برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

زگیل کف پا؛ علل و درمان

زگیل کف پا؛ علل و درمان زگیل کف پا، زائده های پوستی کوچک و خشن در کف پا هستند که معمولاً روی قسمت برجسته کف پا و پاشنه پا؛ مناطقی که بیشترین فشار را تحمل می‌کنند، ظاهر می‌شوند. عامل همه انواع زگیل، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV ) است.

زگیل کف پا، زائده های پوستی کوچک و خشن در کف پا هستند که معمولاً روی قسمت برجسته کف پا و پاشنه پا؛ مناطقی که بیشترین فشار را تحمل می‌کنند، ظاهر می‌شوند. این فشار همچنین ممکن است باعث رشد زگیل به سمت داخل در زیر لایه سخت و ضخیم پوست و تشکیل پینه شود.

به گزارش «بهپو»، زگیل کف پا توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV ) ایجاد می شود. این ویروس از راه بریدگی ها یا ترک های ریز کف پا وارد می شود.

بیشتر زگیل های کف پا نگرانی جدی برای سلامتی نیستند و اغلب بدون درمان از بین می روند، به ویژه در کودکان زیر 12 سال. برای اینکه زودتر از شر آنها خلاص شوید می توانید درمان های خودمراقبتی را امتحان کنید یا به پزشک خود مراجعه کنید.

 

علائم زگیل کف پا

علائم و نشانه های زگیل کف پا عبارتند از:

● زائده های پوستی کوچک و خشن در کف پا، معمولاً در قاعده انگشتان پا یا روی قسمت های برجسته کف پا یا پاشنه پا

● در پوست های قهوه ای و سیاه، رنگ زگیل ممکن است روشن تر از پوست سالم باشد

● اگر زگیل به لایه های داخلی‌تر پوست نفوذ کند، پوست سخت و ضخیم و آن نقطه تبدیل به پینه می شود

● تشکیل نقاط سیاه که رگ‌های خونی کوچک لخته‌شده هستند و دانه‌های زگیل نامیده می‌شوند

● تشکیل دسته ای از زائده ها در کف پا (زگیل موزاییکی)

● تشکیل زائده هایی که خطوط و برآمدگی های طبیعی پوست پا را قطع می کند

● درد یا حساسیت هنگام راه رفتن یا ایستادن

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر زگیل کف پا دارید و علائم زیر را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید:

● خونریزی، درد یا تغییر در شکل یا رنگ زگیل

● تلاش کرده اید زگیل را درمان کنید، اما این زگیل باقی می ماند، تکثیر می شود یا پس از مدتی برمی گردد و عود می کند

● درد در فعالیت های شما اختلال ایجاد می کند

● مبتلا به دیابت یا احساس ضعف در پاهای خود هستید

● به دلیل مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، ایدز یا سایر اختلالات سیستم ایمنی، سیستم ایمنی ضعیفی دارید.

● و در آخر مطمئن نیستید که این زائده زگیل باشد

 

علت زگیل کف پا

زگیل کف پا در اثر عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در لایه بیرونی پوست کف پا ایجاد می شود. زگیل ها زمانی ایجاد می شوند که ویروس از راه بریدگی های ریز، ترک ها یا نقاط ضعیف در کف پا وارد شود. زگیل اگر درمان نشود می تواند از چند ماه تا 2 سال در کودکان و چندین سال در بزرگسالان باقی بماند.

HPV  ویروس بسیار شایعی است و بیش از 100 نوع ویروس HPV داریم. اما فقط تعداد کمی از آنها باعث ایجاد زگیل در پا می شوند. سایر انواع HPV باعث ایجاد زگیل در نواحی دیگر پوست یا غشاهای مخاطی می شوند.

 

انتقال ویروس

واکنش سیستم ایمنی هر فرد به ویروس HPV متفاوت است. همه کسانی که با آن تماس دارند دچار زگیل نمی شوند. حتی افراد یک خانواده نسبت به این ویروس واکنش متفاوتی نشان می دهند.

سویه های HPV که باعث زگیل کف پا می شوند خیلی مسری نیستند. بنابراین ویروس به راحتی از طریق تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. اما در مکان‌های گرم و مرطوب رشد می‌کند، بنابراین ممکن است با راه رفتن با پای برهنه در اطراف استخرها یا رختکن به ویروس مبتلا شوید. اگر ویروس از اولین محل عفونت پخش شود، زگیل های بیشتری ممکن است رشد کنند.

 

بیشتر بخوانید: آیا ویروس زگیل از راه استخر منتقل می شود؟

 

عوارض زگیل کف پا

هنگامی که زگیل کف پا باعث درد می شود، فرد طرز راه رفتن یا ایستادن طبیعی خود را تغییر می دهد و گاهی این کار را بدون اینکه متوجه باشد انجام می دهد. در نهایت، این تغییر در نحوه ایستادن، راه رفتن یا دویدن می تواند باعث ناراحتی عضلات یا مفاصل شود.

 

چه کنیم که به زگیل کف پا دچار نشویم

برای کمک به پیشگیری از زگیل کف پا:

● از تماس مستقیم با زگیل خودداری کنید. این شامل زگیل های خود شما نیز می شود. پس از لمس زگیل، دست های خود را با دقت بشویید.

● پاهای خود را تمیز و خشک نگه دارید.

● هنگام راه رفتن در اطراف استخر، در رختکن یا زیر دوش سالن بدنسازی از صندل یا سایر محافظ پا استفاده کنید.

زگیل را نخراشید یا برای در آوردن آنها تلاش نکنید.

● یک سنگ سنباده، سنگ پا یا ناخن گیر جدا برای زگیل هایتان استفاده کنید و برای ناخن ها و کف پای سالمتان ناخن گیر یا سنگ پای دیگری کنار بگذارید.

 

درمان زگیل کف پا

بیشتر زگیل های کف پا بی ضرر هستند و بدون درمان از بین می روند، اگرچه ممکن است یک یا دو سال در کودکان و حتی بیشتر در بزرگسالان ماندگار باشند. اگر می خواهید زودتر از شر زگیل خلاص شوید و روش های خودمراقبتی کمکی نکرده است، به پزشک مراجعه کنید. استفاده از یک یا چند درمان زیر ممکن است کمک کند:

 

1- کرایوتراپی: کرایوتراپی یا سرما درمانی در کلینیک انجام می شود و شامل استفاده از نیتروژن مایع با اسپری یا سواب پنبه ای برای فریز کردن زگیل است. این روش می‌تواند دردناک باشد، بنابراین پزشک ممکن است ابتدا این ناحیه را بی‌حس کند.

یخ زدن باعث ایجاد تاول در اطراف زگیل می شود و بافت مرده ظرف یک هفته یا بیشتر از بین می رود. کرایوتراپی همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با زگیل های ویروسی تحریک کند. ممکن است لازم باشد هر 2 تا 3 هفته تا زمانی که زگیل ناپدید شود، برای تکرار درمان به کلینیک مراجعه کنید.

عوارض جانبی احتمالی کرایوتراپی عبارتند از درد، تاول و تغییرات دائمی در رنگ پوست (هیپوپیگمانتاسیون یا هایپرپیگمانتاسیون)، به ویژه در افرادی که پوست قهوه ای یا سیاه دارند.

 

2- لایه برداری با داروی قوی تر (اسید سالیسیلیک): داروهای قوی دارای اسید سالیسیلیک با برداشتن یک لایه زگیل در یک زمان عمل می کنند. آنها همچنین ممکن است توانایی سیستم ایمنی شما را برای مبارزه با زگیل تقویت کنند. این داروها نیاز به نسخه و تجویز پزشک دارند.

پزشک احتمالاً به شما پیشنهاد می‌دهد که دارو را به طور منظم در خانه استفاده کنید و به دنبال آن گاهی اوقات به مطب مراجعه کنید. برداشتن زگیل با استفاده از این روش ممکن است هفته ها طول بکشد.

 

جراحی یا روش های دیگر

اگر اسید سالیسیلیک و داروی انجماد مؤثر نباشند، پزشک یک یا چند مورد از درمان‌های زیر را پیشنهاد می کند:

1- جراحی: پزشک زگیل را با استفاده از یک سوزن الکتریکی (الکترودیسکاسیون و کورتاژ) از بین می‌برد. این روش می تواند دردناک باشد، بنابراین ابتدا پوست شما را بی حس می کنند. از آنجایی که جراحی خطر ایجاد اسکار را دارد، اغلب برای درمان زگیل کف پا استفاده نمی شود، مگر اینکه سایر درمان ها شکست بخورند. جای زخم روی کف پا می تواند سال ها دردناک باشد.

2- داروی تاول زا: کانتاریدین یک داروی موضعی است که پزشک روی زگیل می مالد و باعث ایجاد تاول در زیر زگیل می شود. ممکن است لازم باشد حدود یک هفته دیگر به کلینیک برگردید تا زگیل مرده را بردارند.

3- درمان ایمنی: در این روش از داروها یا محلول هایی برای تحریک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با زگیل های ویروسی استفاده می کنند. پزشک یک ماده خارجی (آنتی ژن) به زگیل ها تزریق می کند یا یک محلول یا کرم روی زگیل ها می مالد.

4- لیزر درمانی: درمان با لیزر رنگی پالسی، رگ های خونی ریز بسته را می سوزاند. بافت عفونی در نهایت می میرد و زگیل می افتد. این روش باید هر 2 تا 4 هفته یکبار تکرار شود. برای اینکه دردی حس نکنید پوستتان بی حس می شود.

5- واکسن: واکسن HPV با موفقیت برای درمان زگیل استفاده شده است، اگرچه این واکسن به طور خاص برای ویروس‌های زگیل که باعث زگیل کف پا می‌شوند، هدف قرار نگرفته است.

اگر زگیل کف پا پس از درمان از بین برود و زگیل دیگری رشد کند، ممکن است به این دلیل باشد که این ناحیه دوباره در معرض ویروس HPV قرار گرفته است.

 

درمان زگیل پا در خانه

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مایوکلینیک»، برای درمان زگیل کف پا در خانه می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

 

1- داروی لایه بردار (اسید سالیسیلیک): محصولات بدون نسخه رفع زگیل به صورت پچ، ژل یا مایع فروخته می شوند. روش استفاده آنها به این شکل است که باید محل را بشویید، آن را در آب گرم خیس کنید و به آرامی لایه بالایی پوست نرم شده را با سنگ پا یا سنگ سنباده بردارید. سپس پس از خشک شدن پوست، محلول بمالید یا چسب بزنید. چسب ها را اغلب هر 24 تا 48 ساعت یک بار باید عوض کنید. محصولات مایع روزانه استفاده می شود. برداشتن زگیل با استفاده از این روش ممکن است هفته ها طول بکشد.

2- داروی انجماد (کرایوتراپی). داروهای بدون نسخه که زگیل را منجمد می کنند عبارتند از کامپوزیت W Freeze Off و Dr. Scholl's Freeze Away

سازمان غذا و دارو هشدار می دهد که برخی از محصولات از بین برنده زگیل قابل اشتعال هستند و نباید در اطراف آتش، شعله، منابع حرارتی (مانند فر کننده ها) و سیگار روشن استفاده شوند.

3- نوار چسب: استفاده از نوار چسب برای از بین بردن زگیل یک روش بی ضرر اما اثبات نشده است. برای امتحان، زگیل را با چسب نقره ای بپوشانید و هر چند روز یکبار آن را عوض کنید. بین برنامه ها، زگیل را خیس کنید و به آرامی بافت مرده را با سنگ پا یا سنگ سنباده جدا کنید. سپس زگیل را برای چند ساعت در هوا باز بگذارید تا خشک شود و دوباره آن را با چسب بپوشانید.

 

به طور کلی، مهم نیست که کدام درمان را امتحان می کنید، این دو کار را انجام دهید:

1- زگیل را بپوشانید تا از گسترش آن به سایر قسمت های بدن یا افراد دیگر جلوگیری کنید.

2- پس از لمس زگیل دست های خود را بشویید.

اگر زگیل کف پا پس از درمان از بین برود و زگیل دیگری رشد کند، ممکن است به این دلیل باشد که این ناحیه دوباره در معرض HPV قرار گرفته است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات