برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر مصرف پروتئین سویا بر بهبود بیماری های التهابی روده

تاثیر مصرف پروتئین سویا بر بهبود بیماری های التهابی روده محققانی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در آمریکا کشف کرده‌اند که با افزودن پروتئین سویا به رژیم غذایی، علائم مرتبط با بیماری التهابی روده، مانند التهاب روده بزرگ و نقص سیستم حفاظتی روده بهبود می‌یابد. مطالعه روی موش‌ها می‌تواند زمینه لازم برای هموار ساختن مطالعات انسانی و ایجاد استراتژی‌های درمانی موثر برای این بیماری را فراهم کند.
محققانی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در آمریکا کشف کرده‌اند که با افزودن پروتئین سویا به رژیم غذایی، علائم مرتبط با بیماری التهابی روده، مانند التهاب روده بزرگ و نقص سیستم حفاظتی روده بهبود می‌یابد. مطالعه روی موش‌ها می‌تواند زمینه لازم برای هموار ساختن مطالعات انسانی و ایجاد استراتژی‌های درمانی موثر برای این بیماری را فراهم کند.
یافته‌های این گروه در ژورنال بیوشیمی تغذیه‌ای چاپ شده است. بیماری‌های التهابی روده (IBD) مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، حدود 3.1 میلیون بزرگسال را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار داده است.
یافتن راه‌هایی برای تسکین علائم بیماری‌های التهابی روده، بسیار مهم است؛ زیرا التهاب مزمنی که مشخصه این بیماری است، عامل خطر عمده‌ای برای سرطان روده بزرگ محسوب می‌شود. همچنین التهاب کولون مانع از عملکرد صحیح سیستم حفاظتی روده شده و باعث افزایش نفوذپذیری روده می‌گردد.
مطالعات گذشته نشان داده بودند که ممکن است دانه‌های سویا، دارای تاثیرات پیشگیرانه بر سرطان باشد. در حالی که برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سویا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، دیگر مطالعات نتایج مختلطی را به دست آوردند.
مطالعات اخیر در مدل‌های حیوانی IBD، نتایج امیدوارکننده‌ای درباره تاثیر پروتئین سویا بر این بیماری نشان داده است. با این وجود، بسیاری از سوالات در مورد مکانیسم‌های زمینه‌ای اثر ضد التهابی سویا باقی ‌مانده است.
این گروه، تاثیر پروتئین سویا بر التهاب و عملکرد حفاظتی روده در موش‌ها را در مطالعه جدید بررسی کردند. آنها 12 درصد از منابع دیگر پروتئین‌ها در رژیم غذایی موش‌ها را با کنسانتره پروتئین سویا جایگزین کردند. میزان کنسانتره پروتئین سویا جایگزین‌شده، معادل مقداری بود که می‌تواند به طور بالقوه در انسان هم استفاده می‌شود.
محققان دریافتند که کنسانتره پروتئین سویا دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و محافظ سلولی (cytoprotective) بر سلول‌های روده انسان که در آزمایشگاه کشت داده شده، است.
علاوه بر این در موش‌های مبتلا به بیماری‌های التهابی روده، جایگزینی تنها 12 درصد از سایر پروتئین‌ها با پروتئین سویا، برای توقف کاهش وزن بدن و بهبود تورم طحال کافی بود. این شواهد نشان می‌دهد که کنسانتره پروتئین سویا ممکن است شدت التهاب را تعدیل کند.
کنسانتره پروتئین سویا، نشانگر‌های التهاب روده و نقص عملکرد حفاظتی روده در موش‌های مبتلا به بیماری‌های التهابی روده را کاهش می‌دهد.
سویا در حال حاضر به عنوان یک جایگزین در دسترس برای گوشت استفاده می‌شود. محققان در مطالعات آینده به دنبال کشف این موضوع هستند که آیا این یافته‌ها می‌تواند در انسان نیز تکرار شود یا خیر.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات