برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

به بهانه روز جهانی مراقبت از شنوایی - همه به گوش باشیم

به بهانه روز جهانی مراقبت از شنوایی - همه به گوش باشیم اثرات فیزیکی و روانی از دست دادن شنوایی قابل انکار نیست؛ از این رو برنامه های حمایتی چون روز جهانی مراقبت از شنوایی توجه همه را به مساله جلب می کند.
اثرات فیزیکی و روانی از دست دادن شنوایی قابل انکار نیست؛ از این رو برنامه های حمایتی چون روز جهانی مراقبت از شنوایی توجه همه را به مساله جلب می کند.
به گزارش «بهپو»، در اولین کنفرانس بین المللی پیشگیری و توانبخشی اختلالات شنوایی که در سال 2007 در چین برگزار شد، سازمان جهانی بهداشت «روز جهانی مراقبت از شنوایی» را به عنوان یک رویداد حمایتی سالانه پیشنهاد کرد و قرار شد سوم مارس هر سال روز جهانی شنوایی با اعلام شعاری نمادین برگزار شود. ارتقای سطح آگاهی و ترویج مراقبت از گوش و سلامت شنوایی مردم در سراسر جهان از اهداف این روز معرفی شده است.
در روز جهانی مراقبت از شنوایی 2018، سازمان بهداشت جهانی در نظر دارد با شعار «آینده را بشنو» توجه همه را به اهمیت موضوع افزایش تعداد ناشنوایان در سراسر جهان جلب کند.
پیام های کلیدی این رویداد موضوعات زیر را پررنگ خواهد کرد:
  • افزایش قابل انتظار شیوع کاهش شنوایی در جهان در سال های پیش رو (براساس پیش بینی های آماری)
  • تلاش هایی که برای پیشبرد اقدامات پیشگیرانه، ضروری است
  • اطمینان از اینکه مبتلایان به کم شنوایی به خدمات توانبخشی و محصولات و ابزارهای ارتباطی مورد نیاز دسترسی دارند
حدود 3 تا 5 درصد جمعیت ایران دارای اختلالات شنوایی هستند. اختلالات شنوایی، شایع ترین نقص مادرزادی در بدو تولد هستند. ناشنوایی بعد از عقب ماندگی ذهنی، رتبه دوم معلولیت ها را در کشور به خود اختصاص داده است. تشخیص کاهش شنوایی در شیرخواران و نوزادان به کمک روش های رایج بالینی دشوار است و از آنجا که محرومیت از شنوایی روی رشد تکلم، زبان و رشد اجتماعی–شناختی کودکان اثر سویی دارد و ممکن است تا دوران دبستان تشخیص داده نشوند بنابراین غربالگری شنوایی کلیه نوزادان در بدو تولد توصیه شده است.
ناشنوایی و کم شنوایی به طور کامل قابل درمان نیست؛ حتی اگر از به دنیا آمدن تمام نوزادان ناشنوا جلوگیری شود باز هم با افزایش سن عده ای از مردم دچار کم شنوایی خواهند شد. در این مقاله به علل مختلف ناشنوایی پرداخته ایم.
با توجه به فیزیولوژی گوش، روند شنیدن شامل دو بخش بزرگ انتقال صدا و درک صوت است. اگر در هر یک از این قسمت‌ها مشکلی پیش بیاید، احتمال کاهش حس شنوایی وجود دارد. گوش خارجی و گوش میانی وظیفه انتقال و افزایش شدت صوت را برعهده دارند. در گوش داخلی انسان نیز عصب شنوایی وجود دارد که با مغز در ارتباط است و صدا را تحلیل می‌کند. در این مقاله هم انواع علل کاهش شنوایی از پیرگوشی تا سکته گوش و درمان آنها مورد بررسی قرار گرفته است.
برخی بیماری ها هم هستند که علامتی از خود بر روی گوش ها به جای می گذارند. توجه به تغییر شکل ظاهری گوش و علایمی چون درد، عفونت، وزوز و خارش گوش بسیار مهم است؛ چون این علایم حکایت از بیماری خاص دارد. مثلا وجود چین در نرمه گوش با نام علامت فرانک شناخته شده و به معنای بیماری قلبی در فرد است. در مقاله «آنچه گوش ها درباره سلامتی می گویند» به بررسی این علایم و بیماری مرتبط با آنها پرداخته ایم.
روز جهانی مراقبت از شنوایی در واقع یک یادآوری به همه اقشار جامعه از نوزادان تا بزرگسالان است که حواسمان به نعمت بزرگ شنوایی باشد. باید چشم و گوشمان باز باشد و به نشانه ها توجه کنیم. علایم بیماری های گوش را جدی بگیریم و از کنارش بی تفاوت رد نشویم و از هرنوع کم شنوایی یا ناشنوایی ناخواسته پیشگیری کنیم. پیش بینی های آماری سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که آمار کم شنوایان و ناشنوایان در جهان رو به افزایش است. سبک زندگی مدرن و شهری و مشاغل پر سر و صدا نقش مهمی در کاهش شنوایی دارند. «آینده را بشنوید» و از سلامت گوش هایتان مراقبت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات