برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مصرف دو وعده ماهی در هفته، سپری در برابر بیماری های قلبی

مصرف دو وعده ماهی در هفته، سپری در برابر بیماری های قلبی سالهاست متخصصان قلب به مردم توصیه می کنند که هفته ای یک تا دو بار ماهی–ترجیحا از نوع چرب آن- بخورند. اکنون و پس از مطالعات بیشتر این نظریه تایید شده است که خوردن ماهی به مقابله با بیماری های قلبی کمک می کند.
کارشناسان تغذیه همواره بر مصرف ماهی و فواید بیشمار آن برای سلامت تاکید می کنند. حال محققان به دلیل محکم دیگری اشاره می کنند که شما را به مصرف بیشتر ماهی تشویق خواهد کرد.
به گزارش «بهپو»، سالهاست متخصصان قلب به مردم توصیه می کنند که هفته ای یک تا دو بار ماهی–ترجیحا از نوع چرب آن- بخورند. اکنون و پس از مطالعات بیشتر این نظریه تایید شده است که خوردن ماهی به مقابله با بیماری های قلبی کمک می کند.
انجمن قلب امریکا می گوید بزرگسالان می بایست هفته ای دو وعده 100 گرمی ماهی بخورند. بهترین انتخاب، ماهی های چرب با اسید چرب امگا3 بالاست. ماهی هایی مانند سالمون، تون البکور، قزل آلای دریاچه ای، ماهی ماکرل –خال خالی، شاه ماهی و ساردین است.
این انجمن هشدار می دهد هر کدام را می خواهید انتخاب کنید، فقط آن را سرخ نکنید. مطالعات نشان داده اند دوست داران ماهی سرخ شده بیشتر در معرض خطر نارسایی قلبی قرار دارند.
اصلی ترین اسید های چرب امگا3 موجود در ماهی، EPA و DHA هستند. EPA اثر ضد التهابی دارد که با سختی و تنگ شدن عروق مقابله می کند. سخت شدن و تنگی عروق عامل حمله قلبی است. فراتر از آن چربی های امگا3 خطر لخته شدن خون را کاهش می دهند و دوز بالای آن، تری گلیسیرید را هم کم می کند.
تنها منابع امگا3 ماهی های چرب نیستند؛ گردو، تخم کتان و دانه چیا هم منابع خوب آلفا لینولئیک اسید به حساب می آیند که ماده متشکله EPA بوده و پس از آن به DHA تبدیل می شود. مشکل اینجاست که تنها مقدار کمی از آلفا لینولئیک اسید تبدیل می شود و تغییرات ژنی انسان ها میزان این تبدیل را مشخص می کند.
انجمن قلب آمریکا می گوید: «هفته ای 110 گرم سالمون، نیاز روزانه شما را به امگا3 که در حدود 250 میلی گرم است، تامین می کند.»
آخرین توصیه های انجمن قلب با توصیه های گذشته اش در سال 2002 تفاوتی ندارد، با این تفاوت که اکنون شواهد بیشتری برای تایید آنها به دست آمده است.
مطالعه ای در دانشکده سلامت عمومی هاروارد انجام شده است و محققان بیش از پیش به تاثیر مثبت خوردن غذاهای دریایی سرشار از امگا3 پی برده اند، به ویژه وقتی این غذاها را جایگزین غذاهای ناسالم تر مثل گوشت بکنیم فواید آن بیشتر مشخص می شود. با مصرف گوشت، احتمال افزایش رسوب در عروق خونی و بالا رفتن مصرف چربی اشباع بیشتر می شود.
تعدادی از مطالعات وسیع انجام گرفته دریافته اند افرادی که حداقل هفته ای یک بار ماهی می خورند به طور متوسط خطر حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی قلبی عروقی را کاهش می دهند.
طبق دو تحقیق وسیع در امریکا جایگزینی 3 درصد کالری پروتیینی گوشت های فراری شده با پروتیین غذا های دریایی منجر به کاهش 31 درصدی خطر مرگ ناشی از عوارض قلبی یا سکته مغزی خواهد شد.
به نظر می رسد جایگزینی گوشت های قرمز و فراوری شده و انواع غذا های ناسالم تر با ماهی، راه حل طلایی دوری از ابتلا به بیماری های قلبی است، البته اگر ماهی سرخ نشده باشد. دو مطالعه وسیع روی 90 هزار امریکایی نشان داده است خوردن حداقل یک بار ماهی سرخ شده در هفته شانس ابتلا به نارسایی قلبی را تا 48 درصد افزایش می دهد.
انجمن قلب می گوید خوردن ماهی برای کسانی که در حال حاضر هم مبتلا به بیماری قلبی هستند مفید است. مطالعه ای روی افرادی که به سکته قلبی دچار شده بودند نشان داد کسانی که ظرف دو سال تحت مطالعه قرار گرفته بودند و می بایست دو بار در هفته ماهی می خوردند 27 درصد کمتر از آن هایی که تنها از روش های مراقبتی استاندارد بهره می گرفتند در معرض مرگ بودند.
آکادمی رژیم و مواد غذایی می گوید غذا های دریایی حاوی جیوه هستند و زنان باردار و کودکان خردسال می بایست از مصرف ماهی های بزرگ پرجیوه مثل کوسه، اره ماهی و خال خالی شاهی – شاه ماکرل- خودداری کنند.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، محققان می گویند برای بسیاری از بزرگسالان فواید خوردن ماهی، اگرچه حاوی جیوه باشند، بر نخوردن آن برتری دارد.
اگر ماهی دوست ندارید و می خواهید از مکمل های ماهی استفاده کنید آکادمی رژیم و مواد غذایی می گوید این مکمل ها جایگزین خوبی برای ماهی نیستند و از بیماری های قلبی پیشگیری نمی کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات