برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فواید مصرف ماهی

فواید مصرف ماهی کارشناسان معتقدند مصرف ماهی تاثیر مهمی بر سلامتی افراد دارد و مصرف دوبار در هفته آن توصیه می شود.

ماهی حاوی اسید چرب ضروری امگا ۳ است، از این رو خاصیت ضد التهابی داشته و تضمین کننده سلامت قلب و عروق است. ماهی همچنین حاوی روی، سلنیوم و سایر مواد معدنی مفید بوده و مقادیری از ویتامین‌های گروه "ب" هم در آن یافت می‌شود. ماهی خاصیت ضد افسردگی داشته و از این جهت مصرف آن به منظور جلوگیری از بروز افسردگی‌های پس از زایمان در زنان مفید است.

مصرف ماهی از این جهت که در تقویت مغز و سلول‌های عصبی جنین نقش موثری دارد، در زنان باردار توصیه می شود.

ترکیبات موجود در ماهی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد، بنابراین مصرف ماهی در کاهش ابتلا به بیماری‌های ویروسی و میکروبی نقش مهمی دارد. همچنین ماهی حاوی اسید آمینه آرژنین است و مصرف آن در کودکان به منظور افزایش رشد آنان مفید می باشد.

مصرف ماهی کیلکا از این جهت که همراه با استخوان است، نقش موثری در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان در افراد مسن دارد. ماهی کیلکا همچنین با تامین کلسیم نقش موثری در رشد کودکان و نوجوانان دارد.

در مواقعی که به ماهی دسترسی ندارید پیشنهاد می شود از ماهی های کنسرو شده که دارای مهر استاندار هستند استفاده کنید. با این حال مصرف ماهی‌های کنسرو شده به علت دارا بودن مقادیر زیادی نمک در افرادی که مبتلا به فشار خون هستند، به هیچ وجه توصیه نمی شود. توصیه می‌شود افراد کنسروهای بدون استفاده از روغن مصرف کنند.

همچنین در مناطق کوهستانی که دسترسی کمتری به ماهی های غیر پرورشی وجود دارد، مصرف ماهی‌های پرورشی مانند قزل آلا توصیه می‌شود. تنها تفاوت ماهیان پرورشی و دریایی در میزان ید آنهاست به طوری که میزان ید موجود در ماهیان دریایی ۱۰۰ برابر بیشتر از میزان ید ماهیان پرورشی است.

کارشناسان تغذیه معتقدند بهترین شیوه‌های مصرف ماهی بخارپز و کباب کردن ماهی آن است و توصیه می شود تا حد امکان از سرخ کردن ماهی‌ها خودداری شود.
در صورت سرخ کردن ماهی توصیه می شود از حداقل میزان روغن استفاده شود، چرا که سرخ کردن ماهی در روغن سبب کاهش نسبت امگا ۳ به امگا ۶ شده و همین مسئله جنبه درمانی آن را کمتر می‌کند.

توصیه می شود حداقل دو بار در هفته و هر بار به میزان ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم مصرف ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

ماهی سالم‌تر ماهی است که چشم‌های شفاف و براق تری داشته و خاصیت ارتجاعی آن بیشتر باشد، به این معنا که با فشار دادن گوشت ماهی جای انگشت‌ها ظرف چند ثانیه برگردد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات