌های ۱۶ و ۱۸ زگیل تناسلی مبتلا شود تا ۲۰ سال بعد ممکن است دچار سرطان دهانه رحم شود و این سرطان یک بیماری پیش‌رونده است و حتی ممکن است متاستاز دهد و منجر به مرگ شود. این زگیل‌ها در مردان هم به‌طور خیلی نادر می‌توانند سرطان پنیس یا رکتوم ایجاد کنند که البته بسیار نادر است، اما در زنان سرطان دهانه رحم سرطانی است که در برخی کشورها رتبه چهارم یا پنجم بروز و شیوع را دارد.»
مردانی ادامه داد: «بر همین اساس در دنیا حدود ۱۲ سال پیش یعنی از سال ۲۰۰۶ میلادی، واکسنی به نام واکسن HPV با نام تجاری گارداسیل تولید شد که خوشبختانه بین هشت تا ۹ سال است که این واکسن وارد ایران شده و سه دوز دارد؛ تزریق اول، دو ماه بعد از تزریق اول و شش ماه بعد از تزریق اول. البته کمپانی سرمایه‌گذار این واکسن پتنت دارویی آن را که میلیاردها برایش خرج کرده‌، به رایگان در اختیار کسی نمی‌گذارد و بر همین اساس هم تولید داخل این دارو وجود ندارد.»
این متخصص عفونی با بیان اینکه در دنیا توصیه می‌شود که این واکسن را برای دختربچه‌ها تا قبل از آغاز زندگی و فعالیت جنسی‌شان تزریق کنند و با تزریق این واکسن دیگر افراد به فرم سرطان‌زای های‌ریسک زگیل تناسلی مبتلا نمی‌شوند، گفت: «نکته حایز اهمیت این است که از زمان ابتلا به این زگیل تا ابتلا به سرطان دهانه رحم و مرگ، شاید ۲۰ سال طول بکشد.»
 

اولین واکسن خالص ضدسرطان دنیا

وی در پاسخ به سوالی درباره برخی نگرانی‌های ایجادشده در زمینه این بیماری و سوالات مردم، گفت: «چه کسی گفته این ویروس کشنده است و از HIV بدتر است؟ این ویروس کشنده نیست و شاید اولین واکسن خالص ضدسرطان دنیا همین واکسن HPV است؛ بنابراین برای این ویروس راه مقابله وجود دارد. بر این اساس اگر افراد به‌ویژه زنان دچار زگیل تناسلی هستند، حتماً به پزشک معالجشان اعم از متخصص زنان، متخصص عفونی یا نورولوژی مراجعه کنند. همچنین زنان انجام تست پاپ‌اسمیر را فراموش نکنند. اگر خودشان یا همسرشان زگیل تناسلی داشت، حتماً از کاندوم استفاده کرده و امتحانات دوره‌ای بررسی از نظر HPV را در پاپ‌اسمیر انجام دهند.»
مردانی با تاکید بر اینکه توصیه می‌شود که تمام دختربچه‌ها قبل از آغاز فعالیت‌های جنسی واکسن این ویروس را تزریق کنند، افزود: «زیرا زگیل تناسلی بیشتر با آغاز فعالیت‌ها و تماس‌های جنسی ایجاد می‌شود. در حال حاضر در کشورهایی مانند استرالیا، انگلستان، کلیه کشورهای اسکاندیناوی، کانادا و حتی آفریقای جنوبی این واکسن را به رایگان از سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی تزریق می‌کنند؛ اما متاسفانه این واکسن در ایران تحت پوشش طرح گسترش ایمن‌سازی در کشور نیست و قیمت آن برای سه دوز ۷۸۵ هزار تومان است؛ بنابراین از نظر قیمت کمی بالاست و متاسفانه بیمه‌ها هم آن را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.»
او همچنین اظهار کرد: «به نظر می‌رسد که دولت باید توجه جدی در تزریق این واکسن داشته باشد و باید تزریق رایگان آن را آغاز کند. اگر می‌خواهیم جامعه‌ای سالم داشته باشیم باید مانند واکسن هپاتیت B که در حال حاضر به‌صورت رایگان تزریق می‌شود، برای واکسن HPV هم این اقدام را انجام دهیم. حال اگر محدودیت مالی برای دولت وجود دارد، حداقل اقدامی کند تا این واکسن برای افراد در معرض خطر با قیمت مناسب در دسترس باشد تا بتوانند از آن استفاده کنند و یا بیمه‌ها آن را پوشش دهند.»
مردانی درباره محل تهیه واکسن برای افرادی که تمایل به تزریق آن دارند،‌ گفت: «تمامی داروخانه‌های دولتی مانند ۱۳ آبان، هلال‌احمر و داروخانه‌های موجود در سطح شهر این واکسن را دارند، اما حتماً با نسخه پزشک داده می‌شود. مردم هم حتماً به پزشک مراجعه کنند؛ زیرا همه افراد به تزریق این واکسن نیاز ندارند.»
 

افزایش اچ‌پی‌وی در ایران

عضو کمیته تحقیقات کشوری ایدز با تاکید بر اینکه ۹۸ الی ۹۹ درصد راه انتقال این بیماری به دنبال تماس جنسی است، گفت: «مسایلی مانند ابتلا از طریق رفتن به استخر و... تاثیر چندانی در ابتلا به این بیماری ندارد. البته موارد بروزی هم در این بیماری هستند که راه انتقالشان مشخص نیست، اما ثابت شده افرادی که شریک جنسی متعدد دارند، در معرض ابتلا به HPV هستند. همچنین افرادی که به‌صورت معمول از وسایل پیشگیری استفاده نمی‌کنند یا شریک جنسی یا همسرشان مبتلا به این بیماری بوده‌اند، در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند. البته اصلاً نباید برای مردم ترس و وحشت ایجاد کنیم؛ چراکه با اقدامات مقابله‌ای می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.»
مردانی درباره میزان بروز HPV در ایران، گفت: «من روزانه پنج تا شش بیمار مبتلا را ویزیت می‌کنم. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش ازدواج‌های سفید و روابط پرخطر جنسی، شیوع این بیماری در ایران بیش‌ازحد عادی شده و حتی می‌بینیم که الگوی اپیدمی بیماری اچ‌آی‌وی هم متاثر از همین موضوع، تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر بیشتر افراد به دنبال تماس جنسی نادرست مبتلا به HIV می‌شوند. متاسفانه موارد بروز بیماری HPV هم در ایران افزایش یافته است، اما این موضوع با رعایت مسایل اخلاقی ارتباط مستقیمی دارد. اگر فردی ازدواج کرده، باید به حریم خانواده احترام گذاشته و خارج از حریم خانواده تماسی نداشته باشد، اگر ازدواج نکرده از داشتن شریک‌های جنسی متعدد بپرهیزد.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات