برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ضایعات پوستی شایع در بیماری التهابی روده

ضایعات پوستی شایع در بیماری التهابی روده ۲۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، اختلالات پوستی را هم تجربه می کنند. معمولا علایم پوستی با شعله ور شدن بیماری ظاهر و با بهبود بیماری ناپدید می شوند. درمان بیماری التهابی روده بهترین کمک برای تسکین علایم پوستی آن است

بیماری التهابی روده یا IBD به التهابات مزمن همه یا بخشی از دستگاه گوارش می گویند. این بیماری عمدتا به صورت بیماری کرون و کولیت اولسراتیو ظاهر می شود. هر دو این بیماری ها با اسهال شدید، درد، خستگی و کاهش وزن همراهند. التهاب روده ها اغلب با تظاهرات خارج روده ای مثل بثورات پوستی و زخم های دهانی همراه است.

به گزارش «بهپو»، ۲۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، اختلالات پوستی را هم تجربه می کنند. معمولا علایم پوستی با شعله ور شدن بیماری ظاهر و با بهبود بیماری ناپدید می شوند. درمان بیماری التهابی روده بهترین کمک برای تسکین علایم پوستی آن است.

در ادامه به برخی از ناراحتی های پوستی اشاره می کنیم که از عوارض بیماری التهابی روده هستند.

 

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای تغذیه در بیماری های التهاب روده

 

اریتم نودوزوم

اریتم نودوزوم شایع ترین مشکل پوستی مرتبط با بیماری التهابی روده (IBD) است و به پاسخ سیستم ایمنی بدن نسبت به باکتری های روده مربوط می شود. اریتم نودوزوم  باعث ایجاد توده‌های حساس و قرمز رنگ روی ساق پا می‌شود که می‌تواند کبود به نظر برسد. ممکن است با علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب و درد شروع شود. این برجستگی ها زمانی که بیماری التهاب روده شعله ور می شود ظاهر می شوند و زمانی که آن را درمان می کنید از بین می روند. برای کاهش درد، پاهای خود را بالا نگه دارید و از کمپرس خنک استفاده کنید. داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن نیز ممکن است کمک کنند.

پیودرما گانگرنوزوم

پیودرما گانگرنوزوم شایع ترین مشکل پوستی در افراد مبتلا به IBD و شدیدترین آن است. با یک برآمدگی کوچک و قرمز رنگ، معمولا روی پاهای شما یا نزدیک جایی که جراحی کرده اید، شروع می شود. ظرف چند ساعت یا چند روز، به یک زخم یا زخم بزرگ و دردناک تبدیل می‌شود. پزشکان از علت آن مطمئن نیستند. درمان آن می تواند سخت باشد. رایج ترین درمان، مصرف روزانه استروئیدها همراه با مراقبت از زخم و داروهایی است که روی پوست خود می‌مالید.

شقاق مقعد

بیماری التهابی روده می تواند باعث پارگی های کوچک در پوست اطراف مقعد شود که به آن شقاق یا فیشر مقعد می گویند. خون در مدفوع و درد در هنگام اجابت مزاج از عوارض شقاق مقعد است. بیشتر آنها خود به خود بهبود می یابند، اما حمام های گرم و پمادها می توانند درد یا خارش را کاهش دهند. اگر شقاق به خودی خود از بین نرود، پزشک ممکن است دارویی برای کمک به شل شدن ماهیچه های این ناحیه تجویز کند که به بهبود پارگی کمک می کند.

 

آکنه

برخی از داروهایی که برای درمان بیماری التهابی روده مصرف می شود می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث مشکلات پوستی شوند. مثلا استروئیدها می توانند باعث آکنه شدید و پف صورت شوند. سایر عوارض جانبی این داروها ممکن است شامل علائم کشش، ترک های پوستی (استرچ مارک)، تورم مچ پا و بهبود آهسته زخم باشد.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن و خارش پوست  و درد شود. محققان در مورد چرایی ارتباط آن با IBD به نتیجه نرسیده اند، اما افراد مبتلا به بیماری کرون هشت برابر بیشتر در معرض پسوریازیس هستند. ممکن است ترکیبی از ژن ها و سیستم ایمنی بدن باشد که شما را در معرض خطر ابتلا به هر دو بیماری قرار می دهد. علایم پسوریازیس با کرم‌ها، داروهای خوراکی یا نور درمانی تسکین پیدا می کند.

فیستول انتروکوتانئوس

فیستول انتروکوتانئوس که به فیستول گوارشی هم معروف است یک تونل کوچک بین روده و پوست است؛ معمولاً از راست روده تا واژن، مثانه یا باسن. ممکن است مواد زائد یا چرک نشت کند و باعث درد یا تورم شود. فیستول گوارشی در مبتلایان به بیماری کرون شایع تر از کولیت اولسراتیو است. درمان فیستول پیچیده است. بسته به اینکه کجاست و شدت آن چقدر است، ممکن است به دارو یا جراحی نیاز داشته باشید.

زایده های پوستی

حدود یک سوم از افراد مبتلا به بیماری کرون دارای زایده های پوستی (اسکین تگ) در اطراف مقعد هستند. این زایده ها به دلیل تورم ناشی از هموروئید رخ می دهند. هنگامی که تورم کاهش می یابد، پوست ضخیم تر می شود و فلپ های سفت یا صاف، نرم و بدون درد تشکیل می شود. اگر ذرات مدفوع به این زایده های پوستی بچسبند، می توانند پوست شما را تحریک کنند. بهداشت خوب بهترین راه برای جلوگیری از ناراحتی ناشی از زایده های پوستی است.

آفت دهان

آفت دهان یکی از عوارض بیماری التهابی روده است که معمولا در دوره عود بیماری ظاهر می شود. البته می تواند از عوارض داروهایی که مصرف می کنید هم باشد. خوردن غذاهای ترش، تند یا گرم برای کسی که آفت دهان دارد بسیار آزار دهنده است. زخم ها با درمان بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو از بین می روند. دهانشویه مخصوص نیز می تواند به رفع زخم ها کمک کند.

آکرودرماتیت انتروپاتیک

اگر IBD منجر به اسهال مداوم شود، می تواند باعث از دست رفتن روی در مدفوع شود. به این وضعیت آکرودرماتیت انتروپاتیک می گویند؛ اختلالی که باعث ایجاد بثورات پوسته پوسته یا تاول هایی می شود که معمولاً روی دست ها، پاها، صورت یا اندام تناسلی شما ایجاد می شود. درمان ساده است: از مکمل روی استفاده کنید.

 

پیودرما وژتانس

پیودرما وژتانس یک بیماری نادر است و در برخی از افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو دیده می شود. مانند بسیاری از مشکلات پوستی مرتبط با IBD، محققان معتقدند که این بیماری ناشی از مشکلات سیستم ایمنی است. پیودرما وژتانس منجر به ایجاد تاول یا لکه‌هایی در اطراف کشاله ران یا زیر بازوها می‌شود که با بهبودی تیره‌تر می‌شوند. هیچ درمان استانداردی وجود ندارد، اما درمان IBD کلید درمان این ناراحتی پوستی است.

 

واسکولیت لکوسیتوکلاستیک

واسکولیت به معنای التهاب رگ های خونی است و لکوسیتوکلاستیک به سلول های ایمنی اشاره دارد که در دیواره رگ های خونی جمع می شوند. واسکولیت لکوسیتوکلاستیک یک وضعیت نادر است و به نظر پزشکان ناشی از مشکلات ایمنی IBD است. واسکولیت لکوسیتوکلاستیک باعث بروز لکه های قرمز برجسته روی پاها می شود که گاهی اوقات خارش یا درد دارند. اگر شدید باشد، ممکن است به زخم‌های باز یا تاول‌های بزرگ تبدیل شوند. واسکولیت معمولا با درمان IBD از بین می رود.

ویتیلیگو

ویتیلیگو باعث می شود پوست شما رنگ خود را به صورت لکه هایی از دست بدهد. در افراد مبتلا به IBD کمی شایع تر است، شاید به دلیل یک پیوند ژنتیکی یا به دلیل چیزی که با سیستم ایمنی مرتبط است. درمان ها شامل داروها، کرم ها و نور درمانی است.

چماقی شدن ناخن ها

در این حالت پوست زیر ناخن‌ها ضخیم‌تر می‌شود و باعث می‌شود نوک انگشتانتان بزرگ‌تر و ناخن ها در اطراف آن‌ها خمیده شوند. اگر مبتلا به IBD هستید، احتمالاً به دلیل برخی مواد شیمیایی در خونتان، احتمال چماقی شدن ناخن ها بیشتر است. هیچ درمانی وجود ندارد، اما درمان IBD به بهبود آن کمک کند.

بیماری پروانه ای

اگر سال‌هاست به بیماری کرون مبتلا هستید احتمال اینکه به بیماری پروانه ای (اپیدرمولیز بولوزا) دچار شوید بیشتر است. این اختلال باعث ایجاد تاول در زانو، آرنج، دست و پا می شود. التهاب مداوم در روده ها می تواند عامل این وضعیت باشد. استروئیدها و انواع دیگر داروها می توانند اپیدرمولیز بولوزا را درمان کنند، اما باید از ورزش های تماسی یا هر چیزی که می تواند به پوست شما آسیب برساند نیز اجتناب کنید.

 

سندرم سوئیت

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»،‌سندرم سوئیت با تب و برجستگی های قرمز کوچکی شروع می شود که به سرعت روی بازوها، گردن، سر یا تنه بدن ظاهر می شود. برجستگی ها به راش دردناک تبدیل می شوند. پزشکان دقیقاً دلیل آن را نمی دانند، اما سندرم سوئیت می تواند در پاسخ به IBD ظاهر شود. شما می توانید آن را با استروئیدها، چه به شکل قرص یا یک کرم، درمان کنید، اما بازگشت سندرم سویت معمول است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات