برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نکات مهمی که چشم پزشکان از شما می خواهند بدانید

نکات مهمی که چشم پزشکان از شما می خواهند بدانید نکته‌های مهم و کوچکی که چشمان از ما پنهان می‌کنند، سرشار از جزئیات مهمی هستند که نه‌تنها درباره وضعیت دید ما صحبت می‌کنند بلکه درباره سلامت ما به‌طورکلی نیز اطلاعاتی می‌دهند.نکته‌های مهم و کوچکی که چشمان از ما پنهان می‌کنند، سرشار از جزئیات مهمی هستند که نه‌تنها درباره وضعیت دید ما صحبت می‌کنند بلکه درباره سلامت ما به‌طورکلی نیز اطلاعاتی می‌دهند.
شاید چشم دریچه روح باشد اما مسلماً نگهبان رازهای درونی شما نیز هست. رازهایی که چشم‌پزشک شما می‌داند و معمولاً ما از آن آگاه نیستیم. نکته‌های مهم و کوچکی که چشمان از ما پنهان می‌کنند، سرشار از جزئیات مهمی هستند که نه‌تنها درباره وضعیت دید ما صحبت می‌کنند بلکه درباره سلامت ما به‌طورکلی نیز اطلاعاتی می‌دهند.

1-برخلاف تصور غالب، استفاده از کامپیوتر به چشمان ما صدمه نمی‌زند. داگلاس ری، مدیر گروه چشم‌پزشکی و علوم دیداری در بیمارستان دانشگاه و بیمارستان کلیولند می‌گوید: «این کار درواقع سبب آسیب فیزیکی یا پزشکی نمی‌شود، خیره شدن به صفحه‌نمایش است که می‌تواند به چشمان شما فشار وارد کند و آن‌ها را خسته و دید شما را تار کند. درنتیجه باید هرچند وقت یک بار به چشمانتان استراحت بدهید. درنتیجه بد نیست که بعد از هر 20 دقیقه کار کردن با مانیتور، برای 2 الی 5 دقیقه به دوردست نگاه کنید و با بستن چشم آن‌ها را با اشک طبیعی مرطوب سازید.»

2-عینک زدن چشمان شما را ضعیف‌تر نمی‌کند. مارک فورمر، چشم‌پزشک مستقر در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک و مدیر جراحی چشم‌پزشکی نیویورک رنجرز دراین‌باره می‌گوید: «این پرسشی است که همواره از من پرسیده می‌شود و شاید به‌نوعی افسانه‌پردازی باشد اما تنها چیزی که وجود دارد این است که شما با عینک بهتر می‌بینید.» اما هرچند وقت یک‌بار به نسخه پزشکی احتیاج دارید؟ این مسئله به‌نوعی به سن شما ارتباط دارد، هرچه سن شما بالاتر برود، دیرتر به بازدید پزشک احتیاج خواهید داشت. اگر جوان یا نوجوان هستید هر سال یک‌بار عینکتان را عوض کنید و اگر مسن‌تر هستید هر دو سال یک‌بار این کار را انجام دهید.

3-چشمان شما در زمستان خشک‌تر می‌شوند. اگر حس می‌کنید چشمانتان زبر، ناراحت و قرمز شده‌اند، این امکان وجود دارد که آن‌ها با سرمای زمستان خشک‌تر شده‌اند. میزان اشک بر سطح چشم، نشان‌دهنده آن است که چه میزان اشک ترشح و چه میزان تخلیه و تبخیر می‌شود؟ زمانی که هوا خشک‌تر است، تبخیر سریع‌تر اتفاق می‌افتد. فورمر پیشنهاد می‌دهد که از ‌محلول‌‌های مرطوب‌کننده یا روان‌کننده چشم (اشک مصنوعی)‌ و نوشیدن مقادیر زیادی مایعات برای رفع این مسئله استفاده کنید.

4-سیگار کشیدن به‌طورجدی می‌تواند به دید شما آسیب بزند. ری می‌گوید: «سیگار کشیدن خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا- تحلیل رفتن لکه زرد شبکیه چشم با افزایش سن را افزایش دهد.» بنابراین چه طور می‌شود که کشیدن سیگار می‌تواند این‌قدر برای بینایی خطرناک باشد؟ سیگار کشیدن به عصب‌های خونی کوچکی که در شبکیه وجود دارد و همچنین اعصاب بینایی آسیب وارد می‌کند و همین مسئله می‌تواند سبب نابینایی شود.

5-آرایش کردن می‌تواند به چشم صدمه وارد کند. دفعه بعدی که خواستید چشمان یا مژگانتان را سیاه کنید، دقت بیشتری به خرج دهد. فورمر می‌گوید: «با موارد بسیاری برخورد داشته‌ام که بیماران با برس ریمل، به قرنیه خود صدمه زده‌اند. حتی گاهی موارد شاهد آن هستیم ذرات مواد آرایشی در زیر لایه بیرونی چشم جمع می‌شوند. این اتفاق به این خاطر می‌افتد که گاهی مواقع سلول‌های بیرون چشم این ذرات را احاطه می‌کنند و اطراف آن رشد می‌کنند.» درمان این روند، استفاده از آنتی‌بیوتیک و چشم‌بند است. البته این اتفاق به‌ندرت رخ می‌دهد.

6-با لنزهای تماسی به رختخواب نروید. هیچ‌گاه با لنز به رختخواب نروید، حتی اگر روی بسته لنزهای شما هشداری در این مورد وجود نداشته باشد. داگلاس ری، مدیر گروه چشم‌پزشکی و علوم دیداری در بیمارستان دانشگاه و بیمارستان کلیوند هشدار می‌دهد: «این کار خطر عوارض و عفونت‌های چشمی را که می‌تواند بینایی شما را تهدید کند، افزایش می‌دهد.» مارک فورمر، چشم‌پزشک مستقر در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک و مدیر جراحی چشم‌پزشکی نیویورک رنجرز هم می‌گوید: «بهداشت مناسب برای استفاده از لنزها حیاتی است. شستن دست‌ها پیش از تماس با لنزها، محلول ضدعفونی کننده شبانه و ظرف بسیار تمیزی که لنزها در آن قرار بگیرند از موارد بسیار مهم است.»

7-چشمان شما می‌توانند سایر مشکلات نهفته سلامتی شما را نیز نشان دهند. چشمان شما نشان‌دهنده کامل شرایط سلامتی شما هستید، شرایطی که تنها یک پزشک متخصص در یک معاینه معمول چشم می‌تواند ببیند، بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی (که این مسئله با تشکیل غیر معمول شاخه‌ای از رگ‌های خونی در چشم یا تغییر در قطر آن مشخص می‌شود)، سرطان یا تومور (که نشانه‌های آن می‌تواند شامل اندازه متفاوت مردمک چشم، تضعیف یا افتادگی پلک و تغییرات ساختار چشم باشد)، مشکلات تیروئید (چشم برآمده یک نشانه بارز آن است) و حتی HIV و سایر اختلالات خود ایمنی (تورم و خونریزی شبکیه یکی از علائم ایدز است اگرچه این نشانه معمولاً در مراحل آخر یا درمان نشده این بیماری نمایان می‌شود)./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات