برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

داروهای ضداسید، تنوع باکتریهای لوله گوارش را کاهش می دهند

داروهای ضداسید، تنوع باکتریهای لوله گوارش را کاهش می دهند دو مطالعه جدید نشان دادند که PPIها باکتری‌های لوله گوارش را تغییر می‌دهند که می‌تواند ریسک بروز عفونت‌های روده‌ای خطرناک را افزایش دهد.
در سال 2014 در آمریکا بیش از 170 میلیون بار داروهای ضداسید که تحت عنوان مهارکننده پمپ پروتون (PPI) شناخته می‌شوند، جهت درمان بیماری‌های معده شامل سوءهاضمه، زخم معده و ریفلاکس (بازگشت اسید) تجویز شد. این داروها جزو 10 کلاس دارویی اول تجویز شده در آمریکا بوده و بصورت بدون نسخه در دسترس هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که از این داروها بیش از حد استفاده می‌شود و در چنین شرایطی عوارض دارو بیشتر از منافع آن خواهد بود. در حقیقت دو مطالعه جدید نشان دادند که PPIها باکتری‌های لوله گوارش را تغییر می‌دهند که می‌تواند ریسک بروز عفونت‌های روده‌ای خطرناک را افزایش دهد.

به گزارش Scientific America، برای فهمیدن اینکه چرا افرادی که PPI مصرف کرده‌اند بیشتر در معرض یک عفونت روده‌ای قرار دارند، محققین در دانشگاه گرونیمخن و مرکز پزشکی دانشگاه ماستریخت هلند و نیز موسسه بزرگ دانشگاه هاروارد و انجمن تکنولوژی ماساچوست، توالی DNA باکتری‌های موجود در مدفوع 1815 نفر را پیدا کردند، بدین‌ترتیب تصویری از باکتری‌های موجود در روده افراد بدست آوردند.

مقایسه پروفایل افرادی که PPI دریافت کرده و افرادی که از آنها استفاده نکرده بودند، نشان داد که تنوع باکتری‌های روده مصرف کنندگان PPI کمتر است. محققین، که نتایج خود را در مجله گوارش (Gut) منتشر کرده بودند، متوجه شدند که این تفاوت‌ها حتی زمانی که مصرف کنندگان PPI هیچ بیماری روده‌ای نداشتند نیز وجود دارد. این یافته تایید می‌کرد این تفاوت‌ها بیشتر در اثر داروها بوجود آمده‌اند تا اینکه یک آرتیفکت ساده از بیماری باشد (PPIها برای بیماران بستری در ICU نیز جهت جلوگیری از ایجاد زخم استرسی تجویز شده بودند).

محققین دانشگاه کینگ لندن، دانشگاه کورنل و دانشگاه کلومبیا نیز در مطالعات مداخله‌ای کوچکی که در آنها باکتری‌های روده افراد قبل و بعد از دریافت PPI بمدت 4 تا 8 هفته تجزیه و تحلیل شده بود، نتایج مشابهی را بدست آوردند.

PPIها احتمالا بدلیل کاهش اسیدیته لوله گوارش و بنابراین ایجاد محیطی که برای میکروب‌های خاص مساعدتر یا نامساعدتر است، تنوع باکتری‌های روده‌ای را تقلیل می‌دهند. رینز‌ویر‌سما یک متخصص گوارش از دانشگاه گرونیمخن می‌گوید که این عدم تعادل متعاقبا می‌تواند منجر به عفونت شود. او چنین توضیح می‌دهد که داروها می‌توانند تغییری را در میکروبیوم ایجاد کنند باعث ایجاد محیطی مناسب برای رشد سالمونلا یا کلستریدیوم دفیسیل می‌شود.

از آنجایی که میکروبیوم فرد می‌تواند روی جذب روده‌ای کلسیم و دیگر ویتامین‌ها و موادمعدنی نیز تاثیر بگذارد، این تغییرات ایجاد شده توسط دارو می‌تواند دلیلی باشد برای اینکه چرا احتمال شکستگی استخوان‌های خاص و سوءتغذیه در افرادی که PPI استفاده می‌کنند بیشتر است.

جوئل هیدل باخ که یک پزشک خانواده در دانشگاه میشیگان است و استفاده بیش از حد از PPIها را بررسی می‌کند، می‌گوید: «اگرچه هنوز کسی نمی‌داند استفاده طولانی‌مدت از PPIها تا چه حد نگران کننده است، اما یک مساله قطعی است. باید بین پزشکان و بیمارانی که این داروها را دریافت می‌کنند، ارتباط و مراقبت مستمر وجود داشته باشد. مشخص شده است هزاران نفر از بیمارانی که از این داروها استفاده می‌کنند نیازی به آن ندارند.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات