برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

لزوم توجه به کمبود ویتامین D در سالمندان

لزوم توجه به کمبود ویتامین D در سالمندان بررسی های اخیر نشان دهنده آن است کمبود ویتامین D میان سایر گروه های سنی از جمله برخی از گروه های سالمندان رایج شده بنابراین بحث در مورد مصرف مکملهای ویتامین D در این گرو هها از جمله سالمندان مطرح است.
در گذشته کمبود شدید ویتامین D میان کودکان رواج داشت و به بیماری «ریکتز » یا «راشیتیسم » یا «نرمی استخوان » می انجامید. اکنون با بهبود تغذیه و غنی سازی شیر خشک و شیر موارد نرمی استخوان واضح در کودکان چندان شایع نیست، اما بررسی های اخیر نشان دهنده آن است کمبود ویتامین D میان سایر گروه های سنی از جمله برخی از گروه های سالمندان رایج شده بنابراین بحث در مورد مصرف مکملهای ویتامین D در این گرو هها از جمله سالمندان مطرح است.

کسانی که به اندازه کافی غذاهای حاوی ویتامین D نمی خورند(ماهی و روغن ماهی، زرده تخم مرغ، شیر غنی شده با ویتامین D و جگر گاو و گوسفند)، افرادی که کمتر در معرض نور خورشید قرار دارند و همچنین تیره پوستان از جمله کسانی هستند که خطر کمبود ویتامین D آنها را تهدید می کند. در بین گروه های سنی جمعیتی، سالمندان بیشتر در معرض این عوامل خطرساز هستند.

بیشتر بخوانید: آیا لازم است ویتامین D مصرف کنم؟

بسیاری از سالمندان به دلایل متفاوت ممکن است نتوانند رژیم غذایی غنی از ویتامین D مصرف کنند. سالمندان به علت بیماریهای متفاوت ممکن است زمین گیر شوند و نتوانند از خانه خارج شوند و در معرض نور آفتاب قرار گیرند. همچنین توانایی پوست برای ساختن ویتامین D با افزایش سن کاهش می یابد. بالاخره برخی بررسی ها نشان داده اند سالمندان با پوست تیره تر در معرض خطر بالای کمبود ویتامین D قرار دارند. ویتامین D برای اینکه بتواند در بدن عمل کند، باید کلیه ها آن را به شکل فعال آن (۱و 25 دی هیدروکسی ویتامین D) تبدیل کند. با افزایش سن، توانایی کلیه های شما هم برای این تبدیل کاهش می یابد و به این دلیل خطر کمبود ویتامین D در شما افزایش می یابد. بیماریهای متفاوتی ممکن است مانع از جذب کافی ویتامین D از دستگاه گوارش شوند، از جمله بیماریهای التهابی روده مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک (حساسیت به پروتئین گندم)، فیبروز کیستیک (یک بیماری ارثی که ممکن است ریه ها و روده ها را درگیر کند. چاقی هم می تواند در کمبود ویتامین D موثر باشد. ویتامین D می تواند به وسیله سلولهای چربی از خون استخراج شود و به این ترتیب میزان این ویتامین در خون تغییر کند. افراد چاق (شاخص توده بدنی یا BMI 30 و بالاتر) اغلب میزان پایین تری از ویتامین D در خون دارند.

با این وجود سالمندان نباید بدون تجویز پزشک و خودسرانه ویتامین D مصرف کنند. نظر کارشناسان در حال حاضر این است که گرچه در اغلب سالمندان اندازه گیری میزان ویتامین D خون ممکن است لازم نباشد، اما در سالمندان و سایر افرادی که در معرض خطر بالای کمبود ویتامین D هستند، این اندازه گیری باید انجام گیرد و در صورت پایین بودن میزان ویتامین D درمان آغاز شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات