برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر رژیم غذایی والس بر درمان ام اس

تاثیر رژیم غذایی والس بر درمان ام اس اگر مبتلا به ام اس هستید داشتن یک رژیم غذایی سالم به بهتر شدن حالتان کمک زیادی می کند. اما متخصصان مطمئن نیستند یک رژیم غذایی خاص در تخفیف علائم موثر باشد، زیرا هنوز مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده است.
اگر مبتلا به ام اس هستید داشتن یک رژیم غذایی سالم به بهتر شدن حالتان کمک زیادی می کند. اما متخصصان مطمئن نیستند یک رژیم غذایی خاص در تخفیف علائم موثر باشد، زیرا هنوز مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده است.
یک رژیم غذایی که اسم آن را زیاد می شنوید پروتکل والس است و به نام رژیم غذایی والس نیز شناخته می شود. این نام به افتخار خانم تری والس پزشک مخترع این رژیم، نامگذاری شده است. پس از اینکه دکتر والس دچار ام اس شد، شروع به مطالعه در مورد غذاها و ویتامین ها کرد و رژیم غذایی خود را بر اساس تحقیقاتش تغییر داد. ایشان می گوید این کار به بهتر شدن علائم بیماری اش کمک زیادی کرد.
 

پروتکل والس چیست؟

این رژیم نسخه ای از رژیم غذایی غارنشینی (پالئو) است و بر اساس این عقیده شکل گرفته که انسان باید شبیه اجداد اولیه اش غذا بخورد و از غذاهایی که در چند صد سال اخیر تولید می شود مثل گندم و غذاهای فراوری شده پرهیز کند.
در پروتکل والس شما مقدار زیادی از مواد زیر را می خورید:
  • گوشت و ماهی
  • سبزی، خصوصا سبزیجات سبز برگ
  • میوه های رنگ روشن مثل انواع توت ها
  • چربی حیوانی و گیاهی، خصوصا اسید چرب امگا3
 
مواد غذایی زیر را نباید بخورید:
  • تخم مرغ و لبنیات
  • غلات سبوس دار (مثل گندم، برنج و جو)
  • حبوبات (انواع نخود ها و لوبیا ها)
  • سبزیجات سولاناسه یا نایت شید (گوجه، بادمجان، سیب زمینی و فلفل ها)
  • شکر
 

آیا رژیم والس برای ام اس موثر است؟

والس ادعا می کند رژیم غذایی اش او را از روی صندلی چرخدار بلند کرد و به دوچرخه سواری مسیرهای طولانی رسانده است. با وجود اینکه تجربه شخصی او از این رژیم بسیار امیدوار کننده به نظر می آید اما مطالعات زیادی که نشان دهنده تاثیر آن بر دیگران باشد، وجود ندارد.
یک تحقیق کوچک نشان می دهد مبتلایان به ام اس که به رژیم والس/پالئو روی آوردند خستگی کمتری را تجربه می کنند. اما افرادی که تحت مطالعه قرار گرفتند، ورزش، کشش، مدیتیشن، ماساژ درمانی و درمان با تحریک الکتریکی را نیز تجربه کردند، بنابراین بسیار مشکل است با اطمینان بگوییم رژیم غذایی، علائم آن ها را کاهش داده است.
با کمک انجمن ملی ام اس، والس و تیم او در دانشگاه لوا درحال انجام تحقیقات گسترده ای هستند که رژیم والس را با بقیه رژیم ها از جمله رژیم سوانک که کارشناسان به بیماران توصیه می کنند، مقایسه می کند.
پیش از شروع رژیم والس با پزشک خود مشورت کنید. این رژیم ویتامین ها و مواد مغذی زیادی را در بر دارد اما ممکن است فرد نتواند به اندازه کافی ویتامین یا کالری دریافت کند. ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند که همزمان با یک کارشناس تغذیه خبره در ام اس نیز ملاقات و مشورت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پژوهشگرپژوهشگرپاسخ به این نظر در مطالب ارائه‌شده، چند اشتباه وجود دارد که خوب است تصحیح شود: نخست اینکه رژیم غذایی والس (Wahls diet)، همان پروتکل والس (Wahls protocol) نیست. پروتکل والس از بخش‌هایی متفاوت تشکیل شده است که سه رژیم غذایی، هستة مرکزی آن را تشکیل می‌دهد و موارد بسیار مهم دیگری از‌جمله انواع تمرین‌های ورزشی (مانند تمرین‌های مربوط به بازآموزی عصبی‌ماهیچه‌ای و تمرین‌های قلبی‌عروقی)، روش‌های کاهش فشار روانی (مانند مراقبه یا مدیتیشن)، کاهش بار سموم (داخلی و خارجی)، توجه به برخی از روش‌های پزشکی جایگزین (مانند ماساژ‌درمانی و طب سوزنی) و مد‌نظر‌قرار‌دادن مصرف برخی مکمل‌های کلیدی برای سلامت مغز (مانند کوآنزیم کیوتن)، سایر اجزای پروتکل والس را تشکیل می دهند. دوم، اینکه عنوان شده مصرف غلات سبوس‌دار در رژیم غذایی ممنوع است، درست نیست. صحیح آن است که در هر سه رژیم غذایی ارائه‌شده در پروتکل والس (والس، والس -پالئو و والس -پالئو -پلاس)، مصرف مواد غذایی دارای گلوتن ممنوع است و باید توجه داشته باشید که برنج، به‌هیچ‌وجه یک غلة دارای‌گلوتن نیست. در سطح یکم از رژیم غذایی مصرف برنج و حبوبات به میزان متعارف آزاد است. در سطح دوم نیز، مصرف این مواد مجاز است اما به میزان یک وعده در هفته محدود می‌شود. همچنین، مصرف تخم‌مرغ در‌صورتی‌که حساسیت به آن تأیید شود ممنوع است (و دکتر والس صریحا در کتاب خود، پروتکل والس، ذکر می‌کند که چنانچه واکنش حساسیتی به تخم‌مرغ نداشته باشید می‌توانید از آن استفاده کنید اما تخم مرغ‌های محلی را انتخاب کنید) سوم، پژوهش‌های دکتر والس و همکارانش در دانشگاه آیووا (Iowa university) ایالات متحده انجام می‌پذیرد و کلمه دانشگاه لوا درست نیست. همچنین، رژیم غذایی والس برای آنکه حداکثر میزان مواد مغذی (ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری، آن‌هم بر اساس RDA) را دارا باشد که یک رژیم غذایی متعارف و معمول فاقد آن است طراحی شده است. بنابراین، عبارت "این رژیم ویتامین ها و مواد مغذی زیادی را در بر دارد اما ممکن است فرد نتواند به اندازه کافی ویتامین یا کالری دریافت کند" ،عبارت درستی نیست.

دیدگاه و نظــرات