برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چه کنیم که به هپاتیت مبتلا نشویم

هپاتیت به معنای التهاب کبد است. ویروس‌های مختلفی می‌توانند باعث هپاتیت شوند. اصلی‌ترین انواع بیماری هپاتیت شامل هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C هستند. علائم هپاتیت نوع A غالبا شبیه به علائم التهاب معده‌ای و روده‌ای یا گاستروآنتریت ویروسی هستند. در اکثر موارد مشکل افراد مبتلابه هپاتیت نوع A در مدت یک ماه برطرف می‌شود. هپاتیت نوع B و C هم می‌توانند باعث بیماری ناگهانی و حاد شوند. باوجوداین، هپاتیت نوع B و C می‌توانند منجر به سرطان کبد یا یک التهاب مزمن شوند که می‌تواند آسیب شدید کبدی به نام سیروز را به بارآورند.
آلودگی باعث سرایت هپاتیت می‌شود هپاتیت A از طریق خوردن غذاها و نوشیدن نوشیدنی‌هایی سرایت می‌کند که آلوده به مدفوع فرد مبتلابه هپاتیت هستند. علاوه بر این، از طریق تماس نزدیک با یک فرد مبتلابه هپاتیت نیز دچار هپاتیت می‌شوید. برای مثال، از طریق عوض کردن پوشک کودک مبتلابه هپاتیت و از طریق تماس جنسی با فرد مبتلابه هپاتیت مبتلابه هپاتیت خواهید شد. علاوه بر این، بهداشت ضعیف نیز خطر ابتلا به هپاتیت C را افزایش می‌دهد. هپاتیت B و C اساسا از طریق خون، منی و دیگر مایع‌های بدن که عفونی‌شده‌اند به فرد دیگر سرایت می‌کنند.
محصولات غذایی و آب آشامیدنی آلوده شیوع هپاتیت A به دلیل مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها و سالادهای آلوده بوده است. برای جلوگیری از هپاتیت A باید محصولات غذایی همچون میوه‌ها و سبزی‌ها را پیش از مصرف به‌خوبی بشویید، حتی اگر میوه‌ها و سبزی‌های مصرفی شما پوست کندنی باشند. حتی با نوشیدن آب آلوده نیز به هپاتیت A مبتلا خواهید شد، به همین دلیل توصیه می‌شود که پیش از مصرف آب رودخانه یا آب برکه آن را بجوشانید و سپس مصرف کنید. حتی‌الامکان سعی کنید که از آب‌های معدنی بسته‌بندی‌شده استفاده کنید و از خوردن یخ خودداری کنید، مگر آنکه یخ از آب بطری شده درست‌شده باشد. برای هپاتیت A و B واکسن‌هایی وجود دارند، اما برای هپاتیت C هیچ واکسنی وجود ندارد.
صدف خوراکی خام ازآنجایی‌که بعضی از اوقات صدف خوراکی از آب‌های آلوده می‌گیرند، این امکان وجود دارد که صدف‌های خوراکی، صدف‌های دو کپه‌ای و صدف‌های سیاه خام، بتوانند هپاتیت A را انتقال دهند. بنابراین، اگر به خوردن جانورهای دریایی صدف‌دار علاقه‌مند هستید، باید از مصرف آن‌ها به‌صورت خام خودداری کنید و پس از پخته شدن آن‌ها را بخورید.
دست‌های آلوده یا کثیف هپاتیت A می‌تواند برای ماه‌ها در خارج از بدن زنده باقی بماند. بهداشت خوب شامل شستن همیشگی دست‌ها یا استفاده از یک ماده تمیزکننده دست پس از توالت رفتن، پس از عوض کردن پوشک بچه و پیش از غذا خوردن و... می‌تواند به جلوگیری از هپاتیت A کمک کند. اگر از یک توالت عمومی استفاده کردید، سعی کنید حتی‌الامکان از دست خود برای استفاده از شیر آب استفاده نکنید یا برای استفاده از شیر آب و برای باز و بسته کردن در توالت از یک دستمال استفاده کنید و پس از خارج شدن از توالت عمومی فورا دست خود را با یک مایع تمیزکننده بشویید.
خون آلوده خون یا مایع‌های بدن که عفونی‌شده هستند می‌توانند باعث سرایت هپاتیت B و C شوند. این عفونت می‌تواند حین تولد کودک از یک مادر آلوده، حین رابطه جنسی دو نفر یا از طریق تماس یک زخم باز به وجود آید. علاوه بر این، هپاتیت می‌تواند از طریق وسایل دندان‌پزشکی آلوده به فرد انتقال یابد، هرچند ضدعفونی کردن وسایل دندان‌پزشکی این امر را ناممکن می‌سازد. همچنین تزریق خون آلوده نیز باعث سرایت هپاتیت C می‌شود، هرچند امروزه خون‌های اهدایی به‌خوبی بررسی می‌شوند و احتمال تزریق خون آلوده به دیگران بسیار کم است. به‌طورکلی، از هر 205000 انتقال خون یک انتقال خون هپاتیت B را سرایت می‌دهد و از هر 2 میلیون انتقال خون یک انتقال خون هپاتیت C را سرایت می‌دهد.
تاتو و سوراخ کردن بدن با مراجعه به سالن‌های تاتویی که بهداشت آن‌ها در حد بالا است می‌توانید خطر ابتلا به هپاتیت B و C را کاهش دهید. این سالن‌ها باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشند و کارمندان این سالن‌ها باید دارای مجوز بوده و به‌خوبی آموزش‌دیده باشند. اگر تاتو کارها ابزار تاتوی خود را به‌خوبی ضدعفونی نکنند و از ابزارهای یک‌بارمصرف برای چند بار استفاده کنند خطر ابتلا به هپاتیت B و C را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، مطمئن شوید که تاتو کارها پیش از شروع کار خود دست خود را به‌خوبی بشویند و از قبل از دست کردن به بدن شما از دستکش استفاده کنند.
پدیکورها، مانیکورها و اصلاح مو رفتن به سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها نیز می‌تواند تااندازه‌ای خطر ابتلا به هپاتیت B و C را افزایش دهد. اگرچه امکان انتقال هپاتیت C از طریق ابزار موجود در آرایشگاه‌ها کم است (2 تا 5 درصد)، اما این احتمال وجود دارد که خون‌آلوده‌ای روی این ابزار باشد و درنتیجه خطر ابتلا به هپاتیت B و C را در شما افزایش یابد. توصیه می‌شود که پیش از رفتن به سالن‌های ترمیم ناخن یا اصلاح مو ابزار مخصوص خود مانند سوهان‌های ناخن، قیچی ناخن، تیغ‌ها و دیگر ابزار یا تجهیزات را همراه خود ببرید.
تماس جنسی برقراری رابطه جنسی با فردی که مبتلابه هپاتیت B است یک عامل اصلی برای مبتلا شدن به عفونت‌های جدید است. ویروس هپاتیت B را می‌توان در خون، مایع واژن یا منی یک فرد آلوده یافت. اگر امکان پرهیز جنسی ندارید واکسینه کردن خود مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به هپاتیت B است. علاوه بر این، استفاده از کاندوم‌های لاتکس نیز خطر ابتلا به هپاتیت B را کاهش می‌دهد.
استفاده از وسایل شخصی دیگران هپاتیت B و C می‌توانند از طریق استفاده از وسایل شخصی دیگران نیز سرایت کند. وسایل شخصی همچون مسواک، تیغ، قیچی ناخن، لیف حمام، سوزن‌ها و هر چیز دیگری که ممکن است اثری از خون آلوده روی خود داشته باشد می‌تواند باعث سرایت هپاتیت B و C شود. بنابراین، سعی کنید که از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات