برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تسکین علائم آفتاب سوختگی با مصرف مکمل ویتامین دی

تسکین علائم آفتاب سوختگی با مصرف مکمل ویتامین دی مطالعه جدید بالینی نشان می‌دهد مصرف دوز بالای ویتامین D یک ساعت بعد از آفتاب سوختگی به شکل قابل توجهی موجب کاهش قرمزی پوست، تورم، و التهاب می‌شود.
مطالعه جدید بالینی نشان می‌دهد مصرف دوز بالای ویتامین D یک ساعت بعد از آفتاب سوختگی به شکل قابل توجهی موجب کاهش قرمزی پوست، تورم، و التهاب می‌شود.
محققان مرکز پزشکی بیمارستان کلولند اوهایو به ۲۰ شرکت کننده به طور تصادفی قرص دارونما یا ویتامین D با دوز ۵۰, ۰۰۰، ۱۰۰, ۰۰۰، یا ۲۰۰, ۰۰۰ IU یک ساعت بعد از قرارگیری در معرض لامپ کوچک UV و آفتاب سوختگی ناحیه کوچکی از داخل دست دادند.
محققان این افراد را ۲۴، ۴۸، ۷۲ ساعت و یک هفته بعد از این آزمایش بررسی کرده و نمونه‌های پوستشان را برای آزمایش بیشتر جمع آوری کردند.
محققان دریافتند شرکت کنندگانی که بالاترین دوز ویتامین D را دریافت کرده بودند، از فواید بلندمدتی نظیر التهاب کمتر پوست ۴۸ ساعت بعد از آفتاب سوختگی برخوردار بودند. شرکت کنندگان با بالاترین میزان ویتامین D در خونشان هم کمتر دچار قرمزی پوست شده بودند.
دکتر کورت لو، سرپرست گروه تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم فواید ناشی از مصرف ویتامین D وابسته به دوز آن است.»
وی می‌افزاید: «فرضیه ما این است که ویتامین D از طریق کاهش سریع التهاب به موانع محافظتی پوست کمک می‌کند. ویتامین D نه تنها قادر به توقف التهاب است بلکه موجب فعال سازی ژن‌های ترمیم پوست هم می‌شود.»
نتایج نشان می‌دهد ویتامین D موجب افزایش میزان آنزیم‌های ضدالتهابی موسوم به آرژیناز-۱ در پوست می‌شود. این آنزیم موجب افزایش‌ترمیم پوست بعد از آسیب می‌شود و به فعال سازی سایر پروتئین‌های ضدالتهابی نیز کمک می‌کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات