برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

داروهای لاغری که به قیمت جان شما تمام می شود

داروهای لاغری که به قیمت جان شما تمام می شود آمار چاقی در کشور ما به‌ویژه در زنان و کودکان رو به افزایش است؛ به‌گونه‌ای که بیش از نیمی از مردم کشور چاق هستند و اضافه وزن دارند. می‌توانیم بخشی از سنگین شدنمان را گردن سرعت زندگی و غذاهای آماده و بی‌تحرکی بیندازیم
 آمار چاقی در کشور ما به‌ویژه در زنان و کودکان رو به افزایش است؛ به‌گونه‌ای که بیش از نیمی از مردم کشور چاق هستند و اضافه وزن دارند. می‌توانیم بخشی از سنگین شدنمان را گردن سرعت زندگی و غذاهای آماده و بی‌تحرکی بیندازیم که زنگ خطر چاقی و بیماری‌های ناشی از آن را به صدا درآورده است.از طرف دیگر، تب تناسب اندام و زیباشدن نیز دست از سرمان برنمی‌دارد و همین سرعت زندگی این روزهایمان، برخی را به فک ر راه میان‌بر لاغری می‌اندازد؛ راه میانبری که یک سوی آن، افراد سودجویی هستند که جیبشان هر روز با به خطر انداختن سلامت مردم پرتر می‌شود و یک سوی آن، افراد زودباوری که به دام تبلیغات فریبنده ماهواره‌ای می‌افتند. سال‌هاست که وزارت بهداشت، البته نه به‌طور مستمر، در مورد عوارض استفاده از داروهای لاغری و چاقی و حتی کرم‌های چین و چروک و کاهش سایز و... که در ماهواره و سایت‌ها تبلیغ می‌شود، هشدار و هر از چند گاهی از کشته شدن یا عوارض وحشتناک این محصولات خبر می‌دهد، اما انگار داستان تکراری و غم‌انگیز محصولات ماهواره‌ای و عوارض جبران‌ناپذیر آنها هنوز پایان نیافته است. فروردین‌ماه امسال، بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، 3 نفر از هموطنانمان بر اثر استفاده از یک داروی لاغری که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شد، جان خود را از دست دادند.

داروهای گیاهی سمی

یکی از ادعاهای فریبنده‌ای که تولیدکنندگان داروهای ماهواره‌ای مطرح می‌کنند، گیاهی‌بودن قرص‌هاست. دکتر طلعت قانع، رییس ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، در این‌باره توضیح می‌دهد: «بسیاری از داروهای لاغری از مواد گیاهی تشکیل شده‌اند، اما جزو سموم هستند و مواد گیاهی سمی محسوب می‌شوند. این سموم با هم مخلوط و به عنوان داروی لاغری تبلیغ می‌شود. برخی از این مواد گیاهی ممکن است خاصیت چربی‌سوزی و کم کردن اشتها نیز داشته باشند، اما به مرور زمان سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازند.» دکتر قانع در مورد داروی هربال اسلیمینگ و نحوه مرگ قربانیان نیز می‌گوید: «تعداد بستری‌های ناشی از مصرف داروهای لاغری غیرمجاز خیلی زیاد است ولی ما فقط این 3 مورد مرگ را گزارش کردیم. از این 3 نفر یک جوان 33 ساله به علت پارگی عروق مغزی، نفر بعدی به علت مشکلات مغزی و قلبی 3 روز در کما رفت و بعد جان خود را از دست داد و نفر سوم، فرد 40 ساله‌ای بود که در یک ماه، 10 کیلوگرم وزنش کم شده بود و در پایان ماه تمام ارگان‌های بدنش ناگهان از کار افتادند.» آنگونه که رییس ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو بیان می‌کند، بیشتر داروهای لاغری که در ماهواره و سایت‌های اینترنتی تبلیغ می‌شوند، داروهای شیمیایی هستند که از سیستم دارویی دنیا حذف شده‌اند و افراد سودجو به اشکال مختلف آنها را با هم مخلوط و یک گیاه هم به آن اضافه می‌کنند و به اسم داروی گیاهی لاغری می‌فروشند، درحالی که این دارو همان داروی شیمیایی بدون مجوز است.
 

 95 درصد داروهای لاغری مورد تایید نیستند

براساس ‌آخرین بررسی‌های وزارت بهداشت، حدود 60 درصد افراد کشور یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند و این قضیه بیشتر در خانم‌ها مصداق دارد. از طرف دیگر، بیشتر افرادی که تصمیم به کاهش وزن می‌گیرند، دوست دارند در کمترین زمان، بیشترین کاهش وزن را پیدا کنند. در چنین مواقعی است که سر و کله قرص‌های لاغری پیدا می‌شود.

استفاده از این قرص‌ها به چه کسانی توصیه می‌شود؟

دکتر ضیاءالدین مظهری، نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، سال‌های زیادی است که در زمینه تغذیه و رژیم درمانی فعالیت می‌کند. او اعتقاد دارد: «در هیچ جای دنیا رژیمی وجود ندارد که بدون رعایت اصول تغذیه‌ای و تحرک کافی منجر به لاغری بدون عوارض خطرناک شود چون لاغری برق‌آسا ماندگار نیست و عوارض جسمی زیادی برای فرد به دنبال دارد که جبران‌ناپذیر خواهد بود. همچنین داروهای لاغری یا کمک لاغری‌هایی که این روزها باب شده‌اند، بازار مافیایی با درآمدهای میلیاردی برای افراد سودجو ایجاد کرده‌اند که به‌خصوص با تبلیغ در شبکه‌‌های ماهواره‌ای مردم را فریب می‌دهند. 95 درصد داروهای لاغری مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا و وزارت بهداشت نیست، 5 درصد باقیمانده هم که مورد تایید است، نمی‌توان برای هر فردی تجویز کرد و متخصص تغذیه متناسب با سن، جنس، وضعیت فیزیولوژیکی و بیماری‌ زمینه‌ای فرد، زمانی که فرد به درمان‌های معمولی لاغری جواب ندهد، بنا به صلاحدید این قرص‌ها را برای دوره محدود زمانی تجویز می‌کند.»

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه زنگ خطر چاقی در کودکان به صدا درآمده است، می‌گوید: «60 درصد افراد بزرگسال دچار اضافه وزن و چاقی هستند که علت عمده آن گرایش مردم به فست‌فودها، نوشابه‌ و نداشتن تحرک کافی است. معمولا به دنبال چاقی، بیماری‌هایی مانند کبد چرب، آرتریت روماتویید، دیابت، فشارخون و... نیز در جامعه افزایش پیدا می‌کند. متاسفانه گروهی از مردم تصور می‌کنند هر دارویی که از خارج از کشور باشد، خوب است و ضرری ندارد و افراد سودجو با همین ترفند مردم را فریب می‌‌دهند.»
نایب رییس‌ انجمن پیشگیری‌ و درمان چاقی، آگاه کردن مردم و تعیین مجازات سنگین برای پخش‌کنندگان را مهم‌ترین راه‌حل برای جمع‌شدن این داروها می‌داند: «یکی از خاصیت‌هایی که برای این داروها ذکر می‌شود، کاهش سایز است، درصورتی که لاغری در مفهوم علمی کاهش سایز نیست بلکه انرژی مازاد از نیاز فرد را که طی سال‌ها در بدنش تجمع پیدا کرده، باید کم کرد ولی به دلیل ناآگاهی مردم، با وعده کاهش سایز، این قرص‌ها تبلیغ می‌شود و برخی افراد زودباور در دام این تبلیغات گرفتار می‌شوند.»

کم‌کاری نهادهای فرهنگی

دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس و روان‌شناس اجتماعی نیز می‌گوید: «سال‌هاست کارشناسان در مورد عوارض استفاده از قرص‌های لاغری که در آرایشگاه‌ها و ماهواره‌ها تبلیغ می‌شود، هشدار داده‌اند اما باز هم برخی افراد فریب تبلیغات را می‌خورند. علتش این است که نهادهای فرهنگی اجتماعی مخصوص بانوان در این زمینه کم‌کاری کردند. اگر در رسانه‌ها، مکان‌های عمومی مانند فرهنگسراها و سایر محافلی که خانم‌ها حضور دارند، در مورد خطرهای این قرص‌ها صحبت می‌شد، دیگر شاهد چنین وقایع تلخی نبودیم.
درحقیقت اگر در نهادهای فرهنگی و اجتماعی قرص‌های لاغری غیرمجاز را به مردم و به‌خصوص خانم‌ها معرفی کرده و آنها را درمورد خطرهای استفاد از آن آگاه کنیم، تبلیغات ماهواره‌ای کمتر مشتری پیدا می‌کنند.»

این متخصص علوم رفتاری در مورد اینکه بیشتر چه افرادی جذب این روش‌های لاغری می‌شوند، می‌گوید: «از نگاه رفتارشناسی، افرادی که دارای ضعف شخصیت و تربیت هستند، برای اینکه در محافل و مهمانی‌ها پز دهند و بگویند از داروهای ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، خیلی راحت فریب این تبلیغات را می‌خورند. همچنین باور غلطی وجود دارد که مردم تصور می‌کنند جنس خارجی بهتر است،‌ به همین دلیل بدون تحقیق به سمت استفاده از داروهای خارجی می‌روند بنابراین اگر سایتی باشد که در این زمینه اطلاع‌رسانی کند، شاید کمتر شاهد اتفاق‌های ناگواری مانند مرگ خواهیم بود.» دکتر ابهری با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در زمینه اطلاع‌رسانی در این زمینه می‌افزاید: «متاسفانه بسیاری از این داروهای لاغری حاوی ماده مخدر شیشه است که هنوز هم قربانی می‌گیرد و بسیاری از زنان و دختران بعد از استفاده دچار اعتیاد ناخواسته می‌شوند ولی اطلاع‌رسانی در مورد آن بسیار کم است و صدا و سیما باید به این قضیه بپردازد چون در بیان آسیب‌های اجتماعی باید مخفی‌کاری و رودربایستی را کنار بگذریم و مردم را آگاه کنیم.»

به مجوز داروها دقت کنید

همان‌طور که می‌دانید، داروهای لاغری در داروخانه‌ها عرضه نمی‌شوند و معمولا فروشندگان آنها یک شماره تلفن همراه اعلام می‌کنند و در آن را در منزل تحویل می‌دهند. از طرفی این داروها جزو داروهای قاچاق محسوب می‌شوند.

سازمان غذا و دارو چگونه بر داروهای قاچاق نظارت می‌کند؟

رییس ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو در این‌باره می‌گوید: «به‌طور کلی هر نمونه دارویی که وارد کشور می‌شود، بعد از بررسی‌های لازم و اگر برای سلامت مضر شناخته نشود، مجوز می‌گیرد، اما داروهای لاغری که در ماهواره تبلیغ می‌شود، قابل‌پیگیری نیست و ما فقط تلفن آنها را مسدود می‌کنیم تا نتوانند محصولشان را توزیع کنند. مشکل دیگری که وجود دارد، این است که در وب‌سایت‌ها نیز تبلیغات داروهای لاغری بسیار زیاد شده است و باید وزارت فرهنگ و ارشاد این سایت‌ها را فیلتر کند.»
دکتر قانع در پایان صحبت‌هایش تاکید می‌کند: «از مردم درخواست می‌کنم به سیستم ثبت دارویی ما اعتماد داشته باشند و هر دارویی که می‌خرند، به مجوز وزارت بهداشت توجه کنند. اگر این مجوز را نداشت، داروی قاچاق محسوب می‌شود. ما در سازمان غذا و دارو، چند ماه دارو را بررسی می‌کنیم تا از سلامت آن مطمئن شویم، گاهی یک دارو مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را داشته ولی بعد از مدتی این مجوز پس گرفته می‌شود یا عوارض آن دارو در دنیا بررسی می‌شود و بعد مجوز واردات می‌گیرد. متاسفانه داروهایی که در ماهواره به‌عنوان داروی لاغری تبلیغ می‌شود، یا تاثیر زیادی روی اعصاب، به‌خصوص عروق مغزی و قلبی دارد و باعث گرفتگی عروق مغزی، لخته شدن خون و سکته مغزی می‌شود یا حاوی مت‌آمفتامین‌هاست که اعتیادآور هستند بنابراین توصیه می‌کنیم هر دارویی را به صرف تبلیغ در ماهواره استفاده نکنید و حتما مجوز آن را قبل از خریداری بررسی کنید.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر خیلی ممنون از مطالب با ارزشتون

دیدگاه و نظــرات