برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

وقتی ویتامین B12 بدن پایین می آید

وقتی ویتامین B12 بدن پایین می آید کمبود ویتامین B12 در بدن می‌تواند مجموعه‌ای از مشکلات جسمی از خستگی گرفته تا تغییرات عصب‌شناختی دایمی را متوجه فرد کند. ویتامین B12 که محلول در آب است نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای بدن همچون ترکیب DNA، تولید انرژی، سلامت سلول عصبی، تشکیل گلبول قرمز و عملکرد عصب شناختی دارد.
«ویتامین B12» –کوبالامین- از جمله ویتامین های محلول در آب است که نقش مهمی در تشکیل سلول های قرمز خونی، متابولیسم سلولی، عملکرد عصبی و تولید DNA بازی می کند.
به گزارش «بهپو»، منابع غذایی دارای ویتامین B12 شامل مرغ، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی است. ویتامین B12 در برخی محصولات غذایی غنی شده و همچنین به شکل مکمل های خوراکی هم وجود دارد. آمپول یا اسپری بینی ویتامین B12 هم برای مبتلایان به کمبود این ویتامین، تجویز می شود.
 

کمبود ویتامین B12

از آنجا که بدن قادر است تا چند سال ویتامین B12 مورد نیازش را ذخیره کند، کمبود آن نادر است. با این وجود، کمبود ویتامین B12 در گیاهخواران یا کسانی که تغذیه خوبی ندارند، دیده می شود. بدن قادر به ساختن ویتامین B12 نیست و تنها از منابع حیوانی قابل دریافت است. سالمندان، مبتلایان به بیماری های دستگاه گوارشی و افرادی که مدتی طولانی است داروهای کاهنده اسید معده مصرف می کنند هم در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارند.
اگر فردی مبتلا به کمبود ویتامین B12 باشد و آن را درمان نکند به کم خونی، ضعف و خستگی، ضعف عضلانی، مشکلات روده، آسیب عصبی و اختلالات خلقی دچار می شود. زبان سرخ رنگ و متورم، تپش قلب و تنگی نفس، سرگیجه، تاری دید و رنگ پریدگی هم از دیگر علایم کمبود این ویتامین است. 
بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا و اشکال در راه رفتن –تعادل نداشتن هنگام راه رفتن و گیج خوردن- هم از علایمی است که نشان می دهد با کمبود ویتامین B12 روبرو هستید.


افرادی که بیماری های زیر را دارند هم بیشتر در خطر کمبود ویتامین B12 قرار دارند:
  • گاستریت آتروفیک که در آن دیواره معده نازک می شود
  • کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 که بدن نمی تواند به راحتی ویتامین B12 را جذب کند
  • بیماری هایی که بر روده کوچک اثر می گذارند مثل بیماری کرون، بیماری سلیاک، رشد باکتری ها یا انگل ها در روده
  • بیماری های سیستم ایمنی مثل بیماری گریوز یا لوپوس
 
تحقیقات نشان می دهند کمبود ویتامین B12 در بروز برخی بیماری ها موثر است:
  • بیماری های قلب و عروق: ویتامین B12 در ترکیب با ویتامین B6 و ویتامین B9 –فولات، سطوح بالای هوموسیستئین را در خون کنترل می کند. غلظت بالای هوموسیستئین ممکن است خطر بیماری های قلب و عروق را افزایش دهد. به جز این اثر مثبت، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مکمل های ویتامین B12 به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کنند.
  • زوال عقل: کمبود ویتامین B12 با زوال عقل و عملکرد شناختی پایین در ارتباط است؛ اما مشخص نیست که آیا مصرف مکمل های ویتامین B12 به پیشگیری یا درمان زوال عقل می کند؟
  • بازده بهتر ورزشکاران: به استثنای کسانی که کمبود ویتامین B12 دارند شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مکمل های ویتامین B12 در ورزشکاران، انرژی آنها را افزایش می دهد یا قهرمانشان می کند.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «مایوکلینیک»، در صورت مصرف مکمل های ویتامین B12 با توجه به نیاز روزانه بزرگسالان -2.4 میکروگرم در روز- به دریافت دوز مناسب توجه کنید. با اینحال مصرف دوزهای بالای ویتامین B12 خطرناک نیست، چون بدن فقط مقدار مورد نیازش را جذب می کند و اضافه آن از طریق ادرار دفع می شود.
دوزهای خیلی بالای ویتامین B12، مثل دوزهایی که برای درمان کمبود این ویتامین تجویز می شود ممکن است باعث سرگیجه، سردرد، اضطراب، حالت تهوع و استفراغ شود. آمپول ویتامین B12 حاوی سطح بالایی از «سیانوکوبالامین» -نوع دست ساز ویتامین B12- است که تزریق آن به سرعت سطح ویتامین را در افرادی که کمبود دارند بالا می‌برد.
توصیه می‌شود افرادی که دارای علایم کمبود ویتامین B12 یا کم خونی ناشی از کمبود این ویتامین هستند به پزشک مراجعه کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات