برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

راهکارهای ساده برای پیشگیری و درمان میخچه و پینه

راهکارهای ساده برای پیشگیری و درمان میخچه و پینه پینه و میخچه عوارض پوستی سخت و زردرنگ هستند که بر روی پا و نقاطی از آن که تحت فشار است یا اطراف مناطق استخوانی، ظاهر می شوند. پینه ها معمولا در قسمت پایین پا و میخچه ها در قسمت بالای پا و عموما اطراف انگشتان، تشکیل می شوند.
«پینه و میخچه» عوارض پوستی سخت و زردرنگ هستند که بر روی پا و نقاطی از آن که تحت فشار است یا اطراف مناطق استخوانی، ظاهر می شوند. پینه ها معمولا در قسمت پایین پا و میخچه ها در قسمت بالای پا و عموما اطراف انگشتان، تشکیل می شوند.
پینه و میخچه اگرچه خوشایند نیستند اما درواقع برای محافظت از پا در برابر آسیب های بیشتر تشکیل می شوند. علت بروز پینه و میخچه، پوشیدن کفش نامناسب است اما شکل راه رفتن (قدم برداشتن) یا ساختار استخوانی نیز پا ممکن است احتمال تشکیل پینه و میخچه را در شما افزایش دهد.


 
بیشتر بخوانید: بیماری های پا
 
 
درصورت ابتلا به پینه و میخچه توصیه می کنیم ناحیه مورد نظر را با چسب مخصوص پینه و میخچه، پارچه کتان یا پشم گوسفند بپوشانید تا از وارد آمدن فشار بیشتر جلوگیری شود. محصولات بدون نسخه زیادی در داروخانه ها برای این منظور وجود دارد. کفی هایی نیز وجود دارد که داخل کفش گذاشته می شود و وزن وارد بر پا را توزیع کرده و فشار را کاهش می دهد و می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

پوشیدن کفشی که به خوبی پا را پوشش داده و اندازه پا باشد باعث کاهش تحریک و عامل ایجاد کننده پینه و میخچه می گردد و پس از مدتی استفاده، پینه و میخچه ناپدید خواهد شد. اما انتظار نداشته باشید یک شبه نتیجه بگیرید؛ پروسه درمان هفته ها تا ماه ها طول خواهد کشید.

اگر میخواهید هرچه سریع تر از شر پینه و میخچه خلاص شوید، می توانید از سنگ پا کمک بگیرید. ابتدا پای خود را در آب گرم قرار دهید تا خیس خورده و بافت پینه و میخچه نرم شود. سپس پای خود را خشک کنید و به آرامی سنگ پا روی پینه و میخچه بکشید. این کار باعث برداشته شدن لایه های بالایی پوست می گردد. سپس با لوسیون مرطوب کننده ناحیه مورد نظر را مرطوب کنید. نکته مهم اینست که این کار را نرم و آرام انجام دهید. بیش از حد ناحیه را نسابید یا کاری نکنید که پوست تان آسیب ببیند. در داروخانه ها محلول های شیمیایی و اسیدی قابل تهیه است که باعث پوست انداختن پینه و میخچه می گردد اما این محلول ها را باید با احتیاط مصرف کرد. اکثر این محلول ها حاوی اسید سالیسیلیک هستند که با وجود دقت شما در دنبال کردن روش مصرف، ممکن است به بافت های سالم پا آسیب بزند. برخی متخصصان پوست حتی توصیه می کنند این محصولات را به هیچ عنوان مصرف نکنید.
اگر اندازه پینه و میخچه بزرگ است بهتر است با یک متخصص مراقبت از پا مشورت کنید. اگرچه برخی افراد غیرمتخصص توصیه می کنند میخچه و پینه را از پا خارج کنند اما با مراجعه به پزشک متخصص، درمان های بهتری می توانید دریافت کنید.
 
بیشتر بخوانید: بدترین کفش ها برای پای شما
بیشتر بخوانید: 6 نکته در انتخاب کفش طبی استاندارد
بیشتر بخوانید: سه سوالی که درباره کفش طبی می پرسند
 

برای پیشگیری از ابتلا به پینه و میخچه توصیه های زیر را جدی بگیرید:
  • کفشی بخرید که پاها را بخوبی پوشش داده و اندازه پا باشد.
  • خرید کفش را به انتهای روز موکول کنید؛ یعنی زمانی که پاها معمولا ورم کرده و در بزرگترین اندازه خود هستند.
  • طول و عرض کفش باید به خوبی با طول و عرض پا یکی باشد. ممکن است اندازه یکی از پاها کمی با دیگری فرق کند. کفشی بخرید که در حدود یک سانتی متر بین بلندترین انگشت پا و نوک کفش، فضای خالی داشته باشد. اگر نمی توانید انگشتان پا را داخل کفش تکان دهید، یعنی کفش تان بسیار تنگ است.
  • از پوشیدن کفش های نوک تیز یا کفش های پاشنه بلند، پرهیز کنید. اگر مجبور به پوشیدن این کفش ها شدید، انواعی را انتخاب کنید که پاشنه کوتاهتری دارند.
  • کفش های خود را بطور منظم تعمیر کنید یا پس از مدتی عوض کنید. کفش هایی که پاشنه آنها ساییده شده، توانایی جذب ضربه های وارد بر کف پا هنگام راه رفتن را ندارند و ممکن است باعث آسیب پوست کف پا و خراشیده شدن آن و محل مناسبی برای رشد باکتری ها شوند.
  • کفش هایی با پاشنه ساییده باعث می شوند به استخوان پاشنه پا فشار نامتعادل وارد شود. اگر پاشنه کفش هایتان پس از مدتی به طور نامتعادل ساییده می شوند، به یک ارتوپد مراجعه کنید تا برای شما کفش یا کفی طبی مناسب تجویز کند.
  • اگر به انگشت چکشی (حالتی که در آن انگشت پا به داخل خم می شود) مبتلا هستید، کفشی بخرید که فضای زیاد برای جا دادن پا داشته باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات