برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سه سؤالی که درباره کفش طبی می‌پرسند

سه سؤالی که درباره کفش طبی می‌پرسند راستای پا، خصوصیات کف پا، خصوصیات انگشتان و اندازه کف پا از عواملی هستند که باید هنگام خرید کفش مناسب به آنها توجه کرد.
برخی افراد گمان می‌کنند پوشیدن کفش‌های طبی در هر شرایطی برای آنها بهتر از کفش‌ معمولی است و باید به هر قیمتی که شده، حتما کفش طبی به پا داشته باشند در حالی که ساختار پای افراد با یکدیگر متفاوت است و هر فردی باید با توجه به شرایط پای خود، کفش مناسبی انتخاب کند.
راستای پا، خصوصیات کف پا، خصوصیات انگشتان و اندازه کف پا از عواملی هستند که باید هنگام خرید کفش مناسب به آنها توجه کرد. با توجه به روند رو به رشد تولید و عرضه کفش‌های طبی و افزایش تعداد طرفداران این کفش‌ها، در ادامه 3 پرسش متداول در مورد این محصول را بررسی می‌کنیم.
 

1-کفش طبی چیست؟

کفش طبی، کفشی است که بتواند نیرو را از زمین به کف پا و در نهایت به زنجیره حرکتی بدن، به راحتی و متوازن انتقال دهد. این کفش‌ها می‌توانند قوس کف پا را پر کنند. محافظت خوبی از محل‌های خاص (مانند پاشنه، قسمت‌های بین انگشتان و به خصوص ناحیه بین انگشت شست با انگشت کناری‌اش) که امکان ضربه دیدن آنها وجود دارد، داشته باشند و باعث شوند کمترین فشار ممکن به این نواحی پا وارد آید.
 

2-آیا لازم است همه افراد کفش طبی بپوشند؟

این روزها تعداد مغازه‌های فروش کفش‌های طبی در سطح شهرها افزایش یافته است. معمولا بارزترین ویژگی این کفش‌های طبی این است که قوس کف پا را پر می‌کنند. پس اگر فردی قوس کف پا داشته و پاهایش هم جزو پاهای سخت باشد، اصلا نیازی به پوشیدن این کفش‌های طبی نخواهد داشت. استفاده از چنین کفش‌هایی برای افرادی با کف پای نرم و کف پای صاف خوب است زیرا قوس کف پای آنها باید با کمک چنین کفش‌هایی پر شود. از سوی دیگر، برخی افراد زانوهای پرانتزی دارند و کفی کفش آنها باید به گونه‌ای طراحی شود که بیشتر به سمت بیرون باشد. به همین دلیل نمی‌توان یک نسخه واحد برای تمام افراد پیچید و گفت همه باید برای حفظ سلامت پاهایشان، کفش طبی بپوشند. ضمن اینکه اگر کفش غیرطبی هم ویژگی‌های یک کفش خوب (که به آنها اشاره می‌کنیم) و حدود 2 سانتی‌متر لژ داشته باشد، می‌تواند به عنوان کفشی مناسب برای افرادی که مشکل کف پا یا زانو ندارند، محسوب شود. پس می‌توان اینطور نتیجه گرفت که خریدن و پوشیدن کفش‌های طبی تجویزی به‌وسیله پزشک برای تمام افراد ضرورت نیست ولی استفاده از کفش‌های طبی مناسب موجود در داروخانه‌ها یا مغازه‌ها هم برای افراد عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند فقط ممکن است استفاده از همین کفش‌های موجود در بازار برای برخی افراد مانند پاپرانتزی‌ها یا افرادی با پای سخت، دردسرساز بشود. این روزها برای تولید کفش و کفی مناسب برای افرادی که مشکلات خاص مربوط به پا دارند (مانند افرادی با پاهای نرم، سخت یا کف پای صاف)، دستگاه‌های پیشرفته‌ای وارد بازار شده که می‌توانند با اندازه‌گیری و محاسبه دقیق ساختار پای هر فرد، کفشی با کفی مناسب برای او طراحی و تولید کنند. در گذشته این کار با قالب گرفتن پا به وسیله گچ انجام می‌شد.
 

3-کفش طبی را از کجا بخریم؟

اگر پای فردی مشکل داشته باشد و پزشک هم برای او کفش طبی تجویز کند، باید آن را از مراکز ارتوپدی فنی تهیه کند. معمولا می‌توان کفش‌های طبی را از کلینیک‌های توانبخشی، مراکز دانشگاهی (البته مراکز دانشگاهی در تهران)، هلال‌احمر، مراکز دانشکده‌های توانبخشی و برخی مراکز فیزیوتراپی‌ در بیمارستان‌ها هم تهیه کرد. برخی مراکز خصوصی که دارای مجوز تولید و عرضه کفش‌های طبی هستند هم این کفش‌ها را عرضه می‌کنند. معمولا کفش‌هایی که با عنوان طبی در بازار وجود دارند، ممکن است ویژگی یک کفش خوب را هم داشته باشند اما این کفش‌ها از نظر فنی و پزشکی یک کفش طبی تمام عیار محسوب نمی‌شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات