برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

میگرن درمان قطعی ندارد اما قابل کنترل است

میگرن درمان قطعی ندارد اما قابل کنترل است فوق تخصص سردرد و میگرن با بیان اینکه تاکنون حدود 16 ژن مرتبط با بیماری ژنتیکی میگرن شناسایی شده است، افزود: با این حال این بیماری درمان قطعی ندارد، اما می توان با کمک علم پزشکی علائم آن را کنترل کرد.

فوق تخصص سردرد و میگرن با بیان اینکه تاکنون حدود 16 ژن مرتبط با بیماری ژنتیکی میگرن شناسایی شده است، افزود: با این حال این بیماری درمان قطعی ندارد، اما می توان با کمک علم پزشکی علائم آن را کنترل کرد.

دکتر حسین انصاری در بیست و سومین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران اظهار کرد: میگرن یکی از شایعترین سردردها و ژنتیکی است و در کودکان ممکن است با حالت استفراغ و تهوع بروز پیدا کند و با مشکلات گوارشی و سردرد شدید همراه باشد که به عنوان اصلی ترین علامت میگرن به شمار می روند.
فوق تخصص سردرد و میگرن توضیح داد: اکنون با توجه به پیشرفت های علمی و پزشکی در کشور می توان میگرن را به راحتی تشخیص داد و روش های درمانی برای مبتلایان به آن تجویز کرد.
وی با بیان اینکه می توان سردرد میگرنی را کنترل کرد، افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته در عرصه کنترل سردردهای میگرن به خوبی عمل کرده اند و در کشور ما نیز متخصصان مغز و اعصاب در این زمینه به بیماران خدمات مناسبی ارائه می دهند.
فوق تخصص سردرد و میگرن ادامه داد: روش استفاده از بلوک های عصبی برای کنترل میگرن در کشور ما موضوع ناشناخته و یا کمتر شناخته شده ای است که لازم است در این زمینه فعالیت های بیشتری صورت گیرد.
انصاری ادامه داد: تزریق بلوک های عصبی در مسیر عصب هایی که به وجود آورنده سردردهای میگرنی هستند، سبب می شود بیمار از مصرف مداوم داروها رهایی یابد.
وی با بیان اینکه پس از چندین مرحله تزریق بلوک عصبی بیمار می تواند نتیجه خوبی از درمان بگیرد، افزود: در مواردی با پنج یا 6 بار تزریق بلوک عصبی می توان بیماری میگرن را خاموش و کنترل کرد.

ابتلای 12 درصد ایرانی ها به سردرد های میگرنی
مدیر بخش سردرد بیست و سومین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران نیز در حاشیه این کنگره به خبرنگار علمی ایرنا گفت : حدود 12درصد افراد جامعه مبتلا به سردرد های میگرنی هستند و زنان بیش از مردان این بیماری را تجربه می کنند.
دکتر منصوره تقاء افزود: سردرد میگرنی بسیار شایع است و حدود 17 درصد از زنان به این بیماری مبتلا هستند.
وی از ابتلای حدود 10 میلیون نفر در ایران به سردرد میگرنی و تعداد بیشتری به سردردهای تنشی خبر داد و اضافه کرد: حدود یک و نیم میلیون نفر در ایران سردرد مزمن دارند، به این معنی که بیش از نیمی از روزهای یک ماه، دچار سردرد می شوند.
تقا با بیان این که سردرد ها انواع مخنلفی دارد، ادامه داد: سردرد های اولیه دردهایی هستند که بدون وجود آسیب و یا اختلال در ساختمان های حساس به درد در جمجه و گردن، به وجود می آیند. 90 درصد سردرد ها از نوع اولیه هستند که انواع مختلفی دارند و شایع ترین آنها سردردهای تنشی و سردردهای میگرنی است.
تقاء با بیان این که برخی دیگر از سردردها شباهت زیادی به سردرد میگرنی دارند، گفت: این سردردها ناشناخته هستند و متاسفانه افراد برای مدت طولانی بدون درمان درست باقی می مانند.
وی توضیح داد: بسیاری از بیماران به علت سردرد میگرنی به پزشکان مراجعه می کنند و این در حالی است که سردرد میگرنی ندارد.
مدیر بخش سردرد بیست و سومین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران اضافه کرد: از بین سردردهای رایج، نوعی وجود دارد که سردرد همیشه یک طرفه دائمی گفته می شود، این سردرد چون یکطرفه است، شبیه به میگرن یوده و حتی می تواند علائم تاری دید، تهوع و استفراغ، احساس ترس از نور و صدا را نیز به همراه داشته باشد که بسیار شبیه به میگرن است .
به گفته تقاء، البته ویژگی های تشخیصی برای تمییز میان این سردرد از میگرن وجود دارد.
وی ادامه داد: از سردردهای دیگری که می توان به آن اشاره کرد، سردردهایی هستند که با حساسیت همراه با درگیری اوتونو تلقی می شوند که شایع ترین آن کلاستر است.
تقاء گفت: این نوع، سردرد فوق العاده شدیدی است که حتی آمار خود کشی به همراه دارد اما ممکن است از لحاظ ظاهری شبیه میگرن باشد، هر چند درمانش کاملا متفاوت است و اگر به موقع مشخص و درمان نشود، فرد را دچار آسیب جدی از نظر افت کیفیت زندگی خواهد کرد .
به گفته وی، برخی از موارد سردرد کلاستری از حالات نوع سردرد خارج هستند و از این رو باعث اشتباه می شود .
وی اظهارکرد: مهمتر این که برخی از سردرد هایی به صورت ساده قابل تشخیص هستند مانند سردردی که به علت فشار خون بالا در افراد ایجاد می شود مثلا فردی که سردرد میگرنی از قبل داشته و یا تاکنون سردرد نداشته و دچار سردرد می شود، ممکن است عامل اصلی آن فشار خون بالا باشد.
تقا منشا برخی دیگر از سردردها را فشار گردن و ناراحتی هایی مانند دیسک گردن، آرتروز گردن و ضربه به سر و گردن ذکر کرد افزود: فرد ممکن است دچار سردردی شود که شبیه میگرن است ولی درمان کاملا متفاوت باشد.
وی تاکید کرد: اگر سردرد میگرنی از حالت قبلی خارج شد و یا شدت آن افزایش پیدا کرد و یا با تغییر علائم همراه بود، ضروری است که به فکر تشخیص دیگری غیر از سردرد میگرن باشیم.
تقاء گفت: اگر سردرد میگرنی به صورت پیش رونده، روزانه و مداوم باشد، به داروهای میگرون جواب ندهد، با حمله های شدیدتر همراه شود و یا همراه تاری دید و عصبی باشد، در هر یک از موارد فوق ضروری است که برای تشخیص نوع سردرد به پزشک معالج مراجعه شود.
به گفته وی، مهمترین بخش تشخیص در سردردها، شرح حال بیمار است و باید معاینه و شرح حال مفصلی از بیمار گرفته شود.
تقاء گفت: بررسی تشخیصی ام آر آی در این بیماران و همچنین بررسی مایع نخاع برای تشخیص فشار داخل جمجعه در بیماران ضروری است ./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات