برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سرطان و پیری زودرس در انتظار معتادان به آرایش

سرطان و پیری زودرس در انتظار معتادان به آرایش جذب مواد آرایشی به طور حتم در بدن عارضه ایجاد می کند. مهم ترین آن ها ابتلا به سرطان است. مواد نگهدارنده موجود در محصولات آرایشی مهم ترین ترکیب هایی هستند که باعث بروز بیماری می شوند.غیر از سرطان ها، استفاده از مواد آرایشی، به ویژه در کسانی که از سن پایین مصرف این مواد را شروع می کنند، خطر پیری زودرس به دنبال دارد و دلیل آن هم نرسیدن اکسیژن کافی به پوست است. مواد آرایشی تغییراتی در پوست ایجاد می کنند که عامل چروکیدگی، به خصوص در ناحیه پیشانی و خط خنده و اطراف چشم است.
«آمار و بررسی ها نشان می دهد بیش از 800 ماده شیمیایی در مواد آرایشی و عطرهای صنعتی وجود دارد و استفاده مداوم از این مواد باعث می شود به مرور جذب بدن شوند. جذب مواد آرایشی به طور حتم در بدن عارضه ایجاد می کند که مهم ترین آنها ابتلا به سرطان است. مواد نگهدارنده موجود در محصولات آرایشی مهم ترین ترکیب هایی هستند که باعث بروز بیماری می شوند. «کارابن» ها و «فتالات» ها ارتباط مستقیمی با رشد تومورهای سرطانی دارند و دیده شده خانم هایی که از این مواد زیاد استفاده می کنند، بیشتر دچار سرطان پستان می شوند.
به گزارش «بهپو»، سازمان مبارزه با سرطان آمریکا نشان داده است در نمونه های گرفته شده از سرطان پستان ماده کارابن وجود دارد. البته این مسایل نیاز به بررسی های قوی تری دارد. غیر از سرطان ها، استفاده از مواد آرایشی، به ویژه در کسانی که از سن پایین مصرف این مواد را شروع می کنند، خطر پیری زودرس به دنبال دارد و دلیل آن هم نرسیدن اکسیژن کافی به پوست است. مواد آرایشی تغییراتی در پوست ایجاد می کنند که عامل چروکیدگی، به خصوص در ناحیه پیشانی و خط خنده و اطراف چشم است. حساسیت از عوارض عمومی مواد آرایشی به ویژه مواد تقلبی و غیراستاندارد است. تورم، تاول، سوزش، خارش، سوزن سوزن شدن و کهیر، لک و آکنه از عوارض این مواد است.» این ها بخشی از صحبت های «محمدعلی نیلفروش زاده»، متخصص پوست و رئیس انجمن متخصصان پوست و موی ایران، است که در ادامه مطلب می توانید مشروح آن را بخوانید.
 

برند های معروف تا چه حد قابل اطمینان هستند؟

«تمام شرکت های تولیدکننده محصول های آرایشی می خواهند محصولی مطمئن و باکیفیت تولید کنند. معمولا برند های بزرگ و معروف تحت نظارت های دقیقی هستند و روال کار این گونه است که تمام ترکیب های مورد استفاده آنها در آزمایشگاه بررسی و تاثیر آنها بر گیرنده های هورمونی آزمایش می شود. در صورتی که ترکیبات استفاده شده در فرمولاسیون مواد آرایشی سرطان زا یا اخلالگر سیستم غدد درون ریز باشد، فورا وارد فهرست سیاه می شود. این شرکت ها معمولا زیر نظر گروه های تحقیقاتی و سم شناسی هستند و اگر محصولی مورد شک قرار بگیرد، فرمولاسیون و تمام ترکیب های موجود در آن ماده آزمایش می شود تا ایمنی دوز ترکیب های استفاده شده تایید شود. بسیاری از گردانندگان شرکت های آرایشی هم خود به این مسایل احترام می گذارند و ترکیب های ممنوعه را مصرف نمی کنند چون پیشرفت آنها در گرو اعتماد مردم است. امروزه تنها 40 درصد محصول های آرایشی حاوی مواد سمی است اما واضح است که به مرور و با پیشرفت علم بر فهرست مواد سمی افزوده می شود و این مواد باید از روند تولید حذف شوند.»
 

چطور اطمینان پیدا کنیم که ترکیبات مضر از محصولات آرایشی حذف شده اند؟

«تمام شرکت های تولید کننده محصول های آرایشی و بهداشتی موظفند فرمولاسیون کامل محصول ها را روی بسته بندی قید کنند. البته هنوز روی بسته بندی بسیاری از محصول ها می توانید ترکیب های «DEP» یا «پارابن» را بینید. انگشت اتهام در حال حاضر به سمت این محصول ها نشانه رفته است. مشکل اینجاست که گاهی جایگزین کردن ماده دیگری به جای ترکیب های مضر بسیار سخت است. مثلا به جای «MIT» که نوعی نگهدارنده بسیار حساسیت زا بود، پارابن ها جایگزین شدند، اما حتی همین ترکیب هم مشکوک به نظر می رسد و در حال حاضر جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد.»
 

آیا مضرات محصولات ارگانیک کمتر است؟

«محصولات آرایشی ارگانیک قدمتی 2 هزار ساله دارند. از قرن 20 به بعد است که کارخانجات لوازم آرایش شیمیایی راه اندازی شدند. به مرور طرفداران محصولات ارگانیک کم شد، اما پیش از آن تمام خانم ها از گیاهان و ترکیبات طبیعی برای زیباتر شدن کمک می گرفتند. در مصر باستان 3 هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح-ع- زنان روغن های گیاهی مانند پالم، روغن زیتون و گردو را با گیاهان معطر مخلوط و از آن برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب و پیشگیری از چین و چروک استفاده می کردند. در دست نوشته های یونان باستان نیز در رابطه با مصرف گلاب و گل یاس برای کاهش چین و چروک ها مطالبی یافت شده است. در رم داشتن پوستی روشن نماد زیبایی زنان بود. به همین دلیل زنان «آمیدون» برنج را با «کارمین» مخلوط می کردند و به پوستشان می زدند. برای حفظ زیبایی و طراوت پوست صورت هم ماسک هایی از جو و پیاز و عسل درست می کردند. آب انگور نیز به دلیل خواص ضدپیری میان زنان این سرزمین طرفداران بسیاری داشت. به مرور با گذر از قرون وسطی و اتمام قرن 19 با ایجاد کارخانجات صنعتی استفاده از مواد شیمیایی در لوازم آرایشی و محصولات شستشو رواج یافت و به دلیل استفاده راحت تر و تنوع بیشتر این مواد جایگزین مواد طبیعی شد. در قرن 21 با شناسایی عوارض ناشی از مصرف مواد آرایشی شیمیایی بر پوست و ارگان ها برخی برندها که پیش از آن نیز محصولات آرایشی خانگی عرضه می کردند محصولات آرایشی ارگانیک را در قالب برند وارد بازار کردند. در سال 2002 میلادی استانداردی با عنوان «COSMOS-Standard» برای این برند ها در نظر گرفته شد و از سال 2009 میلادی تعداد شرکت های تولید کننده محصولات ارگانیک روز به روز افزایش یافت.»
 

چرا محصولات آرایشی ارگانیک بر محصولات شیمیایی برتری دارند؟

«بیشتر محصولات ارگانیک از موم زنبور عسل و روغن های گیاهی و اسانس گل ها و ادویه جات یا پیگمنت های معدنی ساخته شده اند و حاوی ترکیباتی با منشاء نفتی مثل روغن های معدنی، سیلیکون، نیترات و فلزات سنگین و... نیستند. این مواد، که به وفور در مواد آرایشی کلاسیک یافت می شوند، مسمومیت زا هستند. ترکیبات شیمیایی برخلاف تصور عامه مردم در سطح پوست باقی نمی مانند و جذب لایه های عمقی تر شده و در بدن ذخیره می شوند. در مقایسه با ترکیبات شیمیایی، ترکیبات طبیعی مانند روغن های گیاهی و اسیدهای چرب موجود در مواد آرایشی ارگانیک روی بافت هیدرولیک سطحی پوست تاثیر مثبت می گذارند و سبب نرمی و لطافت می شوند. نگهدارنده های شیمیایی، سیلیکون، نیترات و فلزات سنگین موجود در مواد آرایشی کلاسیک تجمع ویتامین C را در بدن کاهش می دهند، سبب تخریب پروتیین های سلولی می شوند و متابولیسم سلولی را کند خواهند کرد. «پاروکسینزوات» هم ترکیبی شیمیایی است که به شدت محرک پوست و چشم است و باعث حساسیت های تماسی می شود. ترکیبات رنگی مخصوصا آن هایی که در رژلب استفاده و توسط خانم ها بلعیده می شود هم برای افراد مبتلا به آسم، اگزما و افراد حساس به آسپیرین مضر است. این ترکیبات از جمله دلایل ابتلای کودکان به بیش فعالی، سردردهای شدید، تاری دید، ریزش اشک و آبریزش بینی شناخته شده است. مواد آرایشی ارگانیک در مقایسه با مواد آرایشی کلاسیک، ترکیبات شیمیایی کمتری دارند و درنتیجه آسیب کمتری به پوست می رسانند و برای پوست مغذی ترند. بررسی های بسیاری نشان داده است با حذف بسیاری از مواد شیمیایی مخصوصا مواد شیمیایی نفتی ناراحتی های پوستی از جمله آکنه، درماتیت تماسی، التهاب ها و حساسیت ها کاهش می یابد. به گفته محققان، اپیدرم سالانه بیش از 2 کیلوگرم ترکیبات آرایشی را به خود جذب می کند و این موضوع بر سلامت افراد تاثیر منفی دارد. این ترکیبات نه تنها سلامت بشر، بلکه سلامت سیاره زمین را هم تهدید می کنند. فتالات ها درنهایت می توانند وارد آب رودخانه ها، دریاها و حتی شیر گاو ها و بدن ماهی ها شوند. در سال 2006 میلادی سازمان «World Wide
Fund for Nature» پس از آزمایش روی مواد غذایی به فروش رفته در اروپا اعلام کرد میزان فتالات های یافت شده در گوشت، شیر، مواد لبنی و حتی گوشت ماهی ها، بسیار بالاست. این ترکیبات باعث بروز اختلالات هورمونی، حساسیت و آسم می شوند.»
 

هنگام خرید مواد آرایشی ارگانیک چه نکاتی مهم هستند؟

«بهترین نوع مواد آرایشی ارگانیک آنهایی هستند که 95 درصد ترکیبات طبیعی و کمتر از 10 درصد افزودنی و نگهدارنده شیمیایی دارند. مواد آرایشی ارگانیک حاوی رنگدانه، اسانس و... شیمیایی نیستند و تماما از ترکیبات طبیعی به دست آمده اند. در مواد آرایشی کلاسیک معمولا از پارابن برای نگهداری استفاده می شود، اما بررسی های بسیاری نشان داده این مواد برای سلامت مضر است و به گفته محققان دانشگاه ریدنیگ در سال 2004 میلادی، می تواند منشاء ابتلا به سرطان پستان باشد. در این تحقیق 20 تومور سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد 18 مورد حاوی پارابن است. هنگام خرید محصولات ارگانیک باید به ترکیبات ماده آرایشی نگاهی بیندازید. در یک محصول باکیفیت باید حداقل بیش از 75 درصد ترکیبات تشکیل دهنده طبیعی باشد. به تاریخ انقضا هم توجه کنید. در صورتی که تاریخ انقضا یک ساله است؛ یعنی کیفیت ماده آرایشی ارگانیک پایین و حاوی مواد نگهدارنده های شیمیایی مانند فتالات هاست. گرچه تمام لوازم ارگانیک مواد نگهدارنده دارند، آن گروه که تاریخ انقضای 6 تا 9 ماهه دارند حاوی مواد نگهدارنده شیمیایی کمتری هستند.»
 

آیا کنترل و نظارتی روی محصولات ارگانیک انجام می شود؟

«درست است که پایه لوازم آرایش ارگانیک مواد طیبعی است، اما این موضوع بهانه ای برای فرار از نظارت نیست. در لوازم آرایش ارگانیک از ترکیبات گیاهی استفاده شده و برخلاف مواد آرایشی کلاسیک نظارت ها باید دقیق تر باشد. کنترل از مزرعه و از بخش کشاورزی که در آن ترکیبات اولیه به عمل می آید، شروع می شود. در اروپا و آمریکا استاندارد های خاصی به برند های تولید کننده محصولات ارگانیک داده می شود که نشانه کیفیت و سلامت این محصولات است.»
 

چرا مواد آرایشی ارگانیک گران قیمت تر هستند؟

به گزارش «بهپو» به نقل از «هفته نامه سلامت»، «الزاما همیشه این طور نیست ولی به طور حتم ترکیبات طبیعی باکیفیت گران قیمت تر از ترکیبات شیمیایی هستند. امروزه شعار «مصرف کمتر اما باکیفیت تر» طرفداران بیشتری دارد.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات