برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نشستن زیاد، آنقدرها بد نیست؟!

نشستن زیاد، آنقدرها بد نیست؟! محققان به تازگی این عقیده قدیمی را که نشستن طولانی مدت خطر مرگ را حتی در افراد سالم افزایش می دهد، به چالش کشیده اند.
محققان به تازگی این عقیده قدیمی را که نشستن طولانی مدت خطر مرگ را حتی در افراد سالم افزایش می دهد، به چالش کشیده اند.
به گزارش کلینیک آنلاین روماتولوژی، این تحقیق که در دانشگاه Exeter انگلیس انجام شده است 3720 مرد و 1412 زن را که مشکل قلبی نداشتند طی یک مطالعه طولانی مدت مورد بررسی قرار داد.
شرکت کنندگان در این مطالعه اطلاعات مدت زمان نشستن خود را در اختیار محققان قرار دادند. این مدت زمان نشستن شامل محل کار، اوقات فراغت و حتی زمان تماشای تلویزیون در دهه 1990 می شد. محققان 16 سال این افراد را تحت نظر داشتند تا بفهمند چه نتیجه ای حاصل خواهد شد.
محققان شواهدی دال بر این که نشستن، چه در خانه و چه در محل کار، باعث افزایش خطر مرگ می شود پیدا نکردند.
نتایج این تحقیق در مجله International Journal of Epidemiology به چاپ رسیده است.
محققان اظهار داشتند که یافته های آنها نتیجه تحقیقات قبلی را که می گفت نشستن به خودی خود آسیب رسان است، حتی برای افرادی که به طور منظم پیاده روی یا خیلی ورزش می کنند، به چالش کشیده است. آنها می گویند نتایج این مطالعه ممکن است تا حدودی بدلیل فعالیت روزانه متوسط به بالای گروه مورد تحقیق باشد.

 

چاقی، دیابت و سلامت قلب

تحقیقات قبلی بر این عقیده بود که نشستن طولانی مدت باعث افزایش وزن و چاقی، دیابت نوع 2، برخی انواع سرطان و مرگ زودرس خواهد شد.
تصور بر این است که نشستن طولانی مدت باعث کاهش سرعت متابولیسم می شود. در نتیجه توانایی بدن در کنترل قند خون، فشار خون و تجزیه چربی ها تحت تاثیر قرار می گیرد.
ملوین هیلسون از محققان این مطالعه می گوید: مطالعه ما این باور را که نشستن، سلامتی را به خطر می اندازد تغییر داد و مشخص کرد که مشکل این جاست که افراد به همان اندازه که می نشینند تحرک ندارند، وگرنه نشستن به خودی خود مضر نیست.
هیلسون اظهار داشت: نتایج مطالعه ما باورهایی چون فواید میزهای ایستاده در ادارات که کارمندان به تازگی اشتیاق زیادی برای استفاده کردن از آنها را دارند، مورد تردید قرار داده است.
محقق ارشد این مطالعه، ریچارد پاسفورد نیز می گوید: تشویق مردم به فعالیت بیشتر باید همچنان در صدر توصیه های سلامت عمومی باشد.

 

بیش از پیش فعالیت کنید

تحقیقات بیشتری لازم است انجام شود تا از تاثیر سبک زندگی غیرفعال بر سلامت فرد کاملا آگاه شویم. زندگی پویا و متحرک و کم کردن زمان های نشستن قطعا برای سلامت قلب مفید است و کارشناسان حوزه بهداشت با آگاهی از این موضوع مردم را به فعالیت بدنی تشویق می کنند.
اگرچه در این مطالعه نتیجه گیری شده که نشستن به خودی خود خطری برای بدن ندارد اما با توجه به تاثیر مثبت فعالیت بدنی بر افزایش سلامت بدن به شما توصیه می کنیم سبک زندگی فعال را سرلوحه اهداف خود قرار دهید. به فعال بودن عادت کنید؛ وقتی تلویزیون تماشا می کنید بهانه ای برای بلند شدن از روی زمین پیدا کنید، از جای خود برخیزید و یک فنجان چای بریزید یا اگر کار اداری دارید از کوچکترین فرصت ها برای برخواستن از صندلی و قدم زدن استفاده کنید، به جای فرستادن ایمیل بهتر نیست با همکارتان رو در رو صحبت کنید؟/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات