برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ویتامین D شاخصی برای احتمال ابتلا به ام اس

ویتامین D شاخصی برای احتمال ابتلا به ام اس نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد بررسی میزان ویتامین D خون می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا فرد در معرض خطر ابتلا به ام‌اس قرار دارد یا خیر.
نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد بررسی میزان ویتامین D خون می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا فرد در معرض خطر ابتلا به ام‌اس قرار دارد یا خیر.
این مطالعه که شامل شمار زیادی از زنان بود، نشان می‌دهد که اصلاح کمبود ویتامین D در زنان جوان و میانسال ممکن است خطر ابتلا به ام‌اس را در آینده کاهش دهد. در این مطالعه، محققان از مخزن نمونه خون بیش از ۸۰۰ هزار زن فنلاندی استفاده کردند. محققان دریافتند بعد از به طور میانگین ۹ سال از گذشت دریافت نمونه خون، ۱۰۹۲ زن مبتلا به ام‌اس تشخیص داده شدند. محققان این زنان را با ۲۱۲۳ زن سالم مقایسه کردند. میزان ویتامین D کمتر از ۳۰ nmol/L کمبود این ویتامین تلقی شد. میزان ناکافی بین ۳۰ تا ۴۹ (nmol/L) و میزان کافی ۵۰ nmol/L یا بالاتر بود. در بین زنان مبتلا به ام‌اس، ۵۸ درصد دارای کمبود ویتامین D بودند، درحالیکه ۵۲ درصد زنان سالم دچار کمبود این ویتامین بودند. محققان دریافتند به ازای افزایش هر ۵۰ nmol/L میزان ویتامین D خون، خطر ابتلا به ام‌اس در سنین بالاتر تا ۳۹ درصد کاهش می‌یابد. مونگر در ادامه می‌افزاید: «تحقیقات بیشتری برای تعیین دوز مصرف مطلب به منظور کاهش خطر ابتلا به ام‌اس نیاز است.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات