برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

امید به درمان انسداد ریه به کمک سلول های بنیادی

امید به درمان انسداد ریه به کمک سلول های بنیادی دانشمندان نشان دادند که سلول‌های بنیادی می‌توانند بعضی از آسیب‌های وارد شده را بر ریه انسان در اثر دود سیگار کاهش دهند؛ همانند کاهش آن در ریه موش. دستاوردها می‌تواند مسیر درمان را از طریق سلول درمانی برای بیمارانی با ناراحتی مزمن ریه مانند COPD و آسم هموار کند.
در همکاری میان Imperia- College Londo- و HKU دانشمندان نشان دادند که سلول‌های بنیادی می‌توانند بعضی از آسیب‌های وارد شده را بر ریه انسان در اثر دود سیگار کاهش دهند؛ همانند کاهش آن در ریه موش. دستاوردها می‌تواند مسیر درمان را از طریق سلول درمانی برای بیمارانی با ناراحتی مزمن ریه مانند COPD و آسم هموار کند.
به گزارش Stem Cell News، در مقالات اخیر که متعلق به انجمن ملی قلب و ریه Imperia- بود، بیان شده که سیگار کشیدن بر سلول‌های عضله صاف موجود در ریه‌های انسان موثر است. در تاثیرات مشاهده شده بدلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار که شامل آزاد شدن رادیکال‌های آزاد حاصل از استرس اکسیداتیو است، دیده شده که میتوکندری‌ها تنبل می‌شوند و انرژی کمتری تولید می‌نمایند. این سلول‌های آسیب‌دیده به مرور دچار آپپتوز یا مرگ برنامه‌ریزی شده‌سلولی می‌شوند.
تیم تحقیاتی دریافت زمانی که سلول‌های ریه در محیط کشت قرار می ‌گیرند و در این محیط شرایط مذکور به آنها القا می‌شود، کمتر دچار آپپتوز می‌شوند، این موضوع اشاره به نقش محافظتی ناشی از سلول‌های بنیادی دارد. در ادامه آنها میتوکندری‌های جدیدی را مشاهده کردند که از سلول‌های بنیادی منشا گرفته و به اطراف سلول‌های آسیب دیده مسیر هوایی می‌روند و عملکرد خود را از سر می‌گیرند. محققان همچنین این مطالعه را در سطح حیوانی گسترش دادند. در موشی که در معرض گاز اوزون قرار گرفته بود (علائم استرس اکسیداتیوی مشابهی را در ریه بوجود می‌آورد) مشاهده کردند قبل از تزریق سلول‌های بنیادی به دم موش، میتوکندری تنبل می‌شود و مرگ سلولی افزایش می‌یابد. محققین در ادامه آزمایش، در موش‌های تحت سل درمانی قرار گرفته، کاهش سلول‌های بافتی آسیب دیده را پس از 24 ساعت مشاهده نمودند (اثراتی شبیه به کاهش التهاب در ریه) این موضوع به اثرات محافظتی سلول‌های بنیادی که در سلول‌های ریه انسان مشاهده شده بود اشاره می‌کند. در واقع نتایج بدست آمده می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که آسیب‌های ناشی از دود سیگار و اوزون می‌تواند در تمام حیوانات توسط استفاده از سلول‌های بنیادی کاهش یابد. مخصوصا سلول درمانی می‌تواند در درمان اثرات ناشی از استرس اکسیداتیو در بیماری COPD موثر باشد.
بر اساس مطالعات سایر محققین، بیماران مبتلا به آسم اثرات سلولی مشابهی با بیماران COPD نشان می‌دهند و سلول درمانی می‌تواند برای هر دو گروه موثر باشد. البته شواهدی برای بی خطر بودن این روش نیز لازم است و همچنین محققان باید بر موانع استفاده از سلول درمانی غلبه کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات