برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تعدیل مزاج در بهار با کاهو سکنجبین

تعدیل مزاج در بهار با کاهو سکنجبین کاهو سکنجبین یکی از خوردنی‌ها با طبع معتدل است. کاهو سرد و سکنجبین طبع میانه‌ای دارد و برای آنهایی که در ایام عید به وفور تنقلات و شیرینی‌ با طبع گرم خورده‌اند مفید و تعدیل‌کننده مزاج است.
«کاهو سکنجبین» یکی از خوردنی‌ها با طبع معتدل است. کاهو سرد و سکنجبین طبع میانه‌ای دارد و برای آنهایی که در ایام عید به وفور تنقلات و شیرینی‌ با طبع گرم خورده‌اند مفید و تعدیل‌کننده مزاج است.
به گزارش «بهپو»، سکنجبین منافع سرکه را دارد و می‌تواند متعادل‌کننده حرارت و التهابات کبد باشد و در بریدن صفرا شهرت فراوانی دارد.
نام اصلی سکنجبین، سرکه انگبین بوده چون در قدیم آن را از ترکیب سرکه و عسل یا سرکه و شیره درست می‌کردند که در مقایسه با سکنجبین‌های امروزی که از سرکه و شکر تهیه می‌شود، مغذی‌تر بوده است البته لازم است بدانید، می‌توانید طبع سکنجبین را برای افراد گرم و سرد‌مزاجان تا حدودی تغییر دهید.
در طب سنتی مزاج کاهو سرد و تر است و سکنجبین مزاج گرم و خشک دارد به این دلیل که سکنجبین از ترکیب سرکه و عسل درست می‌شود که به اندازه معین جوشانده شده و اثرات گرم و خشکی را بر جای می‌گذارد، درواقع اثرات گرم و خشک سکنجبین با اثرات سرد و تر کاهو تا حدودی یکدیگر را خنثی می‌کنند.
می‌پرسید چگونه؟ اگر گرم مزاج هستید و در عید هله‌هوله زیاد خورده‌اید بهتر است به سکنجبین مقداری عرق کاسنی که مزاج سرد و خنکی دارد بیفزایید و همراه کاهو میل کنید، اما اگر سرد مزاج هستید خوب است چند شاخه نعنای تازه که طبع گرمی دارد، در سکنجبین قرار دهید تا عطر و اسانس نعنا را به خود بگیرد و مزه‌دار شود.
 

سکنجبین؛ شربتی برای طبع های مختلف

سکنجبین بسته به اینکه برای چه نوع مزاجی مصرف شود و برای درمان چه نوع بیماری بکار رود، ممکن است با سرکه، تمرهندی، آب نارنج، لیموترش، سیب ترش، گلابی ترش و یا به ترش تهیه شود و از نظر شیرینی ممکن است با عسل، دوشاب انگور و شیره خرما و غیره شیرین گردد و در هر یک از موارد و ترکیب های فوق با نسبت های مختلف بسته به اینکه بخواهند ترش یا شیرین باشد درست می شود.
مثلاً اگر سرکه و عسل مساوی گرفته شود نوشابه ای مایل به سردی به دست می آید که برای بیماری های بلغمی، باز کردن انسداد عروق، تقویت کبد و معده، تب های مزمن و رفع تشنگی نافع است.
اگر از سرکه و شکر سرخ برابر استفاده شود، مزه آن ترش خواهد بود و نوشابه مایل به سردی است و برای رفع صفرا، تب، باز کردن انسداد عروق، رفع تشنگی، ناراحتی های طحال، کبد و معده مصرف می شود.
در مورد مزاج های معتدل ممکن است مقدار عسل دو برابر سرکه یا بیشتر باشد تا نوشابه معتدلی حاصل شود.
اگر در نظر باشد برای مزاج های گرم تهیه شود سرکه آن بیشتر و اگر برای مزاج های سرد باشد عسل آن خیلی بیشتر در نظر گرفته می شود.
هم چنین در مورد بیماری های مختلفی که در نظر است با سکنجبین درمان شوند بسته به نوع بیماری سکنجبین با تخم گیاهان سرد و یا تخم گیاهان گرم درست می شود.
توجه داشته باشید اگر میزان سرکه سکنجبین از اعتدال خارج شود طبع آن سرد و برای مبتلایان به زخم معده و روده زیانبار می‌شود و اگر شیرینی آن زیاد شود طبع آن گرم و بسیار چاق‌‌کننده خواهد شد.
 
بیشتر بخوانید: آشنایی با سرکه انگبین و خواص بی شمار آن
 

نقش کاهو با سکنجبین پررنگ‌تر می‌شود!

کاهو یک سبزی مغذی و پرفیبر است که به رفع یبوست کمک می‌کند و طبع سرد آن از خشکی و گرمی مزاج می‌کاهد.
کاهو همراه سکنجبین نیکوترین اثر را در اعتدال و لینت مزاج دارد و بهتر است سکنجبین را به صورت خانگی و باعسل یا شیره تهیه کنید.
اگر کاهو را به تنهایی بدون سکنجبین مصرف کنیم ممکن است رطوبت، تری و سردی آن تاثیر نامطلوبی بر روی افرادی که سن بالا دارند یا دارای مزاج بلغمی هستند بر جای بگذارد؛ اما اگر به همراه سکنجبین مصرف شود این عوارض را به همراه نخواهد داشت.
سکنجبین نفوذ مواد را در بدن بیشتر می‌کند، باز کننده عروق بدن و مجاری است و خون بدن را تمیز می‌کند، از این جهت مصرف سکنجبین به تنهایی و یا با کاهو می‌تواند اثرات خوبی را بر بدن برجای بگذارد و و به دلیل گرم و خشک بودن سکنجین عوارض آن نیز با کاهو دفع می‌شود، در نتیجه این دو ماده عوارض یکدیگر را خنثی می‌کنند اما اثرات مثبت یکدیگر را خنثی نمی‌کنند./
بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی های سنتی ایرانی با طعم سلامت

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات